Följ Black Week på SweClockers

Använda returexemplar säljs systematiskt som nya på Amazon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Kan inte heller säga att jag fått ett returex från Amazon. Ända som var lite udda var bland de senaste köpet jag gjorde, köpte ett skärbrädeset som inte skickades av Amazon utan av en säljare, varpå säljaren tyckte det var en bra idé att skicka varan i sin originalförpackning....That's It.
Klisterlapp utanpå kartongen osv, inte mycket till skydd direkt. Såg lite halv danged up när jag hämtade ut minst sagt, men själva produkten såg oanvänd ut. Dock var ju detta en säljare och inte Amazon själva, men inte fått något konstigt från dom som skulle tyda på tidigare användning eller retur.

Men det var väl ändå inte så dåligt packat med tanke på produkten, det viktiga är väl att adressen satt kvar för skärbrädor ska vara ganska tåliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det var väl ändå inte så dåligt packat med tanke på produkten, det viktiga är väl att adressen satt kvar för skärbrädor ska vara ganska tåliga.

Nja, tyckte ändå dom kunde ha lagt det i en yttre kartong. Kartongen var glipande på flera ställen, så det var mer tur att den höll ihop. Själva kartongen var typ lika stor som en större dvd-box, och man kunde se innehållet om man kikade noga. Så tur att skärbrädor inte är högt eftertraktade av scalpers 😂
Skulle tagit bilder i efterhand, då packningen var undermålig. Men orkade inte riktigt då själva innehållet var orört och helt tack och lov.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Håller inte med där. Du vet ju inte vad förw´egånde köpare har gjort med varan. Om de säljs som nya skall de vara oöppnade, annars ska det framgå av annonsen att de inte är nya och till nedsatt pris så man kan välja själv om man vill köpa eller inte. Har själv fått flera öppnade varor där det fattades tillbehör, manualer etc etc. Så det där med bortskämt beteende kan du glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Håller inte med där. Du vet ju inte vad förw´egånde köpare har gjort med varan. Om de säljs som nya skall de vara oöppnade, annars ska det framgå av annonsen att de inte är nya och till nedsatt pris så man kan välja själv om man vill köpa eller inte. Har själv fått flera öppnade varor där det fattades tillbehör, manualer etc etc. Så det där med bortskämt beteende kan du glömma.

Hur hittade du denna tråden? Sökte du på amazon eller vad? Senaste inlägg 2023-07-16 11:25
Men ja mega BUMPI BUMP är väl nice

Permalänk

tror det bästa mot missbruk av ångerrätten och sådant här är att lagsätta att det är kunden som ska finansiera returfrakten inte säljaren.

för som det är idag så är det för lätt att missbruka systemet.

om de svider lite i plånboken att ångra sig så kommer folk vilja faktiskt använda RMA istället för att bara skicka tillbaka produkten på ångerrätt om det är något fel på den. (se alla otaliga trådar här på forumet om folk som köpt returerade moderkort och fått med trasiga CPU socklar och lite allt möjligt.)

vet att det nu egentligen är säljaren som ska betala returfrakten men de flesta företag bjuder på frakten för det är inget krav att det ska vara köparen som står på kvittot för frakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur hittade du denna tråden? Sökte du på amazon eller vad? Senaste inlägg 2023-07-16 11:25
Men ja mega BUMPI BUMP är väl nice

Efter massive amazon browsing/inköp dök den upp i min feed. Konstigt? Kanske, men forfarande högst aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror det bästa mot missbruk av ångerrätten och sådant här är att lagsätta att det är kunden som ska finansiera returfrakten inte säljaren.

om de svider lite i plånboken att ångra sig så kommer folk vilja faktiskt använda RMA istället för att bara skicka tillbaka produkten på ångerrätt om det är något fel på den. (se alla otaliga trådar här på forumet om folk som köpt returerade moderkort och fått med trasiga CPU socklar och lite allt möjligt.)

vet att det nu egentligen är säljaren som ska betala returfrakten men de flesta företag bjuder på frakten för det är inget krav att det ska vara köparen som står på kvittot för frakten.

Så du tycker, att jag som konsument ska betala för frakten när jag får en vara som inte är ny (öppnad och gud vet vad som är gjort med varan)? I call bullshit!

Permalänk
Skrivet av MrMandel:

Så du tycker, att jag som konsument ska betala för frakten när jag får en vara som inte är ny (öppnad och gud vet vad som är gjort med varan)? I call bullshit!

Nej du ska givetvis inte ha fått en begagnad från första början när du köper nånting som nytt.

i ditt fall här ska du utnytja RMA eftersom de uppenbarligen inte är i skick enligt beskrivningen...

och problemet med ångervaror som byts ut eller ångras istället för RMA skulle nog minska ganska drastiskt när det helt plötsligt kostar pengar att skicka tillbaka varor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Efter massive amazon browsing/inköp dök den upp i min feed. Konstigt? Kanske, men forfarande högst aktuell.

