Hjälp, vilken internetleverantör har jag

Permalänk
Medlem

Hjälp, vilken internetleverantör har jag

Hola! Kärleken min bor i lgh med fiber. Vi kopplade upp och startade internet via portalen, registrerade med hennes mailadress. Valde en billig 100/10 uppkoppling. Internet startade direkt (dock bara 30 mbit, kanske pga äldre router). Nu till problemet, hon får ej några fakturor. Det har nu gått 5-6 månader sedan inkoppling. Vi har båda glömt bort vilka vi valde som leverantör, letat igenom hennes Mail och skräppost, ingenting. Whatsmyip säger Telenor. Det vet jag säkert att det inte var. Ingen BankID registrering heller i historiken. Hon vill gärna betala och slippa världens klumpsumma / vi ska även flytta ihop snart och ska på något sätt säga upp inet. Några ideer på hur vi skall gå till väga?

Mvhmvh

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det ingår i hyran?
Annars är det väl bara ringa Telenor och höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det är inte så att det ingår i hyran?
Annars är det väl bara ringa Telenor och höra.

Ingår inte i hyran. Vi har loggat in på Telenor med hennes personnr, finns inga aktiva tjänster. Kan Telenor se vilka andra bolag som använder deras nät och på sätt vilka kunder? Får bli ett samtal dit isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klio:

Hola! Kärleken min bor i lgh med fiber. Vi kopplade upp och startade internet via portalen...

Du bör kunna få eftersökt information via portalen/portalägaren. Om ni inte minns vilken portal det var så bör fastighetsägaren/hyresvärden kunna svara på det. Alternativt kanske någon granne kan bistå med den infon.

Ni kanske även kan få hjälp av nätägaren (stadsnät kanske?). Vem som äger nätet bör fastighetsägaren definitivt kunna svara på.

Ett samtal till Telenor är dock ett lämpligt första försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klio:

Hola! Kärleken min bor i lgh med fiber. Vi kopplade upp och startade internet via portalen, registrerade med hennes mailadress. Valde en billig 100/10 uppkoppling. Internet startade direkt (dock bara 30 mbit, kanske pga äldre router). Nu till problemet, hon får ej några fakturor. Det har nu gått 5-6 månader sedan inkoppling. Vi har båda glömt bort vilka vi valde som leverantör, letat igenom hennes Mail och skräppost, ingenting. Whatsmyip säger Telenor. Det vet jag säkert att det inte var. Ingen BankID registrering heller i historiken. Hon vill gärna betala och slippa världens klumpsumma / vi ska även flytta ihop snart och ska på något sätt säga upp inet. Några ideer på hur vi skall gå till väga?

Mvhmvh

In på bredbandsval.se och kolla vad för bolag som är anslutna, sen testar du dig fram i varje företags kundsida.

Permalänk
Medlem

Har ni kollat specifikation för hyran ifall att internet avgiften kommer som ett pålägg på hyran?

Kan också vara så att det kommunala elbolaget driver portalen och stadsnätet och internet avgiften kommer som ett pålägg på elräkningen.

Som sagts tidigare så bör ni hitta den information ni behöver i portalen där ni aktiverade ert avtal. Annars skulle mitt första val vara att kontakta fastighetsägaren och fråga.

Permalänk
Medlem

https://www.bredbandskollen.se/

visar leverantör efter test

https://mittip.nu/

visar leverantör

finns många andra sidor som visar leverantör, den kanske oxå dyker upp som telenor men det borde gå att googla på ip adress och se vilka som använder den räckvidden av ip-adresser, alternativt pinga en server någonstans och kolla vart dem första hoppen tar vägen, mitt andra eller om det är 3'e hopp säger bredband2 i adressen tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

https://www.bredbandskollen.se/

visar leverantör efter test

https://mittip.nu/

visar leverantör

finns många andra sidor som visar leverantör, den kanske oxå dyker upp som telenor men det borde gå att googla på ip adress och se vilka som använder den räckvidden av ip-adresser, alternativt pinga en server någonstans och kolla vart dem första hoppen tar vägen, mitt andra eller om det är 3'e hopp säger bredband2 i adressen tex.

Inte tänkt på att pinga, skall testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klio:

Inte tänkt på att pinga, skall testas!

Tror du vill köra tracert x.x.x.x och inte ping dock.
Ping ger bara slutresultatet och inte hoppen mellan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är värden eller BRFen som ska veta vad som gäller. Dit vänder man sig först, sedan vet man vad som finns t.ex. någon typ av portar eller liknande för att skaffa tjäsnter.

Därefter blir det bolagen eller portalen man går via, men värden ska veta vad som fysiskt finns som stadsnät, kabel-TV osv.

Permalänk
Medlem

Ska stå info i bopärmen vilken portal etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att tidigare hyresgäst inte sagt upp sitt abonnemang?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska dit nästa helg o se om jag kan lösa det