datorn startar om eller låser sig utan (bra) anledning..

Permalänk

datorn startar om eller låser sig utan (bra) anledning..

Jag har för ungefär en vecka sedan sakta börjat installera in en vapochill i min ca 2 månader gamla burk. Nu sitter allt på plats, och efter att ha kämpat några dagar med att komma in i windows har jag tom lyckats med det...
Problemet är att datorn i nuläget är väldigt instabil. Om jag sätter igång 3D Marks eller något lite större spel som tex Generals så startar datorn om sig direkt. För ett par timmar sedan låste den sig när "standardwindows-skärmsläckaren" var igång, jag menar, hur krävande är den..?!

Kan det vara processorn som är trasig? Den ser ju hel ut när man tittar på den, och om jag ställer in datorn på felsäkert läge i BIOS så kan jag dessutom köra 3D Marks utan problem (hittills).. Eller kan moderkortet ha gått sönder..? För någonting stänger ju av systemet, trots att temperaturen ser schysst ut..

Annars kan jag tänka mig att mitt nätaggregat på 350W kanske är lite väl svagt, men om min vapochill hade upptäckt något sådant så finns det ju en felkod som bör komma fram på displayen, och det har den inte gjort..

Mitt system ser ut ungefär så här:

Epox 8RDA+
AMD XP 2600
Radeon 9800 pro
Ramminnet är på 1024
Nätaggregatet är på 350 W
Min vapochill är den enklaste, "standad edition"

Jag är grymmt förvirrad och äckligt tacksam för all hjälp jag kan få..

MvH MrMeatball

Permalänk

Har du läst på deras hemsida?
Jag har hört att med vapon e Enemax eller Antec aggregat att föredra.
Med standard edition har du ingen vapochill controll va?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Har du läst på deras hemsida?
Jag har hört att med vapon e Enemax eller Antec aggregat att föredra.
Med standard edition har du ingen vapochill controll va?

Jag har läst massor på deras hemsida

Nu har jag turen att jag faktiskt råkade gå och köpa just ett enermax-aggregat innan jag skaffade vapochill, så det borde inte (tyvärr) vara problemet. Och även standard edition har samma "chillcontroll" som ska bevaka systemet som dom andra versionerna av vapochill.

Permalänk

Okej, komplikationer mellan moderkortet och chillen då? Men vad jag vet så ska EpoX fungera bra med vapo...

Visa signatur

Permalänk

Jo, det är mycket möjligt. I bästa fall kanske det bara är någon kontroll-grej som moderkortet sköter om som går att välja bort i i BIOS, men jag vet inte riktigt vad det kan vara. Det bär ju emot att lämna in datorn på service ju... Framförallt när jag inte kommer ha råd med det dom närmaste 2 månaderna..

Permalänk

Så dyr service?
Jo, fasen drygt att lämna ifrån sig datorn alltså.
Jag vet att vapochill kan vara lite små drygt att installera ibland, iaf från vad jag har hört.

Visa signatur

Permalänk

[Jo, jag läste om någon på deras forum som verkade erfaren och som sa att om man köper och installerar en vapochill får man räkna med att det inte går felfritt.. Förmodligen inte för att produkten är dålig, utan för att det är lite småkrångligt att få ihop grejerna..

Men oroa dig inte, jag ska inte lämna ifrån mig datorn om jag inte nödvändigtvis måste Just nu så går den ju visserligen, men det är lite jobbigt att behöva starta upp den på felsäkert läge om man vill lira spel och ställa om den till optimal om man vill ut på internet.. Jag köpte ju lixom inte vapochill för att minska prestandan (och bankkontot..)