Utvecklare bygger Minecraft-server i COBOL

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare bygger Minecraft-server i COBOL

Cobolcraft är helt skrivet i det 65 år gamla programmeringsspråket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tja… alltså 😅👍🏼
Vad skall man säga ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Åh! Äntligen ett projekt jag kan bidra till

Klart vi ska köra minecraft på stordatorn

Permalänk
Medlem

kul. Få se om någon gör något i "mitt" döda språk som är basic. Minns en del i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kul. Få se om någon gör något i "mitt" döda språk som är basic. Minns en del i alla fall.

Det finns fortfarande folk som pillar med Basic

Permalänk
Medlem

Visst brukar banker använda COBOL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Tredje meningen i artikelns brödtext.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Ja!
Det var ett tidigt språk, så alla möjliga företag du kan tänka dig som har funnits länge och har stort behov av databaser kör det fortfarande.
Så typ: Banker (både för konton o kort), Försäkringsbolag, Sjukvårdssystem (hela härvan med millennium osv som delvis ska ersätta COBOL med Java från 1997), Flygbolag, Teleoperatörer och andra företag som är gamla och som haft kundregister eller system för att hålla kolla på inventarier.

COBOL är inte svårt, det är lämpligt att göra databassaker med och man kan alltid slänga på en snygg (eller 90-talsful) front-end så att man slipper bygga om hela organisationens system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Ja!
Det var ett tidigt språk, så alla möjliga företag du kan tänka dig som har funnits länge och har stort behov av databaser kör det fortfarande.
Så typ: Banker (både för konton o kort), Försäkringsbolag, Sjukvårdssystem (hela härvan med millennium osv som delvis ska ersätta COBOL med Java från 1997), Flygbolag, Teleoperatörer och andra företag som är gamla och som haft kundregister eller system för att hålla kolla på inventarier.

COBOL är inte svårt, det är lämpligt att göra databassaker med och man kan alltid slänga på en snygg (eller 90-talsful) front-end så att man slipper bygga om hela organisationens system.

Servern lirar ju på bra!
Skitenkel att köra (iaf på arch), bara att installera 'gnucobol', köra 'make', 'make run' o ansluta.
World generation ger bara en platt värld, men ska se vad vi kan göra med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://qb64.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns fortfarande folk som pillar med Basic
https://www.youtube.com/watch?v=gOwi2p1pzVM

Skrivet av backlulund:

Tack detta ska jag kolla närmare på. Inte ens kikat så mycket efter basic på länge då det är så föråldrat mot nya språk men riktigt kul att det fortfarande används och utvecklas.
Har fortfarande kvar mina gamla programerings böcker man satt och knappade med på c64an.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Problemet med COBOL ute i verkligheten (ex i bank eller offentlig förvaltning) är inte själva språket utan att koden är sönderförvaltad sen 1986, obefintlig dokumentation, inga tester och att personen som skrev koden gick i pension för 10 år sedan. Bra COBOL-kod med dokumentation borde vilken programmera som helst kunna förvalta och förstå, 30+ år gammal spaghetti är betydligt svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maasa:

Problemet med COBOL ute i verkligheten (ex i bank eller offentlig förvaltning) är inte själva språket utan att koden är sönderförvaltad sen 1986, obefintlig dokumentation, inga tester och att personen som skrev koden gick i pension för 10 år sedan. Bra COBOL-kod med dokumentation borde vilken programmera som helst kunna förvalta och förstå, 30+ år gammal spaghetti är betydligt svårare.

Amen!

Jobbade på en myndighet förut där det var EN som verkligen kunde systemen. "Kolla rutin 3091"... Alla "cobolsare" fick fråga honom om allt.

Löste en bugg åt dessa erfarna cobolsare när jag bara jobbat aktivt som programmerare i någon vecka. Dom (3-4st) kliade sig i huvudet och fattade inte varför det small. Dom hade stirrat sig så blind på koden tills jag påpekade att en array alltid börjar på 0. Vågade först inte säga något när jag såg det, för om dom inte sett det så måste jag ju ha fel.

Fick dock ingen legendstatus som jag hade hoppas och trott på.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB