Standardhöjd på trottoarkanter?

Permalänk
Medlem

Standardhöjd på trottoarkanter?

Ber om ursäkt för denna randomfråga, men finns det någon standard för vilken höjd trottoarkanter har där man parkerar bilar?

Där jag bor så är höjden på trottoarkanten anpassad så att bumpern på bilen inte stöter emot, utan kanten är tillräckligt låg för att inget ska slå i. Kör man "för långt" så är det däcken som tar i kanten.

Jag syftar enbart på parkeringar där man parkerar med fronten/bakdelen mot kanten, inte parkeringsplatser där man parkerar med trottoaren på sidan av bilen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nu1mlock:

Ber om ursäkt för denna randomfråga, men finns det någon standard för vilken höjd trottoarkanter har där man parkerar bilar?

Där jag bor så är höjden på trottoarkanten anpassad så att bumpern på bilen inte stöter emot, utan kanten är tillräckligt låg för att inget ska slå i. Kör man "för långt" så är det däcken som tar i kanten.

Jag syftar enbart på parkeringar där man parkerar med fronten/bakdelen mot kanten, inte parkeringsplatser där man parkerar med trottoaren på sidan av bilen.

Nej, kör man så att fram-/backvagn sticker ut över trottoaren så har man parkerat på ett icke-korrekt sätt.
Däremot finns det bumpstops som går att köpa och monteras i mark. De brukar vara ca 10 cm höga för att inte ta i underrede på bilen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, kör man så att fram-/backvagn sticker ut över trottoaren så har man parkerat på ett icke-korrekt sätt.
Däremot finns det bumpstops som går att köpa och monteras i mark. De brukar vara ca 10 cm höga för att inte ta i underrede på bilen.

I verkligheten beror det förstås på hur det ser ut, då det inte är ovanligt att det är kant, men inte nödvändigtvis trottoar direkt intill. Därmed spelar det knappast egentligen någon roll om man låter bilen sticka över kanten. Däremot kan man inte räkna med att bilen inte strandar, då kanterna ibland kan vara högre. Oftast, men inte alltid, går dock en normalhög bil över. Och är det faktiskt en trottoar, särskilt om den är smal, bör bilen givetvis inte hänga över så att det blir svårt att passera som tänkt.

Notera dock följande skrivning i trafikförordningen:

"49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.
Förordning (2007:101)."

Tillägg: Jag råkade faktiskt "stranda" vid Bauhaus (gamla Fredells) i Sickla, Stockholm för några år sedan. Bilen gick typ över, men det stack upp lite från kantstenen som hakade i ett hål i "plastbaljan" under motorn, då jag råkade rulla fram lite för långt. Sedan gick det inte att backa och jag vågade förstås inte ta i, utan det blev till att sätta sig på knä och hysta bilen lite bakåt/uppåt så att den kom loss. (Tillägg 2: Till saken hör att stötfångaren/spoliern är högre än plasten under då den går ned lite en bit in under bilen, vilket gör att man kan missta sig med ögonmåttet.)