Jag hör den som ringer men den som ringer hör inte mig

Permalänk
Medlem

Jag hör den som ringer men den som ringer hör inte mig

Hej!

På min förra telefon, en Samsung Galaxy A32 5G hade jag exakt det problemet. Det har jag även på min nya, en TCL.

Kan det vara att problemet följt med när jag flyttade simkortet? Eller om jag kanske bara råkat komma åt någon knapp?0

Jag måste jämt slå på högtalaren för att uppringaren ska höra mig.

Väldigt många har alla påpekat det här problemet nu. Extremt irriterande.

Nån på forumet med erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

låt mig gissa.. har du telenor? dom verkar ha störningar i deras system

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag vet faktiskt inte. Får ta reda på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag har Hallon.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag funderar på om det kan vara någon bluetooth-enhet som stör. Alltså att den tar över mikrofonen - men du har lurarna i fickan vilket gör att det inte hörs. Eller att en blåtandshögtalare i bakgrunden tagit över.

När det här händer - testa att slå av bluetooth.
Det är väl lite av en long shot men det skulle kunna förklara varför du upplever samma problem trots byte av telefon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Jag har Hallon.

Hallon tillhör Tre, råkat ut för liknande besvär någon enstaka gång och då har omstart av mobilen hjälpt.
Provat ringa över messenger istället t.ex? då har du ju något mer att gå efter ifall det fungerar/ej fungerar.

Permalänk
Medlem

Inte så att bara beroende på hur du håller mobilen så råkar du täcka mikrofonen? Eller bara att något skräp har hamnat i mikrofonen?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Som Söderbäck säger ovan skulle jag tippa på något Bluetooth-anslutet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Beroende på hur man håller telefonen så kan man råka muta med kinden om skärmen tänds, men det har du säkert kollat. Bluetooth som ovanstående säger är möjligt, eller om du har lurar med sladd som är trasiga?

Sen har en vän till mig en Galaxy S20 som börjar ge upp nu och den har samma problem, hon hör mig men jag hör inte henne.

Du får felsöka helt enkelt, som de nämner ovan så pratar du ofta genom headset och det inte är några störningar, ja, då är det ju kanske telefonen och dess mic eller mjukvara som strular. Testa även whatsapp eller messenger samtal, om samma sak händer där.

Permalänk
Medlem

Har något liknande problem med min Samsung Galaxy s21 när den är kopplad till bilen med sladd för Android Auto, när jag svarar så hör jag inte den andra personen. Har Fello som operatör (tror att det är Telia som äger).

Är det någon mer som har det problemet?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Hej, och tack för eran hjälp!

Felet visade sig vara smuts i mikrofonen faktiskt.

Nu när den är rengjord har jag fått ett annat problem. Skärmen är totalsvart, så det går inte att göra nånting!

"Rullgardinen" funkar dock..

Vet ni vad felet kan vara denna gång?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga också att jag får knappa in koden till simkortet 2-3 gånger, ibland så står det Android startas upp och bara tuggar och tuggar i all evighet. Just nu gör den så.

Permalänk
Medlem

Nu testade jag att knappa in koden en gång bara. Inget hände förutom att skärmen blev svart.

Permalänk
Medlem

Har du testat att återställa telefonen?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Denna tråds tema ledde mej hit.

Idag upplevde jag just detta de som ringer mej hör jag, men de hör inte mej.
Kom hem prova och ja nu hördes jag men det var med wifi samtal, när jag prova utan wifi = ingen hör mej.
Pixel6a med LineageOs 22.1
Fello 95:- för pensionärer.

Någon som kan eller vet något, all info tas tacksamt emot.

la till fello
Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Denna tråds tema ledde mej hit.

Idag upplevde jag just detta de som ringer mej hör jag, men de hör inte mej.
Kom hem prova och ja nu hördes jag men det var med wifi samtal, när jag prova utan wifi = ingen hör mej.
Pixel6a med LineageOs 22.1

Någon som kan eller vet något, all info tas tacksamt emot.

Jag vet inte om det gäller för LineageOS, men det är annars ett problem som många fick när 6a uppgraderades till Android 15. Lösningen som fungerade för mig var att slå av wifi-samtal (Inställningar -> Samtal -> wifi-samtal i telefonappen), det verkar som att det annars blir fel ibland när mobilen inte är ansluten till wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte om det gäller för LineageOS, men det är annars ett problem som många fick när 6a uppgraderades till Android 15. Lösningen som fungerade för mig var att slå av wifi-samtal (Inställningar -> Samtal -> wifi-samtal i telefonappen), det verkar som att det annars blir fel ibland när mobilen inte är ansluten till wifi.

Tusen tack för din återkoppling.
Ja det blir väl att köra utan wifi, men jag var ute när jag upptäckte felet.
Kan man tala genom wifi om man inte är hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Tusen tack för din återkoppling.
Ja det blir väl att köra utan wifi, men jag var ute när jag upptäckte felet.
Kan man tala genom wifi om man inte är hemma?

Jag är inte helt säker, men jag tror att det bara är ett problem när mobilen inte är ansluten till wifi. Men jag kör bara med det avslaget hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag är inte helt säker, men jag tror att det bara är ett problem när mobilen inte är ansluten till wifi. Men jag kör bara med det avslaget hela tiden.

Ber om ursäkt för förvirringen, är snurrig just nu.

Min fungerar bara om jag har wifi , utan ingen hör mej. Alltså om jag fattar det precis tvärtom mot din.