Permalänk
Medlem

välja bredband

Tja datanördar och inte datanördar här!!
Skall flytta till en lägenhet där är öppen fiber och kollat på 3 st som kan leverera bredband via fiber då.

1. Ownit har dem här bor nu. relativ nöjd.

2. Bredband2. nyfiken på dem sägs vara bra men vilket är sant eller falskt.

3. Bahnhof. Läste en tråd här de väldigt bra lika bra som Ownit.

Ownit har bra service med supporten de kan det jag inte kan då.
Bahnhof hört liknade med supporten
Bredband2 vet inte så mycket kollat på nätet hälften negativt och hälften plus betyg.

Skall man ta antingen Ownit eller Banhof kanske

Vill höra av er här lite vilka ni har då!!

Permalänk
Medlem

Ta först och främst reda på om du har problem med att hamna bakom CGNAT. Om du inte vet vad NAT eller portforward är - då spelar det ingen roll troligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ta först och främst reda på om du har problem med att hamna bakom CGNAT. Om du inte vet vad NAT eller portforward är - då spelar det ingen roll troligen.

jo vet vad NAT eller portforward men använder inte det på min router innan gjorde när hade egen mailserver osv men idag har inte det.
Sitter mest spelar några timmar per dag sen gör annat ut och spelar golf.
Innan hade en router från Ownit men la av sen har kört med egen router inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Bredband2 använder tyvärr CGNAT sen en tid tillbaka annars tycker jag dom fungerar bra. Aldrig haft något avbrott faktiskt.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Bredband2 använder tyvärr CGNAT sen en tid tillbaka annars tycker jag dom fungerar bra. Aldrig haft något avbrott faktiskt.

låter bra, kollar på Ownit, Bredband2, Bahnhof och telenor.
Just Bredband2 har ingen bindningstid, Ownit ochTelenor som också tittat på har bindingstid vad jag vet.
Skall kolla kundtjänst info , kollar inte bara priset utan vad för info de har om får problem osv.

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Bara ett fråga om publik IP så fixar de direkt, ingen extra kostnad.

Permalänk
Medlem

Hur är Telenor kollar på en sida som heter https://bredbandsabb.se/
Där kommer Telenor på 1:a plats sen Bredband2 på 13:e plats, Bahnhof kommer på 12:e plats sist de också fundera på Ownit kommer på 5:e plats.
Ringde kundtjänsty på Telenor fick som svar väntetid 7 minuter men tog bara knappt 15-20 s så svarade en som var mycket trevlig av sig.

Permalänk

Haft bredband2 innnan. Inga bekymmer, men pingen år inte lika låg som tex Bahnof eller Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Hur är Telenor kollar på en sida som heter https://bredbandsabb.se/
Där kommer Telenor på 1:a plats sen Bredband2 på 13:e plats, Bahnhof kommer på 12:e plats sist de också fundera på Ownit kommer på 5:e plats.
Ringde kundtjänsty på Telenor fick som svar väntetid 7 minuter men tog bara knappt 15-20 s så svarade en som var mycket trevlig av sig.

Den där skojarsidan och dess innehåll kan du ignorera helt och hållet. Det finns ingen som helst information om hur deras poängsystem baseras, vilket innebär att topplistan enbart baseras på den provision som hemsidan får när du tecknar ett abonnemang efter att ha klickat på en länk från hemsidan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Med de valen hade jag tagit Ownit utan att tveka. Troligen bäst support, bra peering/routing och inget CGN tjaffs.

Bahnhof har väldigt dålig support och tar betalt för publik IP där de kör CGN (vilket är många ställen).

Jag hade valt Telia - Ownit - Telenor, i den ordningen. Men då spelar jag mycket och pingen är viktig, lika så med att inte hamna bakom CGN.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den där skojarsidan och dess innehåll kan du ignorera helt och hållet. Det finns ingen som helst information om hur deras poängsystem baseras, vilket innebär att topplistan enbart baseras på den provision som hemsidan får när du tecknar ett abonnemang efter att ha klickat på en länk från hemsidan.

förstod det kollade på flera sidor de hade olika bra bredband har idag Ownit ingår i hyran 1000/1000 där skall flytta är öppen fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med de valen hade jag tagit Ownit utan att tveka. Troligen bäst support, bra peering/routing och inget CGN tjaffs.

Bahnhof har väldigt dålig support och tar betalt för publik IP där de kör CGN (vilket är många ställen).

Jag hade valt Telia - Ownit - Telenor, i den ordningen. Men då spelar jag mycket och pingen är viktig, lika så med att inte hamna bakom CGN.

Har idag Ownit här bor ingår i hyran 1000/1000 väldigt nöjd med dem.
Telia har ingen erfarenhet av.
Telenor ringde dem blev paff att de svarade mig så fort han pratade med var trevlig han försökte inte sälja något annars bruka vissa göra det.
Telenor har bindingstid men Ownit kan välja bort om vill det är bra.
Spelar också wow då.
Varför kör de CGN hos Bahnhof då
blir antingen Ownit eller Telenor får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Har idag Ownit här bor ingår i hyran 1000/1000 väldigt nöjd med dem.
Telia har ingen erfarenhet av.
Telenor ringde dem blev paff att de svarade mig så fort han pratade med var trevlig han försökte inte sälja något annars bruka vissa göra det.
Telenor har bindingstid men Ownit kan välja bort om vill det är bra.
Spelar också wow då.
Varför kör de CGN hos Bahnhof då
blir antingen Ownit eller Telenor får se

Bahnhof och andra små operatörer kör CGN för de har inte nog med ipv4 adresser.

Telia, Telenor (Telenor äger Ownit) äger enormt med adresser och kan enkelt ge en eller t.om flera till alla kunder.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bahnhof och andra små operatörer kör CGN för de har inte nog med ipv4 adresser.

Telia, Telenor (Telenor äger Ownit) äger enormt med adresser och kan enkelt ge en eller t.om flera till alla kunder.

Blir antingen Telenor eller Ownit

Permalänk
Medlem

Kollade lite Ownit har båda delarna att binding 12 mån eller ingen bindingstid.
Bredband2 har ingen bindingstid samma Bahnhof.
Bahnhof har båda sakerna.
Får se skall kolla kan ta en som inte har bindingstid prova funkar det bra så kör på den.

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Har tänkt lite skall ha utan bindingstid då är dessa som har det då:
Bahnhof
Bredband2
Ownit har båda delarna om tar erbjudande som kostar 99 kr i tre månader sen kostar 599 kr för 500/500.

Tänker prova någon av dessa då:
Bahnhof eller Bredband2
skulle jag inte vara nöjd med hastigheter osv kan byta till annan då går över till Ownit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Hej igen,
Har tänkt lite skall ha utan bindingstid då är dessa som har det då:
Bahnhof
Bredband2
Ownit har båda delarna om tar erbjudande som kostar 99 kr i tre månader sen kostar 599 kr för 500/500.

Tänker prova någon av dessa då:
Bahnhof eller Bredband2
skulle jag inte vara nöjd med hastigheter osv kan byta till annan då går över till Ownit.

Du lär se samma hastighet oavsett vem du väljer i Sverige.

Skillnaderna finns inom peering/routing (påverkar främst ping och packetloss, i vissa fall hastighet från andra nät), publika IPs (0-5 beroende på bolag) och support.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du lär se samma hastighet oavsett vem du väljer i Sverige.

Skillnaderna finns inom peering/routing (påverkar främst ping och packetloss, i vissa fall hastighet från andra nät), publika IPs (0-5 beroende på bolag) och support.

jo vet men kollar fortfarande kan bli Ownit också men Telenor har bindingstid då får man router på köpet
Ibland kan bindningtid vara bra eller dåligt beror vad man får då.
Men bredband2 supporten var snabba att svara mig fick de svaren frågade också.
Får se vem det blir
Vad blir skillnad om tar bredband2 och fixar publik ip-adress blir det bättre eller
Får se skickade ett mail om väljer publik ip-adress frågade lite det du nämner
Sitter spelar på morgon och lite på kvällen vill ha låga latency.