Närifrån börjar man räkna uppsägningstid på mobilabonnemang?

Permalänk
Medlem

Närifrån börjar man räkna uppsägningstid på mobilabonnemang?

Hej

I maj tecknade jag ett abbonemang med en större operatör då jag semestrade några veckor i Schweiz och de har ingående roaming där till skillnad mot mig min vanliga operatör och de slog ut billigare än köpa datapaket.

Sände bolaget ett email 19 juni om att jag önskade säga upp avtalet from 1 augusti , uppsägningstid är en månad , och fick en autokvittens den 20e juni

Först den 9 juli återkommer det med att det är uppsagt och så har de satt slutdatum till 9 augusti, men visst räknas väl uppsägningstiden från det datum de fick min uppsägning dvs den 19 juni ? Jag tolkar det som bolaget tycker uppsägning börjar räknas från när de nu kommit runt till hantera det

Jag har ingen lust betala för de 9 extra dagarna och jag antar väl det tar 20 dar denna gång med att få svar från dem på de mail jag sänt åter om det

Om jag får en faktura för de 9 dagarna måste jag väl bara kunna bestrida den med hänvisning till avtal är uppsagt

Ringa dem ska a inte behövas och b lång väntetid

Permalänk
Avstängd

Ja är det 30 dagars uppsägningstid så borde det förstås gälla från datumen uppsägningen kom till dem. Men det kan ju vara så att de räknar hela månader och att du tecknade abonnemanget den nionde liksom, så då blir uppsägningen ju liksom vid nästa månadsskifte för dina abonnemangsmånader eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja är det 30 dagars uppsägningstid så borde det förstås gälla från datumen uppsägningen kom till dem. Men det kan ju vara så att de räknar hela månader och att du tecknade abonnemanget den nionde liksom, så då blir uppsägningen ju liksom vid nästa månadsskifte för dina abonnemangsmånader eller så.

Jo jag funderade också på det men jag tecknade 26 maj och har betalt de dagarna i maj + hela juni på en faktura, och hela juli nu på nästa , så om jag sa upp 19 juni så ska väl uppsägningstiden löpa till 19 juli , nu bad jag om få avsluta 31 juli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahava:

Jo jag funderade också på det men jag tecknade 26 maj och har betalt de dagarna i maj + hela juni på en faktura, och hela juli nu på nästa , så om jag sa upp 19 juni så ska väl uppsägningstiden löpa till 19 juli , nu bad jag om få avsluta 31 juli

Jo absolut. Vad jag förstår så ska uppsägningstiden börja räknas när de får in uppsägningen, eller i värsta fall arbetsdagen efter.

Permalänk
Medlem

Såhär ser fakturan ut (kan inte få in bild ) den började löpa 3 juni de var väl då det gick aktivt efter fått hem sim

Så får inte ihop det med datum o något krav att man måste haft abonnemang viss tid kan jag inte hitta , ser även de lagt upp en kommande faktura på 137 kr för de 9 dagarna i augusti

Juni (del av månad)
Tjänst Beskrivning Period Summa (kr)
Abonnemang - Mobil Huvudabonnemang 15 GB 2023-06-03 - 2023-06-30 275,00
Summa Juni: 275,00 kr
Juli
Tjänst Beskrivning Period Summa (kr)
Abonnemang - Mobil Huvudabonnemang 15 GB 2023-07-01 - 2023-07-31 299,00
Summa Juli: 299,00 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Vad jag förstår så ska uppsägningstiden börja räknas när de får in uppsägningen, eller i värsta fall arbetsdagen efter.

Ja precis , så får jag det också till hur jag än googlar , och jag kan bevisa de fick meddelandet 20 juni iom autosvar , men ser också risken är hos dem när man mailar dvs de fick min uppsägning när jag skickat den , enda formkrav är ju det tydligt ska framgå vad det är jag vill säga upp vad jag kan hitta

Fick även ett mail där de undrade om jag vill fortsätta säga upp för några dar sen ,

"Vad tråkigt att du vill avsluta ditt abonnemang. Gäller det nån specifik anledning eller nått vi kan göra från vårat håll, eller vil du fortfarande avsluta?"

Men detta bevisar ju bara i mina ögon de förstått mitt mail från 19 juni

Undrar sen lite vad som är bäst om de inte svara / fixar , jag har mailat dem igen men annars måste jag väl bara kunna sluta använda tjänste 31 Augusti och bestrida fakturan ?

