Dator från Elgiganten värt det?

Permalänk
Medlem

Dator från Elgiganten värt det?

Tjena allihopa,

Åldern på min gamla burk börjar göra sig till känna och det börjar bli dags att köpa en ny. Som av en händelse dök nedanstående dator upp i mailen (och med 20 % rabatt) och jag ber er om lite råd kring det.

Jag spelar för nuvarande alla spel i 1440p och ser inte att det kommer ändras inom den närmaste tiden (möjligen att det blir en 32" wide screen lite senare, men 4k är långt borta). Typ av spel varierar väldigt mycket, men jag hade väldigt gärna velat njuta av kommande RPG-spel på högre grafikinställningar. Kan denna vara tillräcklig för att klara av det jag söker av nästa dator, eller är det bättre att fläska på ytterliggare och satsa på något likt denna dator från inet?

Uppenbarligen är det andra alternativen en bättre och mer framtidssäker dator, men det var länge sedan jag var uppdaterad på komponentfronten och vet inte hur Elgigantens dator i detta fall kan mäta sig (rent värdemässigt). Föredrar ju såklart att bygga en egen, men gör rean att den datorn tar hem det i detta fallet?

Tack för tankar och input!

Permalänk
Medlem

Nu jämför du äpplen med päron.
HP är aldrig bättre än egenbyggd.

Permalänk
Medlem

Nu är HP's datorer ju notoriska för att inte vara särskild uppgraderingsvänliga. Ju - man får mycket för pengarna ofta, och det är HP's idé bakom hela deras sortiment, men dom snålar också in på allt vart dom kan, jag har haft 2 HP gaming PC'er och jag kommer aldrig välja det igen då det ofta används avlägsen hårdvara som "kan" modifieras (av HP) till att fungera, och då säger jag "fungera" med olika hårdvarulösninger som dom har spikat ihop för att pressa priset så lång ner som det går (inte nödvändigtvis till din fördel)

En annan grej är att skillnaden mellan 4070ti och 4090 är som natt och dag om du ska maxa på ultra/epic settings, ingen fel på 4070ti - det är ett bra lite bättre än mellanstegs grafikkort, men du skulle onekligen få mera glädje ur den pc'n du har plockat från iNet.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1412382/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nu är HP's datorer ju notoriska för att inte vara särskild uppgraderingsvänliga. Ju - man får mycket för pengarna ofta, och det är HP's idé bakom hela deras sortiment, men dom snålar också in på allt vart dom kan, jag har haft 2 HP gaming PC'er och jag kommer aldrig välja det igen då det ofta används avlägsen hårdvara som "kan" modifieras (av HP) till att fungera, och då säger jag "fungera" med olika hårdvarulösninger som dom har spikat ihop för att pressa priset så lång ner som det går (inte nödvändigtvis till din fördel)

En annan grej är att skillnaden mellan 4070ti och 4090 är som natt och dag om du ska maxa på ultra/epic settings, ingen fel på 4070ti - det är ett bra lite bättre än mellanstegs grafikkort, men du skulle onekligen få mera glädje ur den pc'n du har plockat från iNet.

Precis denna typen av input jag ville ha - tack! Hade ingen koll alls på hur HP designar sina färdigbyggen. Det lär nog bli att jag skippar erbjudandet där och satsar på en egen burk istället.

Tack för förslaget - ska utan tvekan överväga det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

Precis denna typen av input jag ville ha - tack! Hade ingen koll alls på hur HP designar sina färdigbyggen. Det lär nog bli att jag skippar erbjudandet där och satsar på en egen burk istället.

Tack för förslaget - ska utan tvekan överväga det!

HP och andra färdigbyggda datorer har ofta komponenter som är specialdesignade för varandra (chassi+moderkort), som alltså inte går att byta med ’vanliga’, och begränsade nätaggregat på nära hälften av den rekommenderade nivån (400W med 4060ti till exempel) vilket gör att det är svårt att uppgradera eller ens byta grafikkort framåt.
Sista är att de ofta har bara en ramsticka, det halverar den tillgängliga bandbredden. Och andra liknande saker (DDR4 istället för DDR5…)

Dessutom är de sällan billigare

Permalänk
Medlem

Ser alltid fint ut utifrån med lågt pris. Så får man sen se varför. Så förstår man att det billiga va ju inte så bra ändå

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

HP och andra färdigbyggda datorer har ofta komponenter som är specialdesignade för varandra (chassi+moderkort), som alltså inte går att byta med ’vanliga’, och begränsade nätaggregat på nära hälften av den rekommenderade nivån (400W med 4060ti till exempel) vilket gör att det är svårt att uppgradera eller ens byta grafikkort framåt.
Sista är att de ofta har bara en ramsticka, det halverar den tillgängliga bandbredden. Och andra liknande saker (DDR4 istället för DDR5…)

Dessutom är de sällan billigare

Det slår mig nu att första datorn jag köpte (15+ år sedan) var en färdigbyggd, och det var ett helvete att byta ut saker i efterhand. Jag uppskattar påminnelsen!

Skrivet av Mullvaden83:

Ser alltid fint ut utifrån med lågt pris. Så får man sen se varför. Så förstår man att det billiga va ju inte så bra ändå

Eller hur, det var det jag misstänkte. Min nuvarande dator är en egenbygd och alltid varit nöjd sedan dag 1, tillskillnad från min första dator (se ovan). Skönt att få en reality-check på detta lite då och då och inte falla för "bra deals".