Gamla aktivitetsfältsfunktioner på väg till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Nej har funnits hela tiden och även i Windows 10. Vet inte om du tänker på något annat än toolbars?

Jag kanske inte var tydlig. De tog som sagt inte bort dem, utan dolde dem som standard.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lustigt att i t.ex linuxdistributioner så är man rädd för att ändra på saker för risken av att de ska förlora tusentals användare vilket kan vara en majoritet av dess kundbas.

Microsoft är bara helt tvärtom. De gör exakt vad de vill. hur de vill oavsett om de tar bort kritiska funktioner och saker som en majoritet av deras kundbas använder nästan lite för skojs skull och till synes helt utan konsekvens.

De har så stora möjligheter med dess insiderprogram att faktiskt testa och utvärdera vad som är rimligt men bara skiter i vilket, ignorerar det man inte vill höra och applicerar det på hundratals miljoner installs because, why not?

När de tar bort funktioner så har de förmodligen bra statistik på hur välanvänd funktionen är, vilket liksom är en stor anledning till att de samlar in statistik. Att det skulle vara en majoritet av deras kundbas som använder funktionerna som togs bort i taskbaren (eller snarare inte prioriterades att återimplementera i den omskrivna taskbaren) tror jag inte ett ögonblick på. Det säger jag som en användare som länge saknade möjligheten att öppna task manager med högerklicksmenyn på taskbaren.

Däremot håller jag med om att de borde kunna utnyttja sitt Insider-program bättre vid insamling av feedback innan utrullning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lustigt att i t.ex linuxdistributioner så är man rädd för att ändra på saker för risken av att de ska förlora tusentals användare vilket kan vara en majoritet av dess kundbas.

Microsoft är bara helt tvärtom. De gör exakt vad de vill. hur de vill oavsett om de tar bort kritiska funktioner och saker som en majoritet av deras kundbas använder nästan lite för skojs skull och till synes helt utan konsekvens.

De har så stora möjligheter med dess insiderprogram att faktiskt testa och utvärdera vad som är rimligt men bara skiter i vilket, ignorerar det man inte vill höra och applicerar det på hundratals miljoner installs because, why not?

Jag tror du har missat saker som övergången från Gnome 2 till 3, och Gnome Shell som föranledde utvecklingen av Cinnamon. Hur Gnome på senare tid ändrat bland annat hur teman funkar, har inte heller varit särskilt populärt. Budgie jobbar på att överge GTK4 och System76 utvecklar en ny DE.

Microsoft, å sin sida, har snarare varit konservativa vad gäller ändringar - Windows 8 undantaget.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det säger jag som en användare som länge saknade möjligheten att öppna task manager med högerklicksmenyn på taskbaren.

Nåt fel med Ctrl-Shift-ESC?

Permalänk
Medlem

Alltid lika intressant och skrämmande att läsa folks kommentarer om senaste OS-uppdateringen från Microsoft på ett teknikforum.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Sötast
Skrivet av DasIch:

Jag tror du har missat saker som övergången från Gnome 2 till 3, och Gnome Shell som föranledde utvecklingen av Cinnamon. Hur Gnome på senare tid ändrat bland annat hur teman funkar, har inte heller varit särskilt populärt. Budgie jobbar på att överge GTK4 och System76 utvecklar en ny DE.

Microsoft, å sin sida, har snarare varit konservativa vad gäller ändringar - Windows 8 undantaget.

Gnome 3 existerar inte. Så förstår inte vad du menar med en övergång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPjotr:

Nåt fel med Ctrl-Shift-ESC?

Är inte ett speciellt bekvämt kortkommando. Kör också olika VM:ar med jämna mellanrum och då vet man aldrig säkert att rätt VM fångar kommandot. Kör också en del RDP till datorer och servrar (ibland i flera steg) där samma problem lätt uppstår. Då är det lättare att högerklicka på taskbar istället.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är inte ett speciellt bekvämt kortkommando. Kör också olika VM:ar med jämna mellanrum och då vet man aldrig säkert att rätt VM fångar kommandot. Kör också en del RDP till datorer och servrar (ibland i flera steg) där samma problem lätt uppstår. Då är det lättare att högerklicka på taskbar istället.

