Problem med MSI Center 2.0.24.0 (kör MSI B650 Tomahawk). Potentiellt farligt?
Har ett MSI B650 Tomahawk med 7800x3d. Har fungerat som en klocka med temperaturer runt 40 grader i idle och kanske 65 under full occt. I alla spel så går den väldigt svalt med temp runt 55 grader. Kylaren är en Noctua DH-15S
Installerade senaste versionen av MSI Center (har haft den gamla utan problem). Slog på att den kunde reglera CPU och fläktstyrning. Inga andra ändringar.
Plötsligt när jag rebootade datorn var tempen på 85 grader nästan hela tiden! Fläkten på CPUn gick för fullt.
I OCCT, HWinfo var package temp peggad på 85 grader. Det konstiga var också att CPU-load inte var så högt. Inga processer tog mer än några procent. CPU voltage var heller inte så hög (runt 1,1v)
Förstod inte vad som hänt alls och misstänkte att kylaren kanske inte satt fast osv. I samma veva hade jag slagit på PBO i biosen på lägsta nivån. Tänkte att det kanske var problemet så ställde tillbaka allt till grundinställningar. Problemet kvarstod så reflashade biosen men samma beteende. Men noterade att tempen var normal i BIOS men gick upp så fort jag kom in i windows.
Testade att döda processer och direkt när jag dödade MSI Center 2.0.24.0 gick temperaturen ner till normalt (OBS att den inte konsumerade massa CPU-resurser).
Avinstallerade MSI Center och datorn fungerar helt normalt igen.
Jag misstänker att MSI center har någon bug som gör något konstigt med ström/spänningsinställningarna till CPUn.
Lyckligtvis verkar inget skadats.
Någon mer som stött på detta märkliga problem?