Microsoft Defender slöar ned datorn mer än andra antivirusprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Just när det gäller virusskydd vill jag i alla fall vara säker på att jag vet att jag vet allt jag kan veta

Han skriver att han inte haft problem så det är säkert sant. Det betyder ju inte att han inte varit/är infekterad med något

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Han skriver att han inte haft problem så det är säkert sant. Det betyder ju inte att han inte varit/är infekterad med något

Nej, men det kan man ju aldrig vara säker på. Defender är inte sämre än andra AV-program på att hitta saker, snarare ligger det i allmänhet bra till på det.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Han skriver att han inte haft problem så det är säkert sant. Det betyder ju inte att han inte varit/är infekterad med något

Precis det jag menar

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej, men det kan man ju aldrig vara säker på. Defender är inte sämre än andra AV-program på att hitta saker, snarare ligger det i allmänhet bra till på det.

Alla använder väl mer eller mindre samma databas ändå numera, så är väl bara att köra på det som är billigast/prestandasnålast/minst störande/vad som nu är viktigt för datorägaren

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grilljohan:

Alla använder väl mer eller mindre samma databas ändå numera, så är väl bara att köra på det som är billigast/prestandasnålast/minst störande/vad som nu är viktigt för datorägaren

På redan kända hot är många AV-program rätt så likvärdiga, samma databaser är det väl inte riktigt men kända hot är ju kända av alla liksom. Där det skiljer sig i ren säkerhet är väl mer hur bra de är på att detektera olika suspekta beteenden som inte är känd malware, och där ser Defender ut att ligga bra till.

Men den stora anledningen till att jag rekommenderar det, utöver att det redan är installerat, uppdateras sömnlöst med Windows och inte tjatar om att man ska köpa något annat, är att det enligt min mening borde vara bättre på att inte introducera nya säkerhetshål. MS har rimligtvis ganska bra koll på Windows, och de har alla möjligheter att låta sin egen mjukvara inspektera saker djupt ner i operativsystemet utan att behöva kringgå dess inbyggda säkerhetsfunktioner och så. Det gäller inte andra AV-program, de behöver diverse undantag för att kunna granska systemfiler exempelvis, eller granska nätverkstrafik, och undantag innebär ju risker. AV-program har ju haft liknande problem tidigare. Se exempelvis denna, inte helt nya, artikel: https://theconversation.com/as-more-vulnerabilities-are-disco...