Nybyggd dator stängs av och blir överhettad vid spel

Permalänk

Nybyggd dator stängs av och blir överhettad vid spel

Hej!
Beställde delar till en dator i förra veckan som byggdes ihop under gårdagen med lite utmaningar på vägen.
Det var första bygget och jag misstänkte att allting inte skulle gå fläckfritt, dock verkade det som att det mesta hade fungerat relativt bra och där var inga problem med datorn.
Tidigare under kvällen när jag satt och spelade Warzone släcktes datorn ner och var väldigt varm. Den gick o starta direkt igen utan bekymmer, men blir väldigt varm under spel. Upp mot 90 - 100 grader i CPU:n. Misstänker att det är något med kylaren som inte fungerar helt 100.
När jag bara använder datorn normalt och inte spelar är det inga bekymmer.
Delar med mig av lite specs nedanför så blir det lättare att eventuellt komma till en slutsats.
Bifogar även 2 bilder på dels datorn och delarna, samt en i BIOS menyn där något uppenbarligen är fel men vad kan jag inte lista ut.

Till delarna då.

Cooler master masterbox 500
Msi mpg a850g pcie5 850w
Arctic liquid freezer II 240
Corsair 32gb (2x16) ddr5 5200mhz cl40 vengeance
Wd black sn850x 1tb gen 4
Amd ryzen 7 7700x 4.5 ghz 40mb
Asrock b650m pg riptide
Amd radeon rx 7900 xt 20gb

Edit: såg att jag råkat blanda ihop vilket moderkort det var , men som det påpekades så stämmer det självklart att det är ett asrock.

Permalänk
Medlem

Vilken bios version har du?

Har du laddat ner senaste chipset drivrutinerna?

Har du kopplat pumpen till cpu-kylaren i rätt kontakt på moderkortet?

Edit: och utöver att du har satt minnena i fel slots, så borde du flytta upp grafikkortet till översta pcie-slotten på moderkortet för bäst prestanda. Det lilla kortet (som jag förmodar är ett wifi-kort kan du sätta i vilken pcie slot som helst, även en som är x16 lång).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Moderator

Står bakre chassifläkten stilla på bilden? Ser ut som de på blocket snurrar och den står stilla..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du har till att börja med minnena i single-channel. Flytta minnet närmast CPU till sista slotten.

Du har ingen bättre bild? Väldigt svårt att se något på bilden, tycker det ser ut som du klämt kablar under GPU-sloten och vid CPU-kylaren, dålig kontakt?. Kan vara moderkortets design med men googlar jag på modellen du listar så ser ditt kort väldigt annorlunda ut. Har du dragit kablarna tvärs över moderkortet som det ser ut så dra dem bakom likt du gjort med de andra.

Gällande temperatur är det väl till att börja med att kolla så att pumpen går till kylaren (vilket den ser ut att göra på din bild). Att du monterat kylaren korrekt med rätt tryck, att fläktar roterar (gärna flytta luft uppåt). Jag tror dina är monterade åt fel håll då klistermärket oftast är åt samma riktning som luften flyttas (finns ofta pilar på insidan "ringen" annars eller ovansida. Annars är det väl bara att montera om kylaren och kolla så att du inte glömt ta bort plastskyddet från kylplattan under pumpen. Montera om oavsett om du hör att pumpen samt ser att fläktarna går. Köp ny kylpasta, du kan återanvända den gamla för att testa runt men riskerar luftbubblor vilket kan teoretiskt vara väldigt dåligt om det orsakar hotspots där det saknar temp-sensor, men med en IHS är nog risken obefintlig. Oavsett, köp ny pasta och montera om korrekt om du tar bort cpu-kylaren.

Att du har fläktarna i "fel" riktning ska inte göra så att du throttlar dock, och har du fläktar som blåser ut på andra ställen så är det "ok". Men generellt vill man ha utblås bak/i topp då värmen stiger och topp/bakdel sällan har dammfilter. Din bakre fläkt verkar även suga in luft.

Edit: Oj, kollade inte ens första bilden. Gå igenom allt mekaniskt först, så att det verkligen inte är det. Sen om det löser det eller att datorn är stabil vid medel-belastning så prova uppdatera BIOS. Du har ju helt galna värden på både spänning, fläkthastighet, temperatur. Dessa stämmer garanterat inte för då hade datorn varit död nu.

