Att ladda mobilen på ett skonsamt sätt?

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

Farligt att bara återupprepa gammalt som hörts.
De empiriska studier jag sett säger faktiskt motsatsen.

Långsam laddning över lång tid innebär att batteriets temperatur förhöjs över en längre tid och samtidigt ska laddas. Det som framkommit är att så länge temperaturen inte överskrider temperaturen där elektrolyten bryts ned så är det viktigast att minimera arean under laddning-tidsgrafen.

Oftast är det skadligare för batteriet att använda mobilen samtidigt som man laddar den än att faktiskt snabbladda med mobilen med avstängd skärm.

Att höja ett batteri med 5w över 8 h med den naturliga värmeförlusten av Y som kyler telefonen leder till en bråkdel högsta teperatur jämfört med en snabbladdare som öser in 150w över 1h var telefonen inte räcker för att kyla batteriet till samma nivå som en långsammare laddning.

Permalänk

Jag laddar min galaxy s22 ultra på en extremt slö trådlös laddare över natten och har gjort det i lite över ett år nu.
Det tar sådär 5-6 timmar att ladda den till fullt och än så länge känns batteriet som nytt

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha, du är för rolig

Mobiltillverkarnas levebröd är att sälja samma produkt till konsumenter år efter år och batteri är en av huvudnycklarna för att detta skall ske.

Tillverkaren är så enormt vänlig och kundälskande (we care about YOU!) så att de låter dig snabbladda ett pyttelitet batteri som direkt tar skada av detta. Sedan bygger de in batteriet på ett sådant vis att det stoppar 99% av alla kunder att byta själv, sedan så erbjuder de kunderna att byta batteri helt (till ett "bra pris!" cause we care about YOU!) and so the circle repeats.

Om du verkligen tror att slit och släng produkter är speccade för att hålla länge och vara dig trogen har har du svalt all marknadsföring utan att ens andas mellan tuggorna.

Jag har dock snabbladdat min gamla S8 i alla år, och batteriet är fortfarande i mycket bra skick. Har bytt telefon nu, men det var inte batteriet som fick mig att byta!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cenorida:

Jag har dock snabbladdat min gamla S8 i alla år, och batteriet är fortfarande i mycket bra skick. Har bytt telefon nu, men det var inte batteriet som fick mig att byta!

S8'as snabbladdning var dock rätt okrämig jämfört med nyare.
Den snabbladdades i 2A och nyare med 5A det är en ökning med 250% ökad strömstyrka och en extremt ökad värmeutveckling.

Men även i ditt fall så lär en snabbladdning på 2A generera betydligt mer värme än 1A och batteriskicket hade därmed varit ytterligare något bättre än vad det blev för dig.

Det är samma anledningar till att man erbjuder laddning av elbil i lägre mängder av kräm. I de fallen är man transparenta med att om man endast använder supersnabbladdning av elfordon så kommer batteriet att deterioera snabbare än vid långsam laddning.

Därför man även vattenkyler de absolut flesta batterier vid laddning och de som inte gör det är oftast mycket gamla modeller som redan nu är i hemskt skick pga värmeutveckling.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RVX:

Skulle ha lagt till av vad jag hört...
Kan mycket väl vara gammal myt, men nyfiken på vilka studier det är du läst? För egen del så känns det säkrare att hellre köra sakta. Sen vart det som det vart med den andra laddaren man köpte.
Sen är det väl kanske skillnad på dom 30w laddare som finns vs dom extrema laddarna som Xiamoi och liknande jag kommit ut med som laddar i 120 och snart vad, 200w?

Skrivet av Allexz:

Att höja ett batteri med 5w över 8 h med den naturliga värmeförlusten av Y som kyler telefonen leder till en bråkdel högsta teperatur jämfört med en snabbladdare som öser in 150w över 1h var telefonen inte räcker för att kyla batteriet till samma nivå som en långsammare laddning.

Rim och reson, som jag nämnde, minimera arean under grafen.
Snabbladdning med storleksordningen 2C är betydligt bättre än 0.5-1C.
2C = ladda batteriet på 30 min.

Finns både fina grafer man kan titta på direkt från battericellstillverkaren men även studier som gjorts av bland annat Volvo Buss som jag fick ta del av under ett seminarie när jag pluggade en batteriteknikkurs.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rim och reson, som jag nämnde, minimera arean under grafen.
Snabbladdning med storleksordningen 2C är betydligt bättre än 0.5-1C.
2C = ladda batteriet på 30 min.