Särskilt när 2 av 4 köp är öppnade. Köper dyrare saker (3-10k) och accepterar inget annat än vad jag betalar för. NYA saker!

Permalänk
Medlem

Nej du ska givetvis inte ha fått en begagnad från första början när du köper nånting som nytt.

i ditt fall här ska du utnytja RMA eftersom de uppenbarligen inte är i skick enligt beskrivningen...

Skiter i RMA, i dessa fall returnerar jag bara, med Amazons goda tycke. Stackars nästa kund.
(Vem fan orkar med en RMA när det tar flera månader (been there, done that).
Vet att hela resonemanget falerar när jag gör samma sak själv, men, om amazon säljer öppnade varor så ska dom fanimej redovisa att dom gör det! Jävla skitföretag!

Permalänk
Medlem

Mitt senaste inköp är ett Asus Crosshair x870e Hero för 5300:- som normalt(?) kostar 7900:-
Vi får se hur det går med det. Misstänker kraftigt att jag får et öppnat paket, men kommer strida om det då det såldes som nytt.

Permalänk
Skrivet av MrMandel:

Mitt senaste inköp är ett Asus Crosshair x870e Hero för 5300:- som normalt(?) kostar 7900:-
Vi får se hur det går med det. Misstänker kraftigt att jag får et öppnat paket, men kommer strida om det då det såldes som nytt.

med 2000:- under genomsnittspriset så är det nog nästan garanti att det är ett retuex.

gissar att det är detta du köpt?
https://www.amazon.se/-/en/ROG-CROSSHAIR-X870E-HERO/dp/B0DDZS...
Med begränsat lagerantal

och den brevid (också amazon som säljare) ligger på normala priset
https://www.amazon.se/-/en/Crosshair-Motherboard-Compatible-G...

så ja nästan garanti att det är något speciellt med just det lägre prisade kortet.

ingen av dem specar varken om det är nytt eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan även få en rostig bilradio och en trasig flopydisk.. Vad har hänt med detta företag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Skiter i RMA, i dessa fall returnerar jag bara, med Amazons goda tycke. Stackars nästa kund.
(Vem fan orkar med en RMA när det tar flera månader (been there, done that).
Vet att hela resonemanget falerar när jag gör samma sak själv, men, om amazon säljer öppnade varor så ska dom fanimej redovisa att dom gör det! Jävla skitföretag!

Skrivet av MrMandel:

Varför fortsätter du handla över detta jävla skitföretag om det gör dig så enormt frustrerad?
Handla på Inet där du vet du får ett nytt exemplar alltid istället då ex.

Sen är det ju bra om de redovisar att det är returnerade exemplar, de flesta ÅF gör inte detta, Inet är väl ett av de få som inte säljer returnerade som nya.

Permalänk
Medlem

Alla butiker säljer returnerade produkter, antagligen gör Amazon en sämre kontroll på produkterna fast samtidigt har man ju läst om hur andra butiker hanterar det, Webhallen och Netonnet ligger ganska högt upp på listan som skickar defekta fyndvaror till kunderna.

Har aldrig stött på en använd pryl från Amazon har ganska många ordrar både privat och till arbetsplatsen, samtidigt är det kanske inte prylar som gemene man beställer för skojs skull.

Samtidigt har jag lite svårt att tro att en person konstant får massa trasiga prylar, oddsen måste vara skyhöga för att det ska hända mer än en gång, svårtolkat.

Permalänk
Medlem

Hehe, ska han använda RMA och i felbeskrivningen skriva att det var damm på bladen? Nåt säger mig att det inte godkänns

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hehe, ska han använda RMA och i felbeskrivningen skriva att det var damm på bladen? Nåt säger mig att det inte godkänns

ja typ, då han uppenbart fått begagnade fläktar som använts ett tag som troligen dessutom gått ett tag om det är dam på dem brukar inte samlas på sig på en dag direkt om de inte sitter i en extremt skitig miljö.

Visa signatur

Permalänk

Är väl bättre att vi lagstadgar att företagen inte får sälja öppnade varor utan att informera isåfall. Eller att vi sätter press så att de faktiskt kontrollerar sina returer så att de är i nyskick.

Själv bryr jag mig inte såvida produkten är i nyskick, om tex plomberingen är öppnad. Jag har ju samma garanti etc som om produkten aldrig varit öppnad. Är den sliten på riktigt hade jag nog begärt prisavdrag eller returnerat.