Oj nummer 2: Du har ju ett Asrock moderkort och inte ett Gigabyte?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hockexx:

Jag tror dina är monterade åt fel håll då klistermärket oftast är åt samma riktning som luften flyttas (finns ofta pilar på insidan "ringen" annars eller ovansida

Säkert mycket bra tips i inlägget men här har du nog vänt på pannkakan, om jag inte missförstår vad du menar.
Klisterlappen på navet sitter på "insugssidan".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Säkert mycket bra tips i inlägget men här har du nog vänt på pannkakan, om jag inte missförstår vad du menar.
Klisterlappen på navet sitter på "insugssidan".

Det kan mycket väl stämma, det har inte skruvats allt för mycket senaste åren. Men generellt finns det pilar som visar. Annars så känner man Minns jag rätt sitter väl oftast "förstärkningen" på utblåssidan så det verkar ju stämma.

Sitter dock sticker på utblåset på min Noctua IPC. Senaste fläkt jag bytte så kan vara därför jag trodde fel då. Satt den faktiskt åt fel håll först

Edit: En kort Google visar att du har rätt, insug är vanligtvis på sidan sticker sitter.

Edit 2: Kollade än mer noga i datorn och 5 av mina fläktar har sticker på utblåset Kanske 6, men jag tar inte bort bottendelen för att kolla. Det som skiljer mot TS är att mina har alla stickern där "förstärkningen" på fläkten sitter likt denna https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/280/2009308....

https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/euc-cdn.freshdesk.com/d...

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vilken bios version har du?

Har du laddat ner senaste chipset drivrutinerna?

Har du kopplat pumpen till cpu-kylaren i rätt kontakt på moderkortet?

Edit: och utöver att du har satt minnena i fel slots, så borde du flytta upp grafikkortet till översta pcie-slotten på moderkortet för bäst prestanda. Det lilla kortet (som jag förmodar är ett wifi-kort kan du sätta i vilken pcie slot som helst, även en som är x16 lång).

Helt ärligt har jag inte koll på bios:en..

Alla deivrutiner ska vara uppdaterade och nerladdade.

Jag tolkar det som så. Det verkar vara en o samma kontakt till fläktarna och kylaren och den är kopplad i CPU_FAN så den ska vara korrekt.

Vi hade minnena i slot 1 och 3 först , men då fick vi ingen bild på skärmen när vi startade upp. När vi sen bytte till slot 1 lch 2 fungerade bild. Kan kanske ha berott på något annat också, för allt pekar på att det ska vara 1 + 3 eller 2 + 4. Får ändra det imorgon.

Aha gör det stor skillnad ? Ja precis wifi kort som sitter ovanför.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Står bakre chassifläkten stilla på bilden? Ser ut som de på blocket snurrar och den står stilla..

Ja den går inte igång. Den hoppar igång i typ 2 sekunder när man startar datorn sen stannar den.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Du har till att börja med minnena i single-channel. Flytta minnet närmast CPU till sista slotten.

Du har ingen bättre bild? Väldigt svårt att se något på bilden, tycker det ser ut som du klämt kablar under GPU-sloten och vid CPU-kylaren, dålig kontakt?. Kan vara moderkortets design med men googlar jag på modellen du listar så ser ditt kort väldigt annorlunda ut. Har du dragit kablarna tvärs över moderkortet som det ser ut så dra dem bakom likt du gjort med de andra.

Gällande temperatur är det väl till att börja med att kolla så att pumpen går till kylaren (vilket den ser ut att göra på din bild). Att du monterat kylaren korrekt med rätt tryck, att fläktar roterar (gärna flytta luft uppåt). Jag tror dina är monterade åt fel håll då klistermärket oftast är åt samma riktning som luften flyttas (finns ofta pilar på insidan "ringen" annars eller ovansida. Annars är det väl bara att montera om kylaren och kolla så att du inte glömt ta bort plastskyddet från kylplattan under pumpen. Montera om oavsett om du hör att pumpen samt ser att fläktarna går. Köp ny kylpasta, du kan återanvända den gamla för att testa runt men riskerar luftbubblor vilket kan teoretiskt vara väldigt dåligt om det orsakar hotspots där det saknar temp-sensor, men med en IHS är nog risken obefintlig. Oavsett, köp ny pasta och montera om korrekt om du tar bort cpu-kylaren.

