Ladda en Sony experia 1v med Samsung laddare

Permalänk
Medlem

Ladda en Sony experia 1v med Samsung laddare

Funkar det att ladda Sony med Samsung usb laddare, ?
Jag får laddaren först i nästa vecka och har en USB a till USB c laddkabel, så kabel har jag med osäker på volten från Samsung laddare till funkar Gör inget om den laddas långsamt då det är en tillfällig lösning, å inget bränns sönder.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det ska det inte vara några problem oavsett märke. Alla Android använder samma. Bara iPhone som har separat laddare och den passar inte i Android.

Jag har blandat alla möjliga laddare för olika Android telefoner och surfplattor till och med en MacBook USB C laddare. Så länge det är USB C ska det inte spela roll.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag kör forfarande på min 20 år gamla sony ericson usb laddare. 5V 700mA.

Usb ä usb

Sen har modernare snabbladd osv som kör högre än 5v Genom usb men inget problem att ladda med 5v tar bara längre tid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör forfarande på min 20 år gamla sony ericson usb laddare. 5V 700mA.

Usb ä usb

Sen har modernare snabbladd osv som kör högre än 5v Genom usb men inget problem att ladda med 5v tar bara längre tid.

Hur snabbt det laddar har ju med hur mycket watt du får ut inte vilken volt du har. 5V 700mA blir ju bara 3.5W medan 5V 3A blir 15W.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur snabbt det laddar har ju med hur mycket watt du får ut inte vilken volt du har. 5V 700mA blir ju bara 3.5W medan 5V 3A blir 15W.

Spänning är en del i ekvationen för vilken effekt du får ut så självklart spelar den roll. Finns också snabbladdare som kör på annat än 5V.

https://www.teknikdelar.se/produkt/oneplus-supervooc-65w-usb-...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Spänning är en del i ekvationen för vilken effekt du får ut så självklart spelar den roll. Finns också snabbladdare som kör på annat än 5V.

Jo.. Men nu pratade han om 5V så jag körde på 5V. V * A = W
Och normalt sett ska man ladda utan snabbladdning är det 5V 3A som gäller.

Här är min laddare tex så det är ganska varierande per enhet. Men med ett max på 45W.

Output Voltage (Max, Fast Charge)
PDO : 9V, 15V, 20V / PPS : 3.3-11.0V or 3.3-16.0V or 3.3-21.0V

Output Current (Max, Fast Charge)
PDO : 3A(9V, 15V), 2.25A(20V) / PPS : 4.05A(3.3-11.0V) or 2.8A(3.3-16.0V) or 2.1A(3.3-21.0V)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Skrev ju att nyare har högre spänning om snabblddning stöds?

Och där med en högre effekt med samma ström.

Men visst sen skrev jag inget om att nyare även oftast har bortåt 3-5A laddström så det spelar ju också in på hur snabbt det laddar.

Tar runt 8h att ladda från tomt till fullt med min gamla SE laddare vilket är snabbt nog för mig.

Var mer bara påpekat att även din usb laddare från före stenyxan kan ladda din moderna telefon bara att det kommer ta en stund sålänge den passar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows