Permalänk
Medlem

Måla rum med röklukt

Vi håller på och renoverar vårt blivande kontor och när vi drog ner det yttersta lagret av tapeten så kände vi en tydlig lukt av tobaksrök. Tidigare ägare rökte tydligen både här och var i huset. I ett annat rum målade jag med Biltemas oljebaserade spärrfärg men den luktar skunk så jag slipper gärna den i fortsättningen, även om röklukten försvann.

Vad finns det för bra vattenbaserade spärr/stoppfärger som inte kostar skjortan? Det är 18-20m2 som skall målas, varav runt hälften är vägg som skall tapetseras och resten skall målas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har du en Hornbach i närheten så finns ju denna: https://www.hornbach.se/p/vagg-takfarg-sadolin-sparr-vit-5l/8...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog göra någon typ av ozonbehandling innan målning. Finns varianter som inte innehåller allt för mycket ozon.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag skulle nog göra någon typ av ozonbehandling innan målning. Finns varianter som inte innehåller allt för mycket ozon.

Bra tips, jag vet att en granne har en sådan maskin som jag säkert kan låna.

Sadolin-färgen var bra pris på men med resa till närmaste Hornbach blir det inte mycket billigare än Jotun eller Nordsjö från en lokal färghandel.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Sadolin-färgen var bra pris på men med resa till närmaste Hornbach blir det inte mycket billigare än Jotun eller Nordsjö från en lokal färghandel.

Tänk bara på att inte vistas i lokalen som ozonbehandlas. Det gillar inte dina lungor.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jotun har en suverän kvist och spärrgrund. Dyr, men väl värd vartenda öre.
Enligt hemsidan tar den nikotin också. 2 strykningar rekommenderas.

https://www.jotun.com/se-se/decorative/interior/products?prod...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Lite svårt att ge råd med "Långtbortistan" som plats att utgå ifrån.

Men visst, är väl bara att bita i sura äpplet och åka till närmsta och köpa deras. Allt annat blir ju bara dyrare om man ser till resväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

90 kr i frakt.

Permalänk
Medlem

De enda sakerna du kan göra är att antingen riva ytskiktet ner till reglarna eller måla med spärrfärg, annars kommer röklukten läcka igenom.
även ifall du kör ozon-rengörning så finns fetterna från röken kvar i väggarna. även luckor, dörrar osv får fixas till.

Här har du två renoveringsfilmer av amatör som fixar en inrökt lägenhet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare