Försöka rädda och reparera en Delonghi kaffemaskin vattentank

Permalänk
Medlem

Försöka rädda och reparera en Delonghi kaffemaskin vattentank

Har en gammal kaffemaskin (bean to cup) från Delonghi som har tjänat mig väl sen jag fick den i 30-års present för 7 år sen. Sista 2 åren har den stått nerpackad och ej blivit använd av olika anledningar, fick bla för mig att traditionell kaffebryggning ala mala själv skulle vara roligt på daglig basis...visade sig med mitt tålamod vara roligt i en vecka kanske och min WSP2A fick föräldrarna ta.

Hur som helst hade jag nu tänkt att använda mig av min gamla Delonghi igen, men till min fasa så har jag problem med vattentanken.
Ska börja med och säga att jag har kört den i diskmaskinen, vilket jag skett förut och inget har hänt. Problemet är att maskinen inte känner av att tanken är ens på plats, never the less att den är fylld. Den försöker skölja som den gör vid på och avstängning, och det låter som ett tåg spårar ur och den blinkar rött för vattentanken. Har sett en del klipp på äldre modeller där det visat sig kunna vara connection issues inne i maskinen, men allt ser bra ut och inga kablar är ur plats så att säga.

Min spontana gissning är att magneten, antar att det är nån form av magnet som kommunicerar med maskinen att tanken är på plats, har blivit skadad vid diskmaskinen. Har ingen lust att direkt punga ut 450:- för en ny vattentank som jag inte ens vet r felet, så frågan är om man kan försöka felsöka detta själv?
Har visserligen sneglat på att köpa en helautomatisk espressomaskin, men förstått att det är enorma marginaler på dessa maskiner och det kryllar av dom på black friday, singels day och liknande.

Tips på idéer hur jag kan felsöka detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bilder på maskinen och tanken i fråga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hmm.. har en snarlik maskin (DeLonghi Magnifica) som också har ett antal år på nacken men fungerar utmärkt, sitter just med en bryggd kopp med den vid datorn, flottörsensorn sitter vid behållarens anslutning och har väl en magnet och att den fortfarande sitter där, flottören följer nivån uppåt och inga delar fallit in i diskmaskinen utgår jag att du redan kontrollerat. Kanske prova med en lös magnet om det ger reaktion på sensorn bakom plasten? Kan ju förstås vara fel på sensorn men att det sker spontant när enheten inte använts verkar lite skumt, finns dock video på sådant byte:

https://www.youtube.com/watch?v=hqhkzT6hZwY

Edit:
Kan ju också påverka vattensystemet i enheten inte har använts och helt uttorkad, prova fyll vattentanken, slå på maskinen och därefter vrid direkt på kranen/ventilen för varmvatten, pumpen borde starta och skölja genom vatten och ut via skumröret, när man märker att luften är ur och det bara kommer vatten (maskinen låter mer normalt) stäng ventilen och kontrollera om indikeringslampan för vatten fortfarande lyser.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@oceanic Holy crap it worked!
Hade testat tidigare med att försöka få vatten ur det lilla munstycket till höger, men inte lyckats. Men gjorde som du sa och vred om reglaget till "ånga" i uppstartsfasen varpå den huttrade och lät som ett startande ånglok i princip. Varpå den sen började skölja vatten, körde sen det inbyggda reningsprogrammet och voila

Stort stort tack för din hjälp!
Nu kan jag avvakta lite med en espressomaskinsköp 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att det löste problemet 😊

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kul att det löste problemet 😊

Japp, stort tack till dig 🙂

Visa signatur