Att du har fläktarna i "fel" riktning ska inte göra så att du throttlar dock, och har du fläktar som blåser ut på andra ställen så är det "ok". Men generellt vill man ha utblås bak/i topp då värmen stiger och topp/bakdel sällan har dammfilter. Din bakre fläkt verkar även suga in luft.

Edit: Oj, kollade inte ens första bilden. Gå igenom allt mekaniskt först, så att det verkligen inte är det. Sen om det löser det eller att datorn är stabil vid medel-belastning så prova uppdatera BIOS. Du har ju helt galna värden på både spänning, fläkthastighet, temperatur. Dessa stämmer garanterat inte för då hade datorn varit död nu.

Oj nummer 2: Du har ju ett Asrock moderkort och inte ett Gigabyte?

Ja minnena berodde på att vi inte fick bild när vi hade i slot 1 + 3 , men bild fungerade som det är nu.

Kan se om jag kan lösa bättre bild till imorgon. Är det upplösning som blir kass eller bara bilden allmänt ? Kabeln till fläkten som sitter bak i chassit är den som ligger bakom GPU , i brist på andra platser. Kabeln vid CPU-kylaren måste nog gå där som jag tolkade det.

Fläktarna till kylaren roterar men relativt långsamt , vet inte hur mycket det påverkar. Men ja , kan vara en idé att montera om den med ny kylpasta.

Med tanke på hur det ser ut i BIOS så känns det som något är väldigt fel , samtidigt som den beter sig normalt och som den ska när den inte går tungt.

Ja precis, har blandat ihop moderkorten bara men det stämmer att det är ett Asrock. Har uppdaterat första inlägget i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Ja minnena berodde på att vi inte fick bild när vi hade i slot 1 + 3 , men bild fungerade som det är nu.

Kan se om jag kan lösa bättre bild till imorgon. Är det upplösning som blir kass eller bara bilden allmänt ? Kabeln till fläkten som sitter bak i chassit är den som ligger bakom GPU , i brist på andra platser. Kabeln vid CPU-kylaren måste nog gå där som jag tolkade det.

Fläktarna till kylaren roterar men relativt långsamt , vet inte hur mycket det påverkar. Men ja , kan vara en idé att montera om den med ny kylpasta.

Med tanke på hur det ser ut i BIOS så känns det som något är väldigt fel , samtidigt som den beter sig normalt och som den ska när den inte går tungt.

Ja precis, har blandat ihop moderkorten bara men det stämmer att det är ett Asrock. Har uppdaterat första inlägget i tråden.

Fungerar det om du kör slot 2+4? Upplösningen, det blir för grumligt. Nu när jag vet rätt moderkort så förstår jag att det är en del av designen och inte kablar.

Men tanke på värdena du får i BIOS så lär nog inte fläktarna fungera korrekt heller då de styrs av processortemperaturen om man inte kör dem i DC (om jag minns rätt, fläktar är inte min styrka). Det är fullt möjligt att de helt enkelt inte får någon ström då diona värden i BIOS ser ut sådär och din 240mm AIO går passivt vilket skulle förklara temperaturerna. Möjligen också varför den bakre fläkten ser ut att ha stannat, kan vara så att den helt enkelt inte får tillräckligt med kräm av moderkortet för att starta då du i princip får ett "NULL"-värde i BIOS gällande temp/hastighet.

En 240MM AIO klarar lätt att passivt kyla din processor vid surfande. Vid spelande utan aktiv kylning så kommer den överhetta, garanterat.

Det lutar ju starkt åt problem med moderkortet, högst väldigt troligtvis mjukvaran på det. Har du testat att nollställa det? Eftersom datorn startar så gå in i BIOS och välj optimized defaults, brukar vara vid fliken "Boot/Exit" eller liknande. Annars kan du leta efter en knapp som ofta är benämnd CLR_CMOS, finns inte det och du bara har en jumper så dra ur strömmen till nätaggregatet och pilla ur CR2032-batteriet i moderkortet och vänta 15-30 sek för att göra det enklare, annars flyttar du bara jumpern en pin ett kort tag, montera tillbaka och starta upp. Du bör då få upp en massa text om inställningar blabla, ibland kan man trycka en knapp för att passera och ladda "default" eller så måste du in i BIOS och sedan bara lämna bios så skall den ha laddat standardinställningar.

Funkar fläktarna efter det så är det nog löst för nu, men jag skulle uppdatera BIOS inom kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Ja minnena berodde på att vi inte fick bild när vi hade i slot 1 + 3 , men bild fungerade som det är nu.

Kan se om jag kan lösa bättre bild till imorgon. Är det upplösning som blir kass eller bara bilden allmänt ? Kabeln till fläkten som sitter bak i chassit är den som ligger bakom GPU , i brist på andra platser. Kabeln vid CPU-kylaren måste nog gå där som jag tolkade det.

Fläktarna till kylaren roterar men relativt långsamt , vet inte hur mycket det påverkar. Men ja , kan vara en idé att montera om den med ny kylpasta.

Med tanke på hur det ser ut i BIOS så känns det som något är väldigt fel , samtidigt som den beter sig normalt och som den ska när den inte går tungt.

Ja precis, har blandat ihop moderkorten bara men det stämmer att det är ett Asrock. Har uppdaterat första inlägget i tråden.

Ja, där är något riktigt fel.

Från BIOS bilden så ser man att temperaturer och hastighet på fläktar inte rapporteras, något som tyder på att IM/I2C bussen är blockerad.

IM/I2C är en serie buss som hanterar kommunikation som inte är tidskritisk och som nyttjas i mikro controllers, givare m.m. Samt även finns på moderkort.

Av någon orsak så är IM/I2C bussen död i ditt system!

Edit:
Samtidigt så visas +3,3V, +5,0V och +12V väldigt högt = Långt utanför specifikation.
Det kan uppriktigt även ha med att IM/I2C bussen inte fungerar.

Jag skulle börja med att byta moderkort, och efter bytet ha koll på vad som visas i BIOS både gällande temperaturer, fläkt hastigheter och spänningar.

Spänningarna på PC skall vara:

+12VDC ±5%
+11.40 till +12.60

+5VDC ±5%
+4.75 till +5.25

+3.3VDC ±5%
+3.14 till +3.47

-12VDC ±10%
-10.80 till -13.20

+5VSB ±5%
+4.75 till +5.25
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Hej!
Beställde delar till en dator i förra veckan som byggdes ihop under gårdagen med lite utmaningar på vägen.
Det var första bygget och jag misstänkte att allting inte skulle gå fläckfritt, dock verkade det som att det mesta hade fungerat relativt bra och där var inga problem med datorn.
Tidigare under kvällen när jag satt och spelade Warzone släcktes datorn ner och var väldigt varm. Den gick o starta direkt igen utan bekymmer, men blir väldigt varm under spel. Upp mot 90 - 100 grader i CPU:n. Misstänker att det är något med kylaren som inte fungerar helt 100.
När jag bara använder datorn normalt och inte spelar är det inga bekymmer.
Delar med mig av lite specs nedanför så blir det lättare att eventuellt komma till en slutsats.
Bifogar även 2 bilder på dels datorn och delarna, samt en i BIOS menyn där något uppenbarligen är fel men vad kan jag inte lista ut.

Till delarna då.

Cooler master masterbox 500
Msi mpg a850g pcie5 850w
Arctic liquid freezer II 240
Corsair 32gb (2x16) ddr5 5200mhz cl40 vengeance
Wd black sn850x 1tb gen 4
Amd ryzen 7 7700x 4.5 ghz 40mb
Asrock b650m pg riptide
Amd radeon rx 7900 xt 20gb<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Edit: såg att jag råkat blanda ihop vilket moderkort det var , men som det påpekades så stämmer det självklart att det är ett asrock.

Kontrollera att du monterat kylaren korrekt på CPU:n.
Vet inte vilken revision av kylare du har men om jag tolkar bilden rätt så bör det vara revision 1 eller 2?
Det är svårt att avgöra från bilden.

Har ej heller någon koll på om det är samma eller olika monteringstillbehör för AM4 och AM5.

https://support.arctic.de/en/lf2-240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, där är något riktigt fel.

Från BIOS bilden så ser man att temperaturer och hastighet på fläktar inte rapporteras, något som tyder på att IM/I2C bussen är blockerad.

IM/I2C är en serie buss som hanterar kommunikation som inte är tidskritisk och som nyttjas i mikro controllers, givare m.m. Samt även finns på moderkort.

Av någon orsak så är IM/I2C bussen död i ditt system!

Imponerande. Alltså på riktigt! Jag hade nog faktiskt chansat med att nolla systemet helt först.

IM/I2C styr bara "rapporteringen" av sensorer va?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Imponerande. Alltså på riktigt! Jag hade nog faktiskt chansat med att nolla systemet helt först.

IM/I2C styr bara "rapporteringen" av sensorer va?

Samt kontroll av fläktar med flera funktioner, och även en bussignal som går ut på PCI-E för varierande styrning och mätning. Beroende på PCI-E kortets bestyckning och funktion.

Edit: På PC så kallas IM/I2C för SM Buss.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst samtliga inlägg skulle jag inleda med att uppdatera bios.

Steg två blir load optimized settings för att sedan kontrollera om du får ut vettiga värden på h/w monitor fliken.

Steg tre, ta ut wifi kortet, flytta upp gpu till pcie porten närmast cpu, kontrollera om du får ut vettiga värden på h/w monitor fliken.

Steg fyra, garantiärende för defekt moderkort.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Efter att ha läst samtliga inlägg skulle jag inleda med att uppdatera bios.

Steg två blir load optimized settings för att sedan kontrollera om du får ut vettiga värden på h/w monitor fliken.

Steg tre, ta ut wifi kortet, flytta upp gpu till pcie porten närmast cpu, kontrollera om du får ut vettiga värden på h/w monitor fliken.

Steg fyra, garantiärende för defekt moderkort.

Kan det inte vara lite risky att uppdatera bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Kan det inte vara lite risky att uppdatera bios?

Om du vill vara på den säkra sidan kan du ju vända dig till butiken du köpte moderkortet från, förklara sensor felen och se vad de föreslår.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Om du vill vara på den säkra sidan kan du ju vända dig till butiken du köpte moderkortet från, förklara sensor felen och se vad de föreslår.

Uppdaterade BIOS nu , men fortfarande samma problem med att den påstår sig ha temperatur på 6553 grader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Uppdaterade BIOS nu , men fortfarande samma problem med att den påstår sig ha temperatur på 6553 grader..

Tråkigt att höra.

Testat något mer?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Uppdaterade BIOS nu , men fortfarande samma problem med att den påstår sig ha temperatur på 6553 grader..

Vid lite eftertanke så kan det även vara något kort som krånglar, det då IM bussen även går ut på PCI-E.

Testa med att ta ut WiFi kortet.

Om det inte gör någon skillnad, så gå på Grafik kortet. Har du något liggande, eller kanske kan låna av någon?

Gör inget av dom åtgärderna skillnad så skulle jag nog chansa på att ta bort alla icke nödvändiga kablar, samt kontrollera så att inget kortsluter mot chassit. Det senare, då även ett jordfel kan påverka IM Bussen.

Im Bussen går även till M.2 SSD, så även den kan vara orsak om du har en sådan.

Efter allt ovan och om det inte har givit något resultat, så vänd blickarna mot moderkortet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Vid lite eftertanke så kan det även vara något kort som krånglar, det då IM bussen även går ut på PCI-E.

Testa med att ta ut WiFi kortet.

Om det inte gör någon skillnad, så gå på Grafik kortet. Har du något liggande, eller kanske kan låna av någon?

Gör inget av dom åtgärderna skillnad så skulle jag nog chansa på att ta bort alla icke nödvändiga kablar, samt kontrollera så att inget kortsluter mot chassit. Det senare, då även ett jordfel kan påverka IM Bussen.

Im Bussen går även till M.2 SSD, så även den kan vara orsak om du har en sådan.

Efter allt ovan och om det inte har givit något resultat, så vänd blickarna mot moderkortet.

Har testat lite olika delar. Utan wifi kort var samma resultat. Utan grafikkort var också samma resultat. Utan ssd var samma resultat. Utan RAM fick man ingen bild. Nu verkar det som att nätaggregatet pajat också då datorn inte alls går igång.

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt att den 4 pin delen skulle passa någon annanstans på moderkortet. Vad jag förstår så är den delen 12v, 5v, 3.3v och kommunikation om jag läser google rätt. Medans en vanlig 4 pin för CPU är 12v, 12v, jord, jord.

Kan nog råkat skada någonting när du kopplat fel.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Det sitter distanser bakom moderkortet väl? Något är ju allvarligt fel. Moderkort eller nätagg känns mest troliga.

Permalänk
Medlem

TS senaste meddelande är redigerad och förklarade tidigare varför datorn inte längre startar.

Tog 24 pin kabeln som var 20+4 och anslöt 20 pin där den ska vara, men sedan tog 4 pin och anslöt mest troligtvis i CPU 4 pin kontakten. Det small till och datorn startar inte längre.

Ibland gör man fel men är alltid bra att ta med all information för att kunna få rätt hjälp.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

TS senaste meddelande är redigerad och förklarade tidigare varför datorn inte längre startar.

Tog 24 pin kabeln som var 20+4 och anslöt 20 pin där den ska vara, men sedan tog 4 pin och anslöt mest troligtvis i CPU 4 pin kontakten. Det small till och datorn startar inte längre.

Ibland gör man fel men är alltid bra att ta med all information för att kunna få rätt hjälp.

Okey!

Då förstår jag...

Men.. Då måste man ju dela/dra isär kabeln, oavsett så behövs våld för att kontakterna skall passa.

Fel gör vi alla, det är så vi bäst lär oss.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kolla så ingen plast är kvar på cpu eller kylare

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Mycket konstigt att den 4 pin delen skulle passa någon annanstans på moderkortet. Vad jag förstår så är den delen 12v, 5v, 3.3v och kommunikation om jag läser google rätt. Medans en vanlig 4 pin för CPU är 12v, 12v, jord, jord.

Kan nog råkat skada någonting när du kopplat fel.

Ja, det är mest troligt.
Valde att redigera bort det av en annan anledning och att det kändes otroligt dumt men visst har du rätt i det du säger!
Som jag tolkade manuellen var det ett sätt att koppla det på, men när det sket sig och jag kollade närmre så insåg jag att det inte alls var fallet.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det sitter distanser bakom moderkortet väl? Något är ju allvarligt fel. Moderkort eller nätagg känns mest troliga.

Yes där sitter distanser bakom moderkortet!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Okey!

Då förstår jag...

Men.. Då måste man ju dela/dra isär kabeln, oavsett så behövs våld för att kontakterna skall passa.

Fel gör vi alla, det är så vi bäst lär oss.

Precis. När jag kollade närmre på hur den skulle kopplas så insåg jag att det inte fungerade, dock var det lite väl sent.
Dock med tanke på att det även stått fel på voltmätningarna i BIOS eller rättare sagt visat fel värde där funderade jag på om det kunde varit något annat fel från början med nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Precis. När jag kollade närmre på hur den skulle kopplas så insåg jag att det inte fungerade, dock var det lite väl sent.
Dock med tanke på att det även stått fel på voltmätningarna i BIOS eller rättare sagt visat fel värde där funderade jag på om det kunde varit något annat fel från början med nätaggregatet.

Hur som så vill jag börja med att ge ett litet deltagande, då datorbygget inte gav det som förväntades!

Att spänningen inte visades korrekt kan uppriktigt ha två olika orsaker (som jag kan komma på nu):
- Ett är som du säger att nätdelen hade något fel, men det borde ändå inte ha gett felaktiga temperatur mätningar och konstig styrning av fläktar.
- Två är att SM-Bussen (IM/I2C) på moderkortet av någon orsak var/är död, det ihop med att bara en minneskanal ville fungera på moderkortet. Vilket i sig själv är två skilda fel, så vill jag nog tro att det är någon skada på moderkortet, eller att det är en kortslutning under moderkortet, kanske en extra distans?

En extra distans gör ibland inte ett skvatt, datorn fungerar i kanske några år för att sen börja krångla när skyddslacken nöts ner. I andra fall så startar den knappt, kan stanna vid startskärmen, vägra att boota in i windows, om man nu lyckas med att installera windows m.m.

Så här har du nog haft lite mer än normal otur, tyvärr!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!