Finns både fina grafer man kan titta på direkt från battericellstillverkaren men även studier som gjorts av bland annat Volvo Buss som jag fick ta del av under ett seminarie när jag pluggade en batteriteknikkurs.

När jag snabbladdade min Xiaomi telefon blev den så varm så jag knappt kunde hålla i den. Typ 10-15C varmare än när jag inte snabbladdar den (de få gånger jag snabbladdar den)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

När jag snabbladdade min Xiaomi telefon blev den så varm så jag knappt kunde hålla i den. Typ 10-15C varmare än när jag inte snabbladdar den (de få gånger jag snabbladdar den)

Ja och vad använde du för laddström då? Troligen betydligt högre än 2 C.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja och vad använde du för laddström då? Troligen betydligt högre än 2 C.

Använde en vanlig usb laddare. Vet inte vad för laddström men det var USB-A till Micro-USB.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Det är väl alltid 5V som gäller överallt?

Tack för alla svaren!

Det är dock en sak till jag undrar över och det är vid första laddningen eller rättare andra. Skall jag låta batteriet bli helt tomt innan jag laddar på andra laddningen (har hört det ska vara bra) och sen när det är gjort när ska man ladda - vid 10% kvar eller 20% osv eller har det absolut ingen betydelse om man så skulle ladda fullt när batteriet bara förbrukat 15% och alltså står på 85%?

Har alltid sett till att min förra lur fått gå ner till minst 30% innan jag laddade på nytt och det har ju visat sig vara en bra metod då mitt batteri faktiskt fortfarande är riktigt bra efter bortåt 5 års laddande, eller har det absolut ingen betydelse?

5V gäller vanlig USB ström, men Samsungs QuickCharge och USB standarden USB-PD kan höja spänningen till e.x 9V eller 12V för snabbare laddning.

De har absolut ingen betydelse hur och när du laddar li-jon. Det var (ur)gamla nickel-kadmium som var extremt petiga med laddningen i och med deras "minneseffekt".

Vill du vara pedantisk:
Det du ska undvika är framförallt att låta den ligga på 100% (eller än bättre, att alls nå 100%) och 0% under längre tid. Generellt sett mår den bättre ju närmare 50% den största delen av tiden den är, men det är inte alltid praktiskt. Det blir snabbt värre ju närmare 100% man ligger, så e.x att sluta ladda vid 85% är mycket bättre än att ladda till 100%, medans att avbryta redan vid 70-75% är lite bättre ändå, men inte fullt lika mycket vunnet. Ladda inte batteriet om det är (riktigt) kallt, nedåt 0°.

I övrigt spelar det ingen roll alls när du börjar eller avslutar en laddning, gör det så ofta du vill/behöver.

Skrivet av Diablo_Lino:

Jag laddar min galaxy s22 ultra på en extremt slö trådlös laddare över natten och har gjort det i lite över ett år nu.
Det tar sådär 5-6 timmar att ladda den till fullt och än så länge känns batteriet som nytt

Tänk på att laddaren är speccad till ett visst watt-tal, ofta 5-10W för enklare modeller, och att laddförlusterna är ofta runt 40-50%. Förluster = Värmeutveckling. Se upp så din telefon inte ligger på en liten värmeplatta varenda natt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Använde en vanlig usb laddare. Vet inte vad för laddström men det var USB-A till Micro-USB.

Om det var Micro-USB så låter det inte som någon snabbladdare att prata om. Troligare så är det en dålig laddkrets som blir varm än att det är batteriet. Sedan såklart, om du håller i mobilen när du laddar den så använder du säkert mobilen också?

Laddström är såklart direkt beroende av vad det är för laddeffekt och spänning i laddaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om det var Micro-USB så låter det inte som någon snabbladdare att prata om. Troligare så är det en dålig laddkrets som blir varm än att det är batteriet. Sedan såklart, om du håller i mobilen när du laddar den så använder du säkert mobilen också?

Använde inte telefonen, hade lagt undan den och skulle bara kolla laddningen på den. Den blir inte så varm när jag laddar med 1A laddare eller 2.1A laddare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ladda så långsamt som är praktiskt möjligt, är man tvungen att ha ett fullt batteri snabbt så snabbladda men behövs det inta ladda långsamt, behöver man inte ladda fullt så låt bli det också.
Dataportar för usb 1-2 ska klara 500mA och usb 3 ska klara 900 mA, de kan klara högre strömmar men ladda från en dataport och helst usb1-2 och inte nån laddport med pd eller usb c port så blir det lägsta möjliga effekt om man inte har nån laddare med garanterat låg utström och använd bara snabbladdare om det är tvunget och inte som den normala laddaren.

Hej mrgaffe, du som alltid ger mig så bra svar och snabbt. Misstänkte du var på semester tycker mig ha fått reda på det mesta nu men en sak till dock. Vad med tillbehören skyddsglaset och fodralet som jag också tänkt sätta på som skydd för eventuella golvstötar. Är dessa två något som belastar batteriet på så sätt att telefonen har sämre möjlighet att avge värme vid laddning? Känns faktisk logiskt att det är så.

Har haft skyddsglas på förra luren och bra var det för det har räddat min telefon vid fler än ett tillfälle så det sätter jag på igen. Har nu även köpt ett fodral eller kanske rättare benämnt ett skal då det inte är vikbart över skärmen. Är det något som man bör plocka av vid laddning eller är det lite väl mycket besvär med för liten förtjänst?

He he det här att spara batteri har kanske stigit lite väl högt nu för mig då jag även fått en tanke om att varför inte låta ladda i kylskåpet? Laddningskabeln är så pass tunn och lång så det skulle vara möjligt

Hur kommer det sig för övrigt att denna kinalur Xiaomi kan laddas med så stor effekt som 100W och mer men inte t.ex. Samsung? Är det andra batterier i dem? När jag ringde Samsung så sa de att 25W var max för min nya telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det du ska undvika är framförallt att låta den ligga på 100% (eller än bättre, att alls nå 100%) och 0% under längre tid. Generellt sett mår den bättre ju närmare 50% den största delen av tiden den är, men det är inte alltid praktiskt. Det blir snabbt värre ju närmare 100% man ligger, så e.x att sluta ladda vid 85% är mycket bättre än att ladda till 100%, medans att avbryta redan vid 70-75% är lite bättre ändå, men inte fullt lika mycket vunnet. Ladda inte batteriet om det är (riktigt) kallt, nedåt 0°.

Haft flera telefoner som mer eller mindre legat på laddaren hela tiden.
Det påverkar inget särskilt.
Det som påverkar mest verkar vara djupurladdningar.
Har bara haft en telefon som jag behövt byta batteri på och det var en Nokia 6210.

Permalänk
Medlem

TLDR

Läs på och bilda en egen uppfattning, det finns säkerligen en hel del fakta kring detta.
Om folket kunde hänvisa sina påståenden till källor skulle det kunna bli annat än personliga åsikter.
Om nu batteriet skulle bli kass innan telefonens livslängd är slut, byt det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Har haft skyddsglas på förra luren och bra var det för det har räddat min telefon vid fler än ett tillfälle så det sätter jag på igen. Har nu även köpt ett fodral eller kanske rättare benämnt ett skal då det inte är vikbart över skärmen. Är det något som man bör plocka av vid laddning eller är det lite väl mycket besvär med för liten förtjänst?

Det behöver du inte oroa dig över nämnvärt. Och kylskåpsgrejen gränsar till galenskap

Skrivet av _niko_:

TLDR

Läs på och bilda en egen uppfattning, det finns säkerligen en hel del fakta kring detta.
Om folket kunde hänvisa sina påståenden till källor skulle det kunna bli annat än personliga åsikter.
Om nu batteriet skulle bli kass innan telefonens livslängd är slut, byt det.

Ett riktigt skit tips när flera i tråden gett väldigt specifik teknisk data kring vad som orsakar slitage på batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min iPhone 13 Mini som jag köpte i början av januari 2022 har 86% batterihälsa. Snittet under 10 dagar är 1:50 tim skärmtid per dag och jag använder sällan mer än 50% av batteri per dag, aldrig över 75%. Däremot ligger den alltid på laddning när jag sover på Apples Magsafe-laddare.

Kanske är det trådlösa laddningen som gör det värre? Ingen aning.

Vår 12 mini har fortfarande intressant nog 100%... tror bara det är användningsmönstret som avgör.
och den används till carplay navigering hela tiden.

Permalänk
Medlem

Samsunglurarna har en batteriskyddsfunktion som man kan aktivera, som gör att telefonen aldrig laddas över 80%. Det ska tydligen skydda batteriet rätt bra. Så kör med vilken OK laddare som helst, och aktivera den funktionen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

5V gäller vanlig USB ström, men Samsungs QuickCharge och USB standarden USB-PD kan höja spänningen till e.x 9V eller 12V för snabbare laddning.

De har absolut ingen betydelse hur och när du laddar li-jon. Det var (ur)gamla nickel-kadmium som var extremt petiga med laddningen i och med deras "minneseffekt".

Vill du vara pedantisk:

I övrigt spelar det ingen roll alls när du börjar eller avslutar en laddning, gör det så ofta du vill/behöver.

Jaha men efter vad jag läst mig till så är detta något som tillverkaren tagit höjd för så det inte går att ladda telefonbatteriet till max utan att 100% på indikatorn egentligen bara betyder 85 - 90% batteriladdning.

Jag har faktiskt inbillat(?) mig att det varit bäst att ladda just till 100% och verkligen sett till å göra det utan undantag bara för att behandla batteriet optimalt gott och faktiskt så är mitt batteri i förbaskat fint skick än idag efter snart 5 års daglig användning och laddning mestadels varannan natt med 5W:s laddare.

Såg att några för det på tal att inte använda telefonen under laddning och det är något även jag konsekvent undvikit. Om det varit av godo eller ej vet jag inte men som sagt jag är tillfreds med hur mitt gamla batteri idag ter sig.

Vad säger Samsung och övriga tillverkare, har de givit ut några instruktioner? Kanske inte finns några rekommendationer från dem, just för att det är i deras intresse att folk "misshandlar" sina batterier och därav köper mobiler mer frekvent....

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Använde inte telefonen, hade lagt undan den och skulle bara kolla laddningen på den. Den blir inte så varm när jag laddar med 1A laddare eller 2.1A laddare.

Det finns inget att kommentera iom du fortsatt inte berättat vad du hade för laddström, jag kan bara komma med teorier utan grunder så jag väljer att låta bli.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nobbens:

Jaha men efter vad jag läst mig till så är detta något som tillverkaren tagit höjd för så det inte går att ladda telefonbatteriet till max utan att 100% på indikatorn egentligen bara betyder 85 - 90% batteriladdning.

Jag har faktiskt inbillat(?) mig att det varit bäst att ladda just till 100% och verkligen sett till å göra det utan undantag bara för att behandla batteriet optimalt gott och faktiskt så är mitt batteri i förbaskat fint skick än idag efter snart 5 års daglig användning och laddning mestadels varannan natt med 5W:s laddare.

Såg att några för det på tal att inte använda telefonen under laddning och det är något även jag konsekvent undvikit. Om det varit av godo eller ej vet jag inte men som sagt jag är tillfreds med hur mitt gamla batteri idag ter sig.

Vad säger Samsung och övriga tillverkare, har de givit ut några instruktioner? Kanske inte finns några rekommendationer från dem, just för att det är i deras intresse att folk "misshandlar" sina batterier och därav köper mobiler mer frekvent....

Li-ion batterier mår som bäst av att motioneras så lite som möjligt i utkanterna (extremerna av laddkapaciteten). Det finns inte så mycket att gå på hos tillverkarna utan gå på batteritekniken.

Min Asus mobil och min Lenovo-laptop kan båda begränsa maxladdning.
Du får ungefär halva slitaget att ladda samma kapacitet mellan 20-80% som mot 0-100%.
(20-80% är ju bara 60% av totala kapaciteten så ladda 5 x 20-80% = halva slitaget mot 3x 0-100%).

Att ha laddare i pluggad i mobilen och ladda 97-100% flera gånger under natten är inget vidare varför många mobiltillverkare har "smart laddning", dvs enheten laddas upp så att 100% nås precis när du ska upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Li-ion batterier mår som bäst av att motioneras så lite som möjligt i utkanterna (extremerna av laddkapaciteten). Det finns inte så mycket att gå på hos tillverkarna utan gå på batteritekniken.

Min Asus mobil och min Lenovo-laptop kan båda begränsa maxladdning.
Du får ungefär halva slitaget att ladda samma kapacitet mellan 20-80% som mot 0-100%.
(20-80% är ju bara 60% av totala kapaciteten så ladda 5 x 20-80% = halva slitaget mot 3x 0-100%).

+1 på detta, bättre att ladda lite och ofta än använda till slut och ladda till 100%.
Att använda slut och sedan ladda till 100% är tyvärr en kvar vara från praktiken över hur man skall behandla NiCd/NiMH batterier då de led av minneseffekter vilket gjorde att de tappade hur mycket ström de kunde innehålla.

Ser man på en laddningskurva över Li-Ion batterier så går det rasande fort upp till 80% för att sedan bli betydligt långsammare den sista biten till 100% (nästa lika lång tid som resten), vilket gör att man värmebelastar batteriet under en längre för de sista 20%en jämfört med att snabbladda 20-80%.

Min mobil har inte maxbegränsning tyvärr men hittade en app som får telefonen att låta när man når en viss procent så ger samma funktion (så länge man hör den vill säga).
En annan vana då jag använder plånboksfodral är att alltid lägga det öppet för att kunna hjälpa till med avledningen av värme så gott det går på grund av fodralet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Samsunglurarna har en batteriskyddsfunktion som man kan aktivera, som gör att telefonen aldrig laddas över 80%. Det ska tydligen skydda batteriet rätt bra. Så kör med vilken OK laddare som helst, och aktivera den funktionen.

85% är det på vår Galaxy A53.

Permalänk

Snabbladdning är helt OK så länge temperaturen är låg. Brukar ladda långsamt över natten och sätta en gräns på 85% då laddningen upphör.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Efter knappa två år, efter att ständigt ha laddat iphone 11 fullt i en QI-laddare där jag märkte att den blev varm, så konstaterade jag att batteriprocenten var nere i 83%
Sen köpte jag en iphone 12 och beslöt att jag aldrig skulle ladda den i QI-laddaren något mer och aldrig över 80% med vanliga Lightning/USB-sladden. Jag konstaterar att nu idag efter två år med 12:an så är batteriprocenten nere i 97%
Jag vet inte om det är att den aldrig blir varm eller om det är för att jag laddar till 80% eller om batteriet i 12:an är bättre. Konstaterar bara skillnaden i de olika strategierna under samma tidsrymd.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag laddar trådlöst för det mesta numera, kanske någon fix ide men försöker ladda till runt 98% och låter de gå ner till runt 20-12%.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ladda långsamt
Håll batteriet mellan 20-80%
Låt telefonen dö och ladda den till 100% var sjätte vecka. Gäller alla Li batteriet.

Man brukar säga att det tappar cirka 5% i kapacitet varje år. Det stämmer ganska exakt på min iPhone 12 som jag köpte vid lansering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Laddar min iPhone 14 med en slö 2,1A laddare. Utan att komma ihåg hur stort batteriet så kan jag tänka mig att jag laddar med ca 0,5C. Laddar oftast till runt 90%. Laddar aldrig på natten. Brukar ladda på jobbet.
Nu efter 10 månader har jag i alla fall 100% batterihälsa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Någon kanske vet detta men att ladda i bilen verkar vara minst skonsamt? Inte bara att telefonen blir varm, det tar dessutom extra lång tid att ladda då Android Auto är på i bakgrunden. Vet inte hur mycket kräm USB-A portarna i en V60 har men det lär vara mindre än en snabbladdare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Snabbladdar min S20 FE 5G varje dag med en 25W laddare, batteriet har än så länge hållt utmärkt i över två års tid trots det. Laddar max till 85% dock. Ser ingen anledning att inte snabbladda, förutsatt att snabbladdningen är skäligt dimensionerad.

Skulle inte tänka mig att inte snabbladda, värsta som händer är ett eventuellt batteribyte i slutet av telefonens livscykel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Läste ett råd från någon expert om att det enbart är problem om telefonen blir varm under laddningen.
La märke till att det var enbart själva ladaren som blev varm på min förra One Plus Nord CE.
Och, javisst, att ligga mellan 20%-80% batteriet mest (30-70 ännu mer) och kör man med snabbladdare så får man "råd" med att hålla sig inom det snävare intervallet och då spara på batteriet mer jämfört med en som tror att han är smart då han kör med ett lågkapacitetsbatteri under natten som drar upp den till 100% varje gång. Sjäva snabbladdningen är bara riktigt snabb upp till just 70-80%...
Så även om snabbladdaren skulle värma själva telefonen/batteriet mera o ge slitage via den vägen, så skulle det slita mindre via den "andra vägen" av att inte ligga över 80% lika ofta.