YH omdömen IT | Nackademin, Chas, KYH, övriga?

Permalänk

YH omdömen IT | Nackademin, Chas, KYH, övriga?

Hej!

Det är så att jag sökt in till Fullstack .NET. YH nu i höst och har blivit antagen till några utbildningar samt resev i några.
Min fråga är till er som gått på YH eller känner någon vän/kollega som gått vad ni tycker om nämnda YH-skolor och deras utbildningar. Vad var bra/dåligt osv.

Huvudsakligen för mig gäller det Nackademin, Chas Academy och KYH. Men kom gärna med input om övriga skolor så som Jensen, IT-högskolan m.m. Vet att det nog är många som undrar just detta då det finns väldigt lite information om detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll på skolorna du nämner, men av de kollegor jag pratat med som läst på YH (jag har själv gjort det) så har min uppfattning cementerats att detta är en utbildningsform som kräver att du i princip blir självlärd med relativt lite stöd.

Tempot är väldigt långsamt, målsättningen är att alla ska bli godkända. Följer man YH-tempo blir man knappt anställningsbar. Man behöver ta ansvar utöver utbildningen för att bli en duktig utvecklare. Det jag tog med mig var att jag tyckte att kursplanen var bra, den stora styrkan utöver det är LIA där man får möjlighet att visa att man är värd att satsa på och därigenom få sin första anställning.

Därmed sagt tror jag inte val av skola är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Sambon gick på Nackademin och fick anställning på bank som fullstackutvecklare direkt efter plugget. Hon är nöjd med utbildningen även fast det var lite kaos under pandemin, men så såg det ut överallt.

Instämmer med Jaevel att du bör göra mer än vad som krävs, det är mycket konkurrens och många där hade redan erfarenhet av att programmera på hobbynivå. Är du helt färsk och bara gör minimum kommer det vara svårt att få anställning sen.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att skapa ett eget projekt du bygger vid sidan om med moderna verktyg, det kan du sedan visa upp vid en intervju med arbetsgivare.