mottaga samtal utomlands, kan ringaren förstå att man befinner sig utomlands?

Permalänk

mottaga samtal utomlands, kan ringaren förstå att man befinner sig utomlands?

om jag befinner mig i asien och någon ringer mig från sverige, kan personen förstå att jag befinner mig utomlands?
jag har svensk nummer.

scenario a: sim-kortet är på och aktiv.
scenario b: sim-kortet är inaktiv.

vid inaktiv sim-kort får man detta meddelande idag vid sverige till sverige samtal:
"abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil eller är utanför teckning. försök gärna lite senare."

jag vill inte att folk ska funna förstå att jag befinner mig utomlands.

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte vara någon skillnad för den som ringer, du kommer däremot behöva betala utlandstaxan på samtalet.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Nej det kommer inte vara någon skillnad för den som ringer, du kommer däremot behöva betala utlandstaxan på samtalet.

meddelandet: "abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil eller är utanför teckning. försök gärna lite senare."

hörs den på svenska då? bara den inte spelas upp på tex thailändska.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av internet946:

meddelandet: "abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil eller är utanför teckning. försök gärna lite senare."

hörs den på svenska då? bara den inte spelas upp på tex thailändska.

Nej den hörs på svenska då abonnemanget/kortet fortfarande är svenskt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Nej den hörs på svenska då abonnemanget/kortet fortfarande är svenskt

ok tack. jag tänkte att man är/har varit uppkopplad på thai nätverk.

Permalänk
Medlem

När jag, för några år sedan nu, har ringt till mina föräldrar som varit på semester i Finland med en svensk mobiltelefon så har jag ibland hört röstmeddelanden från operatören på finska.

Och det känns logiskt. Är du uppkopplad på ett utländskt nät och tappar teckningen så är det den utländska operatören som meddelar uppringaren om detta.

Permalänk
Medlem

De gånger jag ringt till folk som varit utomlands, senast till mina föräldrar förra veckan, så har det varit fördröjning på uppringningen och sedan en helt annorlunda rington i luren.

Jag visste inte att de var bortresta så frågade direkt om de var utomlands och då var de i Tyskland.

Sedan, beroende på vilken miljö du befinner dig i när du svarar, så kan man lött höra på bakgrundsljud att du inte befinner dig i Sverige.

Permalänk
Medlem

Folk är inte dumma i huvudet. Om det är arbetsgivare eller familj så kommer de att räkna ut att du befinner dig i en annan tidszon, förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Modigt att åka utomlands på arbetstid

Beroende på hur de olika operatörerna är sammankopplade så kan saker som uppkopplingstider, ringtoner, ljudkvalité och även meddelanden skiljas åt. Idealt så ska allting hanteras innan ett samtal kopplas upp men så är inte fallet alltid.