USB-enheter och HDD upptäcks inte av BIOS vid COLD BOOT

Permalänk

USB-enheter och HDD upptäcks inte av BIOS vid COLD BOOT

Hej,

Har en laptop som av någon orsak in hittar härddisk, usb-tangentbord och usb-mus vid kallstart och går till BIOS. När jag trycker F10(save&exit) så Bootar den dock Alltid som vanligt till Windows och hittar alla enheter. Sen funkar allt som det ska.
Processer, grafikkort och minnen hittar den vid första boot.

Vad kan detta bero på? Det verkar lite konstigt att datorn skulle boota för snabbt för att usb-enheterna och hårddisken ska hinna komma igång? Men det kanske är problemet? Det jag befarar är att något i moderkortet håller på att gå sönder.

Har testat att stänga av Fast Boot utan resultat.

Jag är novis gällande dessa saker, så väldigt tacksam för sakkunniga svar.

Trådar sammanfogade /mod
Permalänk
Hedersmedlem

Är datorn gammal? Min första tanke är att den har ett batteri som börjar bli trött och att den därför glömmer dina inställningar i BIOS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

3,5 år gammal. Den är kopplad till nätström konstant just nu. Eller menar du något batteri i moderkortet?

Ps: Datorn har heller inte använt alls under en 2 års period 2020-2022 (går att se i battery report).

Nu vet jag inte hur detta funkar men validerar inte BIOS alltid allting vid uppstart på nytt?

Och även fast den glömmer så borde den väl finna på nytt?

Jag har läst vissa diskussioner där det föreslås att HDD:n inte hinner spinna upp. Men det borde väl inte gälla ett usb-tangentbord och usb-mus?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 24hClocker:

3,5 år gammal. Den är kopplad till nätström konstant just nu. Eller menar du något batteri i moderkortet?

Ps: Datorn har heller inte använt alls under en 2 års period 2020-2022 (går att se i battery report).

Nu vet jag inte hur detta funkar men validerar inte BIOS alltid allting vid uppstart på nytt?

Och även fast den glömmer så borde den väl finna på nytt?

Jag har läst vissa diskussioner där det föreslås att HDD:n inte hinner spinna upp. Men det borde väl inte gälla ett usb-tangentbord och usb-mus?

Helt klart kommer den att starta med några standardinställningar om den glömt de gamla. Min tolkning av vad du beskriver är att du behöver bekräfta dessa inställningar för att datorn ska starta, du sparar dem i BIOS.

Vilken modell är det exakt på datorn? Fungerar batteriet? Dvs. kan du köra datorn på batteri?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Helt klart kommer den att starta med några standardinställningar om den glömt de gamla. Min tolkning av vad du beskriver är att du behöver bekräfta dessa inställningar för att datorn ska starta, du sparar dem i BIOS.

Vilken modell är det exakt på datorn? Fungerar batteriet? Dvs. kan du köra datorn på batteri?

ASUS ROG Zephyrus S GX531

Batteriet funkar. Det går att köra datorn på endast batteriet. Nu läser jag dock att problemet kan vara att CMOS-batteriet håller på och lägger av. Detta betyder alltså i princip att jag måste riskera att ta sönder datorn helt genom att skruva isär den, suck. Man undrar ju vilken "Einstein" som har kommit på att man ska designa datorer med CR2032 batterier som en betydande komponent.

I denna video där de plockar isär min dator kan jag inte heller någonstans se ett runt batteri! Haha.
https://www.youtube.com/watch?v=RdkXG3BrclU

Ps: CMOS under svarta tejpen vid keyboarden.

Problemet återstår dock att datorn troligtvis inte funkar efter att jag plockar ihop den igen (dålig erfarenhet av detta).

Får väl lämna in den till någon som kan byta CMOS-batteriet (när den lägger av på allvar) .

Post-Ps: Läser att dator funkar även utan CMOS-batteri. Men att den är någorlunda dement då. Så, det lutar mot att köra på det alternativet

Permalänk

Tror dessvärre inte att det är CMOS-batteriet eftersom det inte är något fel på klockan eller dylikt. Problemet är heller inte hårddisken eftersom USB-enheterna inte heller syns i BIOS vid första uppstart. Jag vill bara kolla med er om det endast lämnar någon skada hos moderkortet som orsaken?

Permalänk

Citat från ett Amerikanskt forum: Åsikter?
Det är med största sannolikhet ett hårdvaruproblem. Den här typen av beteende kan bero på felaktiga kondensatorer på moderkortet. Dessa kapslar får inte full laddning och misslyckas därför med att utlösa den transistor som de är kopplade till. Omstarten ger dem en ny stöt och det räcker för att öppna grinden och koppla på den busslinje som inte fungerar korrekt.

Permalänk

En tanke är i vilken ordning maskinvaran laddas i den bärbara datorn? Jag gissar att den först startar moderkortet, sedan CPU, RAM, grafik och sedan hårddisk och efter det USB:er. BIOS dyker upp så snabbt att det verkar som om datorn inte hinner ladda hårddisken och därmed även USB-portarna.

Vad tycker ni om den gissningen?

Permalänk

Nyfiken på i vilken ordning moderkort generellt laddar ansluten hårdvara

Utan att egentligen ha någon aning, gissar jag på följande ordning (någon sakkunnig får gärna presentera korrekt ordning):

1. CPU
2. RAM
3. Grafik (även skärm)
4. HDD
5. USB, Audio och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av 24hClocker:

Utan att egentligen ha någon aning, gissar jag på följande ordning (någon sakkunnig får gärna presentera korrekt ordning):

1. CPU
2. RAM
3. Grafik (även skärm)
4. HDD
5. USB, Audio och liknande

Vad menar du egentligen? moderkortet laddar inte nåt.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Vad menar du egentligen? moderkortet laddar inte nåt.

Så om hårddisken inte upptäcks vid kallstart av datorn så är det med andra ord troligtvis inte något fel med moderkortet? Det var bara det jag ville kunna utesluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 24hClocker:

Så om hårddisken inte upptäcks vid kallstart av datorn så är det med andra ord troligtvis inte något fel med moderkortet? Det var bara det jag ville kunna utesluta.

Det kan vara antingen SATA porten eller disken. Funkar den när du bootar om sen?

Permalänk
Medlem

Moderkortet kartlägger och intiterar dock massor av olika PCIe-komponenter och där brukar det vara den som först ger klartecken blir först i listan för var kategori (tex. SATA är en egen kategori, USB-Lagring en annan, NVMe-lagrig tredje etc.etc.) och svarar enheterna klartecken väldigt lika (som tex 2 SSD av samma märke och modell) så kan man tex. få omkastade ordningar på lagring mellan varje start - vilket inte är så bra om /dev/sdb är en lagrinsdisk man kanske gör diskimage av och nästa omstart så är det systemdisken på /dev/sdb...

Det finns anledning varför man har UUID på partitioner etc. så att rätt disk hamnar på rätt ställe ur användarens synvinkel mellan var (om)start - det är samma sak i windows att ordningsföljden mellan lagringarna kan vara olika närmast HW och efter start är det en lista som nycklar ut att en partition som har en viss UUID senare alltid kommer vara C:/

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Det kan vara antingen SATA porten eller disken. Funkar den när du bootar om sen?

Ja, funkar varje gång. Nu är jag i full färd med att rensa Windows 10 pro med hjälp av USB. Får se hur det går Vet inte vad mer jag ska testa just nu.