COBOL – Common Business Oriented Language – är ett av världens äldsta programmeringsspråk. Utvecklingen inleddes 1959 och baserades till stor del på Grace Hoppers FLOW-MATIC. Språket blev mycket populärt bland företag och används än idag bland annat av banker. Programmerare som är duktiga på språket är eftertraktade på arbetsmarknaden, eftersom de blir färre och färre men fortfarande behövs.
Normalt förknippas COBOL med stordatorer och program som hanterar transaktioner av olika slag, men språket går så klart att använda även till annat. Det visar det öppna källkod-projektet Cobolcraft tydligt. Projektet är nämligen en fungerande Minecraft-server helt och hållet skriven i COBOL.
Cobolcraft utvecklas ensamt av programmeraren Fabian Meyer. På projektets Github-sida skriver han att COBOL omgärdas av rykten och att det finns ett stigma mot språket. Därför ville han lära sig mer och ansåg att ett utvecklingsprojekt är det bästa sättet. Han hade ingen egen tidigare erfarenhet av språket, och skriver att det kanske inte var en så bra idé att göra just en Minecraft-server i ett språk som är designat att huvudsakligen jobba med siffror och textsträngar.
Serverprogrammet är skrivet i varianten GNUCOBOL och kan köras på Linux eller via Docker. De flesta av de vanliga serverfunktionerna i Minecraft fungerar, men Fabian Meyer skriver att mer komplicerade block som till exempel har flera möjliga tillstånd, är riktade eller kan interageras med är väldigt komplicerade att bygga i COBOL. Bara ett fåtal sådana har därför hittills lagts till – bland annat sängar, dörrar och facklor.