Stöldlarm för trådlöst tangentbord

Permalänk
Medlem

Stöldlarm för trådlöst tangentbord

Hej!

Jag försöker hitta en lösning för stöldlarm på trådlösa tangentbord/eventuellt andra små enheter som används i en offentlig miljö.

Har funderat på någon slags bluetooth/zigbee lösning där enheten på tangentbordet börjar tjuta när den tappar anslutning till mottagaren i rummet. Men hittar inget sådant. Även tittat lite på tile/airtags/smarttag osv men de verkar inte fungera för ändamålet.

Har ni någon smart idé?

Enheterna får inte kosta mer än ca 250 kr per enhet exkl. moms. Då blir det att räkna tangentborden som förbrukningsvara och ersätta kontinuerligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Hej!

Jag försöker hitta en lösning för stöldlarm på trådlösa tangentbord/eventuellt andra små enheter som används i en offentlig miljö.

Har funderat på någon slags bluetooth/zigbee lösning där enheten på tangentbordet börjar tjuta när den tappar anslutning till mottagaren i rummet. Men hittar inget sådant. Även tittat lite på tile/airtags/smarttag osv men de verkar inte fungera för ändamålet.

Har ni någon smart idé?

Enheterna får inte kosta mer än ca 250 kr per enhet exkl. moms. Då blir det att räkna tangentborden som förbrukningsvara och ersätta kontinuerligt...

Jag kan ju börja med att det kanske inte är en bra idé att använda trådlösa enheter i offentlig miljö? Blir ju värre med batterier då också

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Såna där man har i vanliga affärer vid in/utgångar och passiva taggar i varorna?

https://www.ebay.com/itm/143162211659?hash=item215521fd4b:g:R...

$900 för systemet inkl 1000 taggar. Om man bara har en in/utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag kan ju börja med att det kanske inte är en bra idé att använda trådlösa enheter i offentlig miljö? Blir ju värre med batterier då också

Smart! Men det är ett krav för att funtionen ska fungera rent tekniskt Utrustningen som styrs sitter centralt (ca 100 rum) och man ska kunna röra sig i rummen samtidigt som man styr. Miljöerna är alltså inte helt öppna, kräver passerkort. Men tusentals personer har access in.

Skrivet av trudelutt:

Såna där man har i vanliga affärer vid in/utgångar och passiva taggar i varorna?

https://www.ebay.com/itm/143162211659?hash=item215521fd4b:g:R...

$900 för systemet inkl 1000 taggar. Om man bara har en in/utgång.

Tyvärr ca 100 rum med utrustningen och till byggnaden finns det säkert ett trettiotal entréer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Smart! Men de är ett krav för att funtionen ska fungera rent tekniskt Utrustningen som styrs sitter centralt (ca 100 rum) och man ska kunna röra sig i rummen samtidigt som man styr. Miljöerna är alltså inte helt öppna, kräver passerkort. Men tusentals personer har access in.

OHHH, jättemånga långa skarvsladdar!

Underbart garnnystan. Anställ nån som reder ut det i slutet av varje dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

OHHH, jättemånga långa skarvsladdar!

Underbart garnnystan. Anställ nån som reder ut det i slutet av varje dag

Tror det blir billigare att ersätta tangentborden

Permalänk
Medlem

Billigare enheter kanske är enklare att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Smart! Men det är ett krav för att funtionen ska fungera rent tekniskt Utrustningen som styrs sitter centralt (ca 100 rum) och man ska kunna röra sig i rummen samtidigt som man styr. Miljöerna är alltså inte helt öppna, kräver passerkort. Men tusentals personer har access in.

Är det specialbyggda tangentbord ni har? För det känns ju inte som att räckvidden kommer räcka på långa vägar med vanliga tangentbord om det ska gå från en punkt till 100 olika rum. Och "roaming" lär väl inte funka med vanliga trådlösa tangentbord. Eller missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Är det specialbyggda tangentbord ni har? För det känns ju inte som att räckvidden kommer räcka på långa vägar med vanliga tangentbord om det ska gå från en punkt till 100 olika rum. Och "roaming" lär väl inte funka med vanliga trådlösa tangentbord. Eller missförstår jag dig?

Nej, vanliga "Microsoft All In One Media", mottagarna är dragna till taken i rummen.
Tekniken/funktionen fungerar alltså utmärkt. Men problemet är att saker försvinner (vilket man räknat med, jag försöker dock hitta en lösning för att minska det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Nej, vanliga "Microsoft All In One Media", mottagarna är dragna till taken i rummen.
Tekniken/funktionen fungerar alltså utmärkt. Men problemet är att saker försvinner (vilket man räknat med, jag försöker dock hitta en lösning för att minska det).

Säkerhetsvakt som visiterar alla som går ut ur byggnaden?

Ok, ska sluta förstöra din kväll så folk kanske kan komma med vettiga förslag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Ah, jag inser nu att du skrev att man ska kunna röra sig i rummen, men jag läste det som mellan rummen.

Räcker det inte helt enkelt stöldmärka utrustningen på ett uppenbart sätt? Om man bränner in t ex "Tillhör Volvo AB" på framsidan i plasten kan de väl inte vara särskilt populära?

Permalänk

öppna tangentbordet och sätt en airtag i varje?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

öppna tangentbordet och sätt en airtag i varje?

Finns väl ett par problem med det där.
1. Kräver apple telefon.
2. Högre kostnad än 250kr ex moms.
3. Max antal airtags per konto per telefon?

Bättre att försöka skaffa något avtal för att bulkköpa tangentborden eller något och göra någon permanent märkning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

smidigast är nog att
sätta kameror i hallen, saknas tangentbord kolla vem som tog det. förmodligen går det nog till och med minska ner larmen med parametrar på samma sätt som man kan göra för att få larm om någon bär vapen.
Nu är detta en offentligmiljö men då kamerorna ska användas för brottsförebyggande är troligen chansen rätt stor ni får ok på det.

annars finns ju budgetlösningar som kanske fungerar för jobbet.

https://www.aliexpress.com/item/1005005388259995.html?spm=a2g...

https://www.aliexpress.com/item/1005005932827455.html?spm=a2g...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.