MacBook Air 2018 Retina stängs av vid uppstart utan strömadapter trots fullt batteri

Permalänk
Medlem

MacBook Air 2018 Retina stängs av vid uppstart utan strömadapter trots fullt batteri

Hej!

Köpte lite grisen i säcken, en väldigt billig MA 2018 Retina.
Allt funkade bra vid test, dock har jag efter lite lugn och ro upptäckt en hel del problem.

När datorn är inkopplad med strömadapter så funkar allt fint och den startar som den skall.
När den är i batteriläge så kommer jag till att den laddar Mac OS eller loggar in på mitt konto, sen slocknar datorn.
Stoppar jag i kabeln så rullar det på som vanligt.
Batteriets hälsa är ”Behov av service” men har 370 cyklar vilket inte är överdrivet mycket.
Batteriet laddas som vanligt och verkar fungera i drift.
Kan batteriet status påverka att den inte är funktionell utan kabel?

Har även strul med 3 funktionstangenter.
Höger shift, Control samt vänster option.
Alla övriga fungerar utan problem.
Det är ingen fukt, smuts eller damm bakom tangenterna heller.
Tyvärr är den för gammal för att omfattas av deras reparation av tangentbord.

Någon som har varit med om liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Hej!

Köpte lite grisen i säcken, en väldigt billig MA 2018 Retina.
Allt funkade bra vid test, dock har jag efter lite lugn och ro upptäckt en hel del problem.

När datorn är inkopplad med strömadapter så funkar allt fint och den startar som den skall.
När den är i batteriläge så kommer jag till att den laddar Mac OS eller loggar in på mitt konto, sen slocknar datorn.
Stoppar jag i kabeln så rullar det på som vanligt.
Batteriets hälsa är ”Behov av service” men har 370 cyklar vilket inte är överdrivet mycket.
Batteriet laddas som vanligt och verkar fungera i drift.
Kan batteriet status påverka att den inte är funktionell utan kabel?

Har även strul med 3 funktionstangenter.
Höger shift, Control samt vänster option.
Alla övriga fungerar utan problem.
Det är ingen fukt, smuts eller damm bakom tangenterna heller.
Tyvärr är den för gammal för att omfattas av deras reparation av tangentbord.

Någon som har varit med om liknande?

Hej!
Jag gissar lite här, men batteriet kan ha en låg cykel men varit konstant inkopplad och efter några år så blir batteriet dåligt, riktigt dåligt.
Tangentbordet har jag ingen koll på, någon som har spillt vatten?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Som ovan talare är inne på så indikerar ett lägre cykelantal inte alltid att batteriet mår bra.

Ladda hem coconutBattery så ser du på ett pedagogiskt sätt hur mycket av batteriets designade kapacitet som återstår, ungefär samma funktion som finns på iPhone:
https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Inte för att jag tror att det hjälper men du kan också testa en så kallad SMC-reset:
https://support.apple.com/en-gb/HT201295

Permalänk
Medlem

Som sagt, låter helt enkelt som ett defekt batteri.

En liten fördel är att batteri + tangentbord tillhör samma reservdel ("top case"), om du nu skulle välja att gå via Apples egna service.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som ett defekt batteri.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Baily:

Hej!

Köpte lite grisen i säcken, en väldigt billig MA 2018 Retina.

Det hjälper inte dig, men kanske kan vara till hjälp för andra:
Apple-laptops av modellår 2016-2019 ska man helt enkelt inte köpa: Tangentborden med fjärilsbrytare kommer att gå sönder, och enda supporterade sättet att fixa dem är att byta hela överdelen av datorn, som tangentbordet sitter fast i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Som ovan talare är inne på så indikerar ett lägre cykelantal inte alltid att batteriet mår bra.

Ladda hem coconutBattery så ser du på ett pedagogiskt sätt hur mycket av batteriets designade kapacitet som återstår, ungefär samma funktion som finns på iPhone:
https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Inte för att jag tror att det hjälper men du kan också testa en så kallad SMC-reset:
https://support.apple.com/en-gb/HT201295

Testade med Coconut och det visar sig att det ligger på 65%, vilket kan då förklara den dåliga funktionaliteten.

