Permalänk
Inaktiv

TV som datorskärm

Varit inställd på OLED TV med Google TV från Philips eller Sony (inväntar Black Friday). Då var tanken bara att streama film.

Detta är fortfarande ändamålet men ett ytterligare behov som har dykt upp är att koppla datorn till TV:n för surf. Då kanske det inte är optimalt med OLED?

Så nu undrar jag vilken TV som vore bäst för filmupplevelse men som även kan agera TV för surf på daglig basis? Läst att Chroma 4:4:4 är av värde.

Bra betraktningsvinklar uppskattas. I övrigt önskar jag bara bra bild och Google TV.

TV:n ska inte användas som en vanlig datorskärm på ett skrivbord utan det ska vara en normalstor TV på 50-55 tum, som surfas på från soffan med tangentbord och mus.

Ser allt fler datorskärmar i OLED. Riskerar inte dessa samma inbränningar som OLED TV eller är de främst menade för spel? Vet även att folk använder mindre OLED TV modeller från LG som datorskärm, men spel är ju mindre statiskt än surf.

Permalänk
Bildexpert 📺

Inbränningar är som spöken. Det är långt, långt fler som är rädda för dem än vad det är personer som faktiskt råkat ut för dem.

Kör du en OLED i PC-läge, typiskt LG:s modeller där jag i detalj går igenom vad som gäller i den här artikeln, kommer TV:n vara mer konservativ i hur den pushar panelen.

Majoriteten inbränningar som beskrivs här på forumet kommer av TV-tittande där TV:n bara skvalar och står i ett extra ljusstarkt läge. Det är mycket barnkanaler som bara går timme efter timme och efter några år har man en evig Disney-logga. Oftast på de äldre modellerna från 2016–2017 som kombinerar känsligare paneler med sämre skyddsmekanismer som tillåter användare köra panelerna för hårt. Samtidigt som det här på Swec finns många som använder sin OLED som just skärm kan intyga om att det inte är ett problem för dem trots samma modeller.

Med det sagt är det lite pärlor för svin att köra en OLED bara för att surfa och skvala. Om du verkligen vill kombinera allt på en OLED – inklusive kvaliteten på filmbilden – så är det fullt möjligt så långe du bara är medveten om hur du använder den. Kör du dynamiskt läge och HDR hela tiden med max ljusstyrka kommer du öka risken. Följer du riktlinjerna kommer du minska och även eliminera risken.

Det är inte så mycket det statiska i sig självt som är problemet. Det är den relativa skillnaden mellan pixlarna i den bilden i kombination med ABL-förfarandet. Därför är Excel-ark och vita webbsidor det minsta problemet om man är rädd för inbränningar. Det är dark mode och mörka skrivbordsbakgrunder som bär den större risken, vilket är rätt uppenbart om man förstår tanken bakom ABL-förfarandet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Inbränningar är som spöken. Det är långt, långt fler som är rädda för dem än vad det är personer som faktiskt råkat ut för dem.

Kör du en OLED i PC-läge, typiskt LG:s modeller där jag i detalj går igenom vad som gäller i den här artikeln, kommer TV:n vara mer konservativ i hur den pushar panelen.

Majoriteten inbränningar som beskrivs här på forumet kommer av TV-tittande där TV:n bara skvalar och står i ett extra ljusstarkt läge. Det är mycket barnkanaler som bara går timme efter timme och efter några år har man en evig Disney-logga. Oftast på de äldre modellerna från 2016–2017 som kombinerar känsligare paneler med sämre skyddsmekanismer som tillåter användare köra panelerna för hårt. Samtidigt som det här på Swec finns många som använder sin OLED som just skärm kan intyga om att det inte är ett problem för dem trots samma modeller.

Med det sagt är det lite pärlor för svin att köra en OLED bara för att surfa och skvala. Om du verkligen vill kombinera allt på en OLED – inklusive kvaliteten på filmbilden – så är det fullt möjligt så långe du bara är medveten om hur du använder den. Kör du dynamiskt läge och HDR hela tiden med max ljusstyrka kommer du öka risken. Följer du riktlinjerna kommer du minska och även eliminera risken.

Det är inte så mycket det statiska i sig självt som är problemet. Det är den relativa skillnaden mellan pixlarna i den bilden i kombination med ABL-förfarandet. Därför är Excel-ark och vita webbsidor det minsta problemet om man är rädd för inbränningar. Det är dark mode och mörka skrivbordsbakgrunder som bär den större risken, vilket är rätt uppenbart om man förstår tanken bakom ABL-förfarandet.

Hehe ja, man får nog hjärnspöken av snacket om inbränningar. Hade det inte varnats så mycket för det kanske man inte hade tänkt på det. Ska läsa artikeln du länkar.

Tack för förklaringen att det inte är statiska element som är största problemet utan skillnaden mellan pixlarna. Så där tänkte jag fel som funderade på om dark mode och mörka skrivbordsbakgrunder vore att föredra. Det var just Excel-ark eller i mitt fall dokument som jag trodde var mest riskfyllt eller webbsidor.

Ska läsa vilka riktlinjer du menar som man kan följa. Då blir det nog att satsa på OLED ändå, för jag vill få en uppslukande filmupplevelse även om samtidigt kan surfa stor del av tiden också. Bryr mig annars inte så värst mycket om bildkvalitén när jag surfar utan det är mer för film som jag bryr mig. Vissa perioder blir det mycket film och serier och vissa perioder blir det inte mycket av det alls.

Permalänk
Medlem

Om du kollar här ser du att inte så många har problem med inbränningar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695912-hur-lange-har-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.