Permalänk
Medlem

Så fick svar idag att de går med på att avsluta from 1 augusti , vet inte riktigt om jag köper påståendet som gavs det var ett misstag , lite därav tråden att de var så konstigt agerat av dem , och nu svara de ju fort jämfört med sist så fick lite känsla av de väntat på invändning, men vem vet , tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Vilket skämt detta blev, fick hem en faktura för augusti ändå, och står inget om att den är krediterad hos Telenor när jag loggar in, mailat dem så de är väl bara vänta 2 veckor igen eller när de nu behagar svara . Suck. Har ju iofs mail från deras kundtjänst om den skulle krediteras så jag antar det bara är att bestrida ev påminnelser / krav.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mahava:

Vilket skämt detta blev, fick hem en faktura för augusti ändå, och står inget om att den är krediterad hos Telenor när jag loggar in, mailat dem så de är väl bara vänta 2 veckor igen eller när de nu behagar svara . Suck. Har ju iofs mail från deras kundtjänst om den skulle krediteras så jag antar det bara är att bestrida ev påminnelser / krav.

En dum fråga kanske men varför ringer du inte kundtjänsten istället? Det blir väl mycket enklare med direkt kommunikation och svar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

En dum fråga kanske men varför ringer du inte kundtjänsten istället? Det blir väl mycket enklare med direkt kommunikation och svar?

Jo jag borde kanske ha gjort det från början när jag sa upp, även om jag samtidigt tycker det ska gå göra via epost det borde vara enklare för alla parter (+ att jag ju också har det skriftligt, hade jag ringt och samma problem uppstått hade jag inte kunnat bevisa att jag sagt upp det datumet jag gjorde det på, man kan ju iofs alltid sända ett epost också och bekräfta ) , men nu när det verkar blivit problem föredrar jag ha allt skriftligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Vilket skämt detta blev, fick hem en faktura för augusti ändå, och står inget om att den är krediterad hos Telenor när jag loggar in, mailat dem så de är väl bara vänta 2 veckor igen eller när de nu behagar svara . Suck. Har ju iofs mail från deras kundtjänst om den skulle krediteras så jag antar det bara är att bestrida ev påminnelser / krav.

Skrivet av NordhNet:

En dum fråga kanske men varför ringer du inte kundtjänsten istället? Det blir väl mycket enklare med direkt kommunikation och svar?

Jag satt just och undrade samma sak...
Borde ju dra ner på all tid för alla inblandade.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Jag satt just och undrade samma sak...
Borde ju dra ner på all tid för alla inblandade.

Både och, jag tycker faktiskt ett seriöst bolag borde kunna svara inom rimlig tid på epost, inte 2 veckor som sist eller som nu, senaste mailet sände jag den 13e när jag fått fakturan och det är inte besvarat än, därav viss frustration samt man ifrågasätter ju varför det kommer en faktura när de sagt den ska vara krediterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jo jag borde kanske ha gjort det från början när jag sa upp, även om jag samtidigt tycker det ska gå göra via epost det borde vara enklare för alla parter (+ att jag ju också har det skriftligt, hade jag ringt och samma problem uppstått hade jag inte kunnat bevisa att jag sagt upp det datumet jag gjorde det på, man kan ju iofs alltid sända ett epost också och bekräfta ) , men nu när det verkar blivit problem föredrar jag ha allt skriftligt.

När jag har sagt upp abonnemanger tidigare har jag bett att få en bekräftelse via SMS om uppsägningen och det har gått att få det de flesta av gångerna jag bett om det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Vilket skämt detta blev, fick hem en faktura för augusti ändå, och står inget om att den är krediterad hos Telenor när jag loggar in, mailat dem så de är väl bara vänta 2 veckor igen eller när de nu behagar svara . Suck. Har ju iofs mail från deras kundtjänst om den skulle krediteras så jag antar det bara är att bestrida ev påminnelser / krav.

Men du sade ju upp fr.o.m. 1/8 och du har med all säkerhet en månads uppsägningstid, vilket innebär att du måste betala för augusti som jag ser det...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Men du sade ju upp fr.o.m. 1/8 och du har med all säkerhet en månads uppsägningstid, vilket innebär att du måste betala för augusti som jag ser det...

Sände min uppsägning 19/6 som jag skrev, det var det som var min ursprungliga fråga iom telenor tyckte att min uppsägning räknades från när de behagade läsa mitt mail 2 veckor senare typ, men de gav sig när jag påpekade det oriktiga i det, eller ja nu fakturerade de ändå...