Permalänk

D-tangenten har börjat strula...

Hej,

Jag har en ASUS TUF GAMING FX706II-AU046T.
Den har fungerat väldigt bra för sitt ändamål, det vill säga, ända fram till nu.
Jag spelar en del och använder då ASWD ganska konstant... Ett problem som uppstått nu senaste veckorna är att D-tangenten oftare och oftare inte registrerar när jag trycker på den... Och ibland händer det istället att den registrerar "för mycket"; t.ex. det kommer 2-3 D'n på rad när jag tryckt en gång, typ "hela tiddden".
Det är ganska sporadiskt, ibland funkar det, ibland inte alls. Bara under tiden jag skrivit denna text så har det hänt säkert 15 ggr att min knapptryckning på D inte genererat en bokstav alls, och minst 5 gånger att den har fått in fler D'n än jag velat.

Så, nu till min fråga... Mitt tangentbord är av allt att döma inte ett mekaniskt - vilket gör att alla bra länkar på google om hur man rengör mekaniska tangentbord inte hjälper mig
Finns det något jag kan göra för att få tillbaks ordinarie funktion på mitt D?
Annars, har ni andra förslag på lösningar? (förutom "köp ny dator")

Mvh Los

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det låter dumt att köpa en ny dator när det är ett nytt tangentbord du behöver, det enklaste är att ansluta ett vanligt usbtangentbord men det lär gå att byta det interna också om du tvunget måste använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosDondros:

Hej,

Jag har en ASUS TUF GAMING FX706II-AU046T.
Den har fungerat väldigt bra för sitt ändamål, det vill säga, ända fram till nu.
Jag spelar en del och använder då ASWD ganska konstant... Ett problem som uppstått nu senaste veckorna är att D-tagnenten oftare och oftare inte registrerar när jag trycker på den... Och ibland händer det istället att den registrerar "för mycket"; t.ex. det kommer 2-3 D'n på rad när jag tryckt en gång, typ "hela tiddden".
Det är ganska sporadiskt, ibland funkar det, ibland inte alls. Bara under tiden jag skrivit denna text så har det hänt säkert 15 ggr att min knapptryckning på D inte genererat en bokstav alls, och minst 5 gånger att den har fått in fler D'n än jag velat.

Så, nu till min fråga... Mitt tagnentbord är av allt att döma inte ett mekaniskt - vilket gör att alla bra länkar på google om hur man rengör mekaniska tagnentbord inte hjälper mig
Finns det något jag kan göra för att få tillbaks ordinarie funktion på mitt D?
Annars, har ni andra förslag på lösningar? (förutom "köp ny dator")

Mvh Los

Om du känner dig ok med att byta tangentbordet själv kostar ett nytt runt 500-600kr. Bör finns tutorials eller teardown videos för din dator på youtube? Har själv bytt tangentbord på några laptops, det har gått bra, lite pilligt på någon gammal HP med typ 70+ skruvar men det funkade det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosDondros:

Hej,

Jag har en ASUS TUF GAMING FX706II-AU046T.
Den har fungerat väldigt bra för sitt ändamål, det vill säga, ända fram till nu.
Jag spelar en del och använder då ASWD ganska konstant... Ett problem som uppstått nu senaste veckorna är att D-tagnenten oftare och oftare inte registrerar när jag trycker på den... Och ibland händer det istället att den registrerar "för mycket"; t.ex. det kommer 2-3 D'n på rad när jag tryckt en gång, typ "hela tiddden".
Det är ganska sporadiskt, ibland funkar det, ibland inte alls. Bara under tiden jag skrivit denna text så har det hänt säkert 15 ggr att min knapptryckning på D inte genererat en bokstav alls, och minst 5 gånger att den har fått in fler D'n än jag velat.

Så, nu till min fråga... Mitt tagnentbord är av allt att döma inte ett mekaniskt - vilket gör att alla bra länkar på google om hur man rengör mekaniska tagnentbord inte hjälper mig
Finns det något jag kan göra för att få tillbaks ordinarie funktion på mitt D?
Annars, har ni andra förslag på lösningar? (förutom "köp ny dator")

Mvh Los

Förlåt, men jag kan verkligen inte låta bli. Tror du menar tangentbord och inte tagnent.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Några droppar IPA under tangenten har alltid löst dom flesta problem som du beskriver. Har du kunskap kan man öppna och rengöra grundligt men det är överkurs.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Om du känner dig ok med att byta tangentbordet själv kostar ett nytt runt 500-600kr. Bör finns tutorials eller teardown videos för din dator på youtube? Har själv bytt tangentbord på några laptops, det har gått bra, lite pilligt på någon gammal HP med typ 70+ skruvar men det funkade det med

Jag skulle väl inte vara helt främmande från att skruva lite men var hittar man ett tangentbord för 500-600 kr? (har du någon länk?)

Skrivet av SwedZi:

Förlåt, men jag kan verkligen inte låta bli. Tror du menar tangentbord och inte tagnent.

Om det är felstavningen du syftar på, så tack det är åtgärdat nu.

Skrivet av xSean145:

Några droppar IPA under tangenten har alltid löst dom flesta problem som du beskriver. Har du kunskap kan man öppna och rengöra grundligt men det är överkurs.

öööh...IPA? jag är nästan helt säker på att du inte menar öl iaf...? (har du någon länk?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosDondros:

öööh...IPA? jag är nästan helt säker på att du inte menar öl iaf...? (har du någon länk?)

Det är bra att du frågar, han menar IsoPropanolAlkohol/IsoPropylAlkohol, typ något liknande detta:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Det är nästan ren alkohol och brandfarligt så undvik ev. Markus-stol när du håller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosDondros:

Jag skulle väl inte vara helt främmande från att skruva lite men var hittar man ett tangentbord för 500-600 kr? (har du någon länk?)

Om det är felstavningen du syftar på, så tack det är åtgärdat nu.

öööh...IPA? jag är nästan helt säker på att du inte menar öl iaf...? (har du någon länk?)

Är detta rätt?

https://www.ebay.com/itm/New-Genuine-US-Keyboard-Backlit-for-...

Ruskigt lång länk xD. Gjorde en snabb sökning på ebay, fel språk m.m men om man skärper sig lite i sökandet och kanske kollar på Aliexress osv ska det nog inte vara så svårt att hitta ett svenskspråkigt tänker jag...

Glhf!!!

Permalänk

Tack för alla svar!
Jag börjar nog med IPA'n och ser om det gör någon skillnad, innan jag går på om lite tyngre grejerna

Hittade isf en svensk layout på denna site; https://www.zandparts.com/sv/asus-90nr03p1-r31nd0
Vet inte om det är någon som kan rekommendera alt. avråda från dom...?

Permalänk
Medlem

Att bara byta själva tangentbordet är inte så rätt fram som det kan se ut som, @LosDondros du är dock helt rätt ute när du tittar på en hel "framsida".

Själv skulle jag börja med att plocka bort "Keycappen" och inspektera under denna, samt från din länken, kan man se att det finns ett antal "småhål" på baksidan.
Av erfarenhet vet jag att dammtussar har en tendens att bildas i dessa hål...
En rejäl städning kanske är vad som behövs för att få det D-tangenten att fungera normalt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosDondros:

öööh...IPA? jag är nästan helt säker på att du inte menar öl iaf...? (har du någon länk?)

Det är bara smuts under tangenten. Det vore väldigt opraktiskt om man skulle behöva byta hela tangentbordskretsen varje gång några tangenter strular.
Här är länk till 1 liter IPA till hyffsat lågt pris.
Ta bort keycappen och spruta in lite vid switchen och tryck på switchen några gånger så det sjunker in ordentligt. Det gör inget om det kommer för mycket men det kan ta en stund innan allt dunstar och torkar. Om ditt tangentbord är väldigt krispigt (fullt med smuts) så är det en bra ide om du damsuger under keycappen innan du sprutar in IPA.

https://ubf.se/shop/bil-batvard/exterior/lackrengoring-clay-b...