Webhallen - Lång hanteringstid?

Permalänk

Webhallen - Lång hanteringstid?

Hej!

Har nyligen upplevt problem med datorn och misstänker att CPU kan vara defekt. Den är köpt på Webhallen, så jag ringde deras kundservice för att undersöka hur långa hanteringstider de har, då jag gärna inte står utan dator alltför länge. Svaret jag fick var 2-4 veckor. När konkurrenter som Inet har upp till fem vardagar, så tycker jag att detta lät långsamt. Ni som nyligen har haft med Webhallen att göra, hur lång tid tog det för ärendet att färdigställas? Alla svar uppskattas!

Tack på förhand!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Du har inte läst texten för hastigt på Inets webbsida?

"Hur lång tid tar en felanmälan?
En felanmälan påbörjas normalt inom 5 arbetsdagar från det att vi tagit emot din produkt. Hanteringstiden kan variera beroende på felets art och tillgång till reservdelar. Du kan se statusen på inet.se/service för din felanmälan.
Om produkten behöver skickas vidare till en extern verkstad så kan hanteringstiden ta upp till ytterligare 20 arbetsdagar."

2-4 veckor är då ingen anmärkningsvärd lång tid. Bara för nämna två vanliga flöden i hur en reklamationsprocess fungerar.

1. Du skapar felanmälan > skickar/lämnar in produkt > ÅF konstaterar fel, som dom vet kommer bli krediterad för eller få ersättningsprodukt > ÅF skickar/lämnar ut ny produkt till dig. Ärendet slutar här för dig som konsument och ÅF tar ärendet vidare extern part.

2. Du skapar felanmälan > skickar/lämnar in produkt > ÅF kan inte konstatera uppenbart fel/ej auktoriserad för åtgärda fel > produkt skickas till serviceverkstad/distributör > hamnar i kö och kan ta någon dag innan ditt ärende påbörjas > reparation slutförd > skickar tillbaka produkt till ÅF > ÅF skickar/lämnar ut produkt till dig.

Börjar du summera antalet dagar det går åt bara till frakter och det faktum att ärendet inte påbörjas direkt det blir mottaget, så blir det fort 2-4 veckor. Sen så finns ju heller inte alla auktoriserade partners i Sverige, din produkt kan lika gärna skickas till Tyskland.

Ska en produkt repareras så måste det ju gå via rätt led och mycket är ju bortom återförsäljarens kontroll. Exempelvis köper du produkt X så är det Y serviceverkstad som är auktoriserad för att reparera produkten/varumärket. Spelar ingen roll vart du köper produkten ifrån, det hamnar ändå på samma verkstad. Sen kan man ju ha tur så att återförsäljaren OCH serviceverkstan börjar med ens ärende direkt.

Permalänk
Medlem

Tycker webhallen har väldigt långa svarstider. Visserligen beskriver dom det på hemsidan just nu;

Tillfälligt längre svarstider
För tillfället har vi längre svarstider på mejl upp till cirka 4 dagar, vi beklagar detta och jobbar hårt för att komma i kapp och svara inom vår ordinarie utsatta tid.

Men det värsta är att oavsett hur tydlig man är så får man ett generiskt svar där man åter igen måste kontakta dem för att beskriva det man vill.
Om jag skriver att jag vill göra ett återköp. Varför måste jag sedan bekräfta det igen med återvändande email och vänta ytterligare 4 dagar.

Om jag frågar om ni utför reparation av skärm (byte av skärm) på en telefon. Varför svara ni då rent allmänt om hur garantier fungerar och hur jag måste bevisa att problemet fanns där från början.
Jag frågade om ni utförde reparationer.... Bara vänta 4 dagar till för svar för totalt 8 eller mer arbetsdagars svarstid.

Varför inte bara svara på frågan man ställer direkt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken