Får inget ljud till datorn

Permalänk
Medlem

Får inget ljud till datorn

Hej.

Nyligen så började mitt ljud strula med datorn. Jag får inget ljud alls att funger på datorn.

Jag har försökt med att uppdatera nya drivrutiner för ljudet utan framgång, uppdatera bios, bytt headset.

Högerklickar jag på ljudikonen nere i windows och felsöker ljudproblem kommer följande upp;

Nvidia Output - Nvidia High Definition Audio Kontakten till den här enheten sitter i HDMI-kontakten
Nvidia Output - Nvidia High Definition Audio Kontakten till den här enheten sitter i HDMI-kontakten
Högtalare - 2- Realtek High Definition Audio Kontakten till den här enheten sitter på datorns baksida
Hörlurar på headset - HyperX Virtual Surround Sound (Aktuell Standardenhet) Det finns ingen tillgänglig information om uttaget
Realtek Digital Output - 2- Realtek High Definition Audio Kontakten till den här enheten sitter på datorns baksida
ZOWIE XL LCD - Nvidia High Definition Audio Kontakten till den här enheten sitter i HDMI-kontakten

När jag klickar vidare för att felsöka någon av dessa står det att ljudtjänsterna inte svarar och detta meddelande;

Både tjänsten Windows Audio och tjänsten Windows Audio End Point Builder måste köras för att ljudet ska fungera korrekt. Minst en av tjänsterna svarar inte.

Jag har ingen HDMI-kabel inkopplad i datorn. Jag kopplade endast in en HDMI-kabel för några dagar sedan in i moderkortet för att få igång skärmen utan grafikkortet.

Kan lägga till bilder om det skulle underlätta för någon.

Jag har ingen aning hur jag ska lösa problemet och uppskattar all hjälp

Permalänk

Skriv: Kontrollpanelen i Windows sökfält.
Välj sedan menyn: Ljud och fliken: Uppspelning.
Där kan du kontrollera vilken enhet som ska stå för uppspelning av ljudet.
I ditt fall blir det någon Realtek-enhet.

Om du högerklickar på vald enhet och väljer: Egenskaper, då får du upp en under-meny.
Där kan du testa att du får ett ljud i högtalarna / hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike27nomad:

Skriv: Kontrollpanelen i Windows sökfält.
Välj sedan menyn: Ljud och fliken: Uppspelning.
Där kan du kontrollera vilken enhet som ska stå för uppspelning av ljudet.
I ditt fall blir det någon Realtek-enhet.

Om du högerklickar på vald enhet och väljer: Egenskaper, då får du upp en under-meny.
Där kan du testa att du får ett ljud i högtalarna / hörlurarna.

Jag gjorde precis som du sagt, ingen av de enheter som finns fungerar. Den realtek som fanns där gick jag in på egenskaper och sedan avancerat för att testa. Står på alla olika Hz "Fel Gick inte att spela upp testtonen".

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det är nåt knas med Windows överlag.
Det närmaste jag kommit det här problemet är när jag kopplade in mitt trådlösa headset (HyperX) och mitt ljud (in & utljud) via USB-micen (AT2020+) slutade helt att fungera.

Den visades dock fortfarande som en enhet men vägrade spela upp testtonen (fick dock inget felmeddelande).
Fick avinstallera micen från enhetshanteraren och startade sedan om och kopplade in den igen och först då spelade den upp ljudet som vanligt.

Men ditt fenomen har jag inte vart med om faktiskt.
Som sagt, så känns det som att en ominstallation av Windows eller kanske en systemåterställning till en tidigare "återställningspunkt" möjligtvis kan fixa problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelas ljudet upp i rätt enhet?
Om du i Windows 11 klickar på högtalaren nere vid klockan och sedan på knappen till höger om volymreglaget "Välj ljudutgång" så kan du se vad du har och prova de olika. Ett tag hade min dator pippi på att byta ljudutgång till min skärm. Men skärmen har inga högtalare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!