Permalänk
Medlem

Ett problem med att använda RMA är också att varor såsom skärmar som lider av pixelfel eller andra defekter som inte uppnår reklamationskraven, exempelvis en skärm med lysande pixlar och i vart fall mitt och många andras tycke väldigt störande eftersom har man väl sett den där lysande pixeln så kommer blicken dras dit och man blir störd varje gång man använder skärmen.

I det läget skickar jag och de flesta andra tillbaka skärmen på retur, att vänta veckor och månader på ett RMA som troligtvis avslås är inte något man vill utsätta sig för.

Vid avslagen RMA så sitter man fast där med den defekta skärmen(Defekt i mina ögon i alla fall även om tillverkaren/ÅF inte anser att den är det), man vill inte ta den risken helt enkelt.

Om man får betala returfrakt så skulle jag göra det hellre än att sitta och störa mig på felet under hela skärmens livstid.

När det gäller saker jag köpt på Amazon har jag bara någon enstaka gång fått en tveksam vara som verkat använd och då var det inga problem att returnera den när jag påtalade det hela.

Upplever nog mer problem med Komplettkoncernen där jag råkat ut för flera saker som definitivt inte borde sålts som nya när de är repiga, tydligt använda(ganska grova repor) och ibland saknar delar.

Väldigt tydligt att de produkterna inte bara var uppackade och försiktigt testade av tidigare kunden utan de har uppvisat tydligt slitage och i något fall där det gick att gå in och läsa av driftstimmar så rörde det sig om flera tusen sådana. Då är verkligen inte varan att betrakta som ny och den bar tydliga spår av ordentlig användning. Det är inte ok att sälja en sådan vara som ny.

Ville jag köpa begagnad vara hade jag ju inte valt att köpa ny vara till fullt pris, och vissa varor vill man av säkerhetsskäl inte att de ska vara använda. Exempel datordelar som kan få ESD skador vid in/urmontering.

Kan dock tänka mig fyndvaror på sådana saker som inte tillhör kategorin delar som är känsliga för ESD.

Men viktigt är att det kontrolleras att den returnerade varan verkligen är i nyskick om den ska säljas som ny.

Är varan uppenbart använd, kartongen ful och trasig vilket kan påverka när man själv ska sälja varan vidare så anser jag att det får bli fyndvara där skicket beskrivs så köparen kan välja om man vill ha varan eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför fortsätter du handla över detta jävla skitföretag om det gör dig så enormt frustrerad?
Handla på Inet där du vet du får ett nytt exemplar alltid istället då ex.

Sen är det ju bra om de redovisar att det är returnerade exemplar, de flesta ÅF gör inte detta, Inet är väl ett av de få som inte säljer returnerade som nya.

Kunde inte låta bli chansningen till det priset. Kommer idag, så vi får se om det är en tidigare retur. Enligt invoicen är det ett nytt, och är det inte det så får jag ta striden om ett byte. Snackar med en på Reddit från Tyskland som köpt från samma batch (sold and delivered by Amazon EU S.a.r.L.) och enligt honom (efter samtal med amazon) ska det vara nya grejjer.
Blir för övrigt inte speciellt frustrerad, mest irriterad. Returerna är smärtfria, så inga problem med det. När man hittar saker typ 3500kr billigare där än på Inet, vore man väl inte direkt smart om man köpte den dyrare (8990:- för detta Hero på Inet, mot 5485:- på Amazon)? Köper normalprisade grejjer oftast från Inet, men handlar lika ofta där jag hittar markant billigare priser. Före detta X870E Hero ett 4080 Super 16GB ProArt OC för 12450:- på Webbhallen, mot 14490:- på Inet. Inet är bra, men väljer andra om prisskillnaden är stor.

Permalänk
Medlem

med 2000:- under genomsnittspriset så är det nog nästan garanti att det är ett retuex.

gissar att det är detta du köpt?
https://www.amazon.se/-/en/ROG-CROSSHAIR-X870E-HERO/dp/B0DDZS...
Med begränsat lagerantal

och den brevid (också amazon som säljare) ligger på normala priset
https://www.amazon.se/-/en/Crosshair-Motherboard-Compatible-G...

så ja nästan garanti att det är något speciellt med just det lägre prisade kortet.

ingen av dem specar varken om det är nytt eller inte.

Nu visade det sig att det beställda Crosshair X870E Hero't som kom idag var/är helt oöppnat och nytt, och som grädde på moset kom det med en €50 cashback haha :).
Blev alltså ca 4950:- för det. Fattar inte riktigt vad som skedde här. De fyllde ju t.o.m på med 4 nya kort igår när de första blev utsålda, till samma pris. Om det var felprisade så är det ju underligt att de fyllde på med flera. Jaja, bara att le och lägga de 3-4000 på nåt annat kul, som en 9800x3d :).