Kan tyvärr inte göra en reset av SNC eftersom min högra shift ej fungerar vilket behövs med T2 chip :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som sagt, låter helt enkelt som ett defekt batteri.

En liten fördel är att batteri + tangentbord tillhör samma reservdel ("top case"), om du nu skulle välja att gå via Apples egna service.

Vad jag kunde utläsa från hemsidan så var det ett rent batteribyte som kostade ca: 2000kr. Eller var det någon annan service du sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det hjälper inte dig, men kanske kan vara till hjälp för andra:
Apple-laptops av modellår 2016-2019 ska man helt enkelt inte köpa: Tangentborden med fjärilsbrytare kommer att gå sönder, och enda supporterade sättet att fixa dem är att byta hela överdelen av datorn, som tangentbordet sitter fast i.

Trist, men om så är fallet så blir det en dyr historia för mig att reparera. Kan man göra ett försök att byta specifika tangenter på dessa modeller?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baily:

Hej!

Köpte lite grisen i säcken, en väldigt billig MA 2018 Retina.
Allt funkade bra vid test, dock har jag efter lite lugn och ro upptäckt en hel del problem.

När datorn är inkopplad med strömadapter så funkar allt fint och den startar som den skall.
När den är i batteriläge så kommer jag till att den laddar Mac OS eller loggar in på mitt konto, sen slocknar datorn.
Stoppar jag i kabeln så rullar det på som vanligt.
Batteriets hälsa är ”Behov av service” men har 370 cyklar vilket inte är överdrivet mycket.
Batteriet laddas som vanligt och verkar fungera i drift.
Kan batteriet status påverka att den inte är funktionell utan kabel?

Har även strul med 3 funktionstangenter.
Höger shift, Control samt vänster option.
Alla övriga fungerar utan problem.
Det är ingen fukt, smuts eller damm bakom tangenterna heller.
Tyvärr är den för gammal för att omfattas av deras reparation av tangentbord.

Någon som har varit med om liknande?

Att den slocknar har troligen att göra med att batteriet är slitet och inte klarar angiven C-rating. Dvs strömuttaget som krävs vid start överskrider den ström batteriet kan ge och spänningen faller till en nivå som datorn inte kan använda. Då slocknar datorn.

Lösningen är att byta batteri.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Baily:

Trist, men om så är fallet så blir det en dyr historia för mig att reparera. Kan man göra ett försök att byta specifika tangenter på dessa modeller?

Försöka kan man ju alltid, men iFixit var inte imponerade. I praktiken får du nog se detta som en läropeng, alternativt se det som att du köpt en lite opraktisk stationär dator du kan ha glädje av ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Vad jag kunde utläsa från hemsidan så var det ett rent batteribyte som kostade ca: 2000kr. Eller var det någon annan service du sett?

Så länge du utför servicesen hos Apple själva eller hos en Apple Premium Partner så kommer man följa Apples rutiner för batteribyte, vilket innebär att man byter hela top case (batteri + tangentbord). Batteriet är nämligen tejpat/limmat mot underdelen av tangentbordet.

Men hör av dig till stället där du tänkt göra servicen och fråga. Inte direkt en hemlighet

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du betalade för datorn men om priset 2095kr inkluderar arbete och alla delar (Inkl. batteri och nytt topcase) vilket jag tror så det är inte superblodigt, till och med "prisvärt" iaf för att vara Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Testade med Coconut och det visar sig att det ligger på 65%, vilket kan då förklara den dåliga funktionaliteten.

Kan tyvärr inte göra en reset av SNC eftersom min högra shift ej fungerar vilket behövs med T2 chip :/

65% är rätt dåligt. Då kan det nog vara som andra skrivit att batteriet inte klarar av att ge den strömstyrka som datorn kräver.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nu vet jag inte vad du betalade för datorn men om priset 2095kr inkluderar arbete och alla delar (Inkl. batteri och nytt topcase) vilket jag tror så det är inte superblodigt, till och med "prisvärt" iaf för att vara Apple

Tyckte också att detta såg billigt ut, om det är ett sådan reparation som nämndes i tråden här
Jag betalade en bit under vad batteribytet kostar