Ny hemmaserver plan - letar feedback
Hej, sätter upp en första hemma-server och behöver lite feedback det jag sitter och klurar på.
Planen just nu är att börja med en "jack-of-all-trades" server som kommer att hantera all / det mesta av infrastrukturen, och senare expandera med dedikerade maskiner vid behov.
De första funktionerna jag planerar att implementera är:
Nätverk:
Tittar på Tailscale + Pi-hole combo för enkel nätverks-config, Tailscale för att få en platt struktur, enkelt att prata mellan maskinerna och verkar inte va särskilt krångligt att ordna