Dåliga sektorer på extern hårddisk

Permalänk

Dåliga sektorer på extern hårddisk

Har en ny Seagate Expansion Desktop 8TB men såg idag via Hard Disk Sentinel att den fått dåliga sektorer. Hälsan har gått från 100% till 11%. Jag har enbart använt den i 2 dagar..

Något man kan göra själv eller behöver man göra retur?

Bifogar bild:

Permalänk

skulle defenetivt kolla med en annan programvara också för att läsa smart datan

kan ju mycket väl vara feltolkning av värdena från programvaran.

men inte helt otroligt att du fick ett riktigt måndagsex som bör reklameras tillbaka till säljaren då det är ganska stor risk för dataförlust om du fortsätter använda den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle defenetivt kolla med en annan programvara också för att läsa smart datan

kan ju mycket väl vara feltolkning av värdena från programvaran.

men inte helt otroligt att du fick ett riktigt måndagsex som bör reklameras tillbaka till säljaren då det är ganska stor risk för dataförlust om du fortsätter använda den.

Okej, tips på något bra program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Okej, tips på något bra program?

CrystalDiskInfo är rätt populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Okej, tips på något bra program?

Om man är osäker på om statusen stämmer så är det oftast en bra idé att kontrollera med tillverkarens egna program, eftersom de om någon borde ha koll på hur man tolkar datan. För Seagate så antar jag att det är SeaTools som gäller.

Permalänk
Skrivet av tonii:

CrystalDiskInfo är rätt populärt.

Tack!

Skrivet av perost:

Om man är osäker på om statusen stämmer så är det oftast en bra idé att kontrollera med tillverkarens egna program, eftersom de om någon borde ha koll på hur man tolkar datan. För Seagate så antar jag att det är SeaTools som gäller.

Tack!

Testade både CrystalDiskInfo och SeaTools men gick ej att utföra tester, fick "testing aborted". Blir att skicka in på reklamation.