Då kan du högerklicka på startmenyn och där välja aktivitetshanteraren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då kan du högerklicka på startmenyn och där välja aktivitetshanteraren

Jag vet, men den menyn har betydligt fler alternativ som man tvingas läsa igenom. Det är också en betydligt mindre hit box så att säga, då man tidigare kunde högerklicka på hela taskbaren. De har ju dock återigen lagt till möjligheten att öppna task manager via högerklick på taskbaren så detta är inte längre ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter 20 års pina fortsätter Microsoft att försura

Skrivet av tboj1:

Enkelt att åtgärda med ett registerhack.

Starta en kommandoprompt med administratörsrättigheter (högerklicka på ikonen)

Kör detta kommando reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Fixat! Nu kommer du direkt till det du vill göra och slipper "Show more".

Utöver denna olägenhet och bristen på finesser i startmenyn har jag inte haft några buggar. Kör iofs ofta på en relativt ny maskin så kan vara en bidragande faktor.

Och så klagar folk på att i Linux "måste man ändra så många konstiga konfigurationsfiler"..

Men det är ljusning på väg! Allt mer i Linux börjar bli lika onödigt komplext som i Windows, med UUID:s och binärloggar överallt. Snart kommer alla som drabbats av Stockholmssyndrom efter årtionden i Microsofts ekosystem kunna känna sig som hemma. Vi befinner oss i steg två i "Embrace, extend, extinguish"-cykeln än så länge.

Har själv blivit påtvingad deras teknik i mitt yrkesliv flera gånger. Sist var det IronPython, en försämrad version av Python ämnad att köras i .NET. Fullt med udda buggar; den bästa var en minneskorruptionsbugg i URL-parsningsmodulen som blev ignorerad i över ett år. En annan höjdpunkt var att det dröjde till typ 2017 innan en 64-bitarsversion släpptes. Sen lades projektet ner varpå hela communityn migrerade till Python.NET med ökad livskvalitet som resultat.

I molnmiljö är Windows-plattformen en pina att ha att göra med jämfört med Linux. Värst är själva underhållet. Allt tar dubbelt så lång tid och är krångligare. Hela kategorier med problem är exklusiva för Windowsplattformen och mjukvaran för den är alltid designad för peka-klicka-användare först och att köras i ett CI-system som en eftertanke.

Toppen på skitberget är Teams; hyggligt som videochat men fullkomligt avskyvärt för textkommunikation, särskilt för utvecklare. Senaste facepalmen var att det inte går att deaktivera eller redigera hyperlänkar: https://answers.microsoft.com/en-us/msteams/forum/all/remove-...

Jag klistrade in en komplex URL och skulle redigera sista biten av sökvägen. Tyvärr hade Teams redan gjort om den till en hyperlänk och lät mig enbart redigera den "skenbara" delen av länken, inte det faktiska målet. Ur säkerhetssynpunkt rent kontraproduktivt, särskilt som URL:er i CI-miljö ofta kan innehålla känslig information som API-nycklar.

Jag fick redigera länken i ett externt program och sen klistra in den igen. Det är helt jävla sanslöst med tanke på att programmen som Microsoft köpt upp och kopierat för att skapa Teams hanterade sådant här bättre för över 10 år sedan!

Redigering: Skrev "Extend, embrace, extinguish" först av misstag.

Skrev [i]"Extend, embrace, extinguish"[/i] först av misstag.
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk

Det kan vara värt att byta till Windows 11 snart då. Detta var en av många irritationsmoment som gjorde att jag bytte tillbaka till Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xarragon:

Och så klagar folk på att i Linux "måste man ändra så många konstiga konfigurationsfiler"..

Men det är ljusning på väg! Allt mer i Linux börjar bli lika onödigt komplext som i Windows, med UUID:s och binärloggar överallt. Snart kommer alla som drabbats av Stockholmssyndrom efter årtionden i Microsofts ekosystem kunna känna sig som hemma. Vi befinner oss i steg två i "Embrace, extend, extinguish"-cykeln än så länge.

Har själv blivit påtvingad deras teknik i mitt yrkesliv flera gånger. Sist var det IronPython, en försämrad version av Python ämnad att köras i .NET. Fullt med udda buggar; den bästa var en minneskorruptionsbugg i URL-parsningsmodulen som blev ignorerad i över ett år. En annan höjdpunkt var att det dröjde till typ 2017 innan en 64-bitarsversion släpptes. Sen lades projektet ner varpå hela communityn migrerade till Python.NET med ökad livskvalitet som resultat.

I molnmiljö är Windows-plattformen en pina att ha att göra med jämfört med Linux. Värst är själva underhållet. Allt tar dubbelt så lång tid och är krångligare. Hela kategorier med problem är exklusiva för Windowsplattformen och mjukvaran för den är alltid designad för peka-klicka-användare först och att köras i ett CI-system som en eftertanke.

Toppen på skitberget är Teams; hyggligt som videochat men fullkomligt avskyvärt för textkommunikation, särskilt för utvecklare. Senaste facepalmen var att det inte går att deaktivera eller redigera hyperlänkar: https://answers.microsoft.com/en-us/msteams/forum/all/remove-...

Jag klistrade in en komplex URL och skulle redigera sista biten av sökvägen. Tyvärr hade Teams redan gjort om den till en hyperlänk och lät mig enbart redigera den "skenbara" delen av länken, inte det faktiska målet. Ur säkerhetssynpunkt rent kontraproduktivt, särskilt som URL:er i CI-miljö ofta kan innehålla känslig information som API-nycklar.

Jag fick redigera länken i ett externt program och sen klistra in den igen. Det är helt jävla sanslöst med tanke på att programmen som Microsoft köpt upp och kopierat för att skapa Teams hanterade sådant här bättre för över 10 år sedan!

Redigering: Skrev "Extend, embrace, extinguish" först av misstag.

Tja vi har alla våra specifika erfarenheter. En utvecklare i mitt team fick problem med en ny jobbdator och fick rådet att testa linux istället av devops-teamet, vilket han gjorde och har nu lagt merparten av sin arbetstid på att bara få saker att fungera i kanske fem veckor, med mycket support från devops-teamet. Devops kör alla linux som daily drivers utan större problem, men de har andra behov än oss utvecklare så de stöter inte alls på samma problem. Dock krävs fortfarande Windows för vissa saker, som tidrapportering, och det krävs ju en del hack för att få sakerna att funka, plocka ut certifikat från Windows och importera manuellt i linux exempelvis. Och hur man än gör så är linux utestängt från vårt vanliga företagsnät och måste köra på labnätet exemeplvis.

Teams exempelvis har absolut sina brister, men på det stora hela är det en rätt bra lösning i mina ögon. Tidigare körde vi en kombination av Skype for business, slack och andra chatklienter, men teams har ersatt allt det och en stor del av det vi tidigare använde mail/Outlook för. Det är integrerat med telefonsystemet, integrationen i Windows är väldigt bra, integrationen med andra MS-produkter är i allmänhet bra också, som Office. Slack är också bra förstås, men kostnaden är inte motiverad då den är högre än för MS prenumeration som innefattar många fler saker vi ändå behöver, som AD i molnet och liknande.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Funktioner för aktivitetsfältet i Windows 11 saknar många funktioner som fanns i Windows 10. Nu dyker det upp tecken på att vissa av dem återvänder.

Läs hela artikeln här

Var hittar man inställningen att inte kombinera ikoner i aktivitetsfältet?

Har precis uppdaterat till version 23440 specifikt för just denna inställningen men hittar den inte i inställningarna för aktivitetsfältet och när jag kollar Microsofts info om vad uppdateringen ska innehålla så nämns inget om att denna inställning ska vara tillbaka, enda som nämns är att man kan dölja klockan:
https://blogs.windows.com/windows-insider/2023/04/19/announci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Var hittar man inställningen att inte kombinera ikoner i aktivitetsfältet?

Har precis uppdaterat till version 23440 specifikt för just denna inställningen men hittar den inte i inställningarna för aktivitetsfältet och när jag kollar Microsofts info om vad uppdateringen ska innehålla så nämns inget om att denna inställning ska vara tillbaka, enda som nämns är att man kan dölja klockan:
https://blogs.windows.com/windows-insider/2023/04/19/announci...

Ibland krävs det att man aktiverar funktioner i byggen från Insider-programmet med Vivetool eftersom funktionerna inte nödvändigtvis aktiveras för alla. Kan vara värt att undersöka ifall det krävs även i detta fall.

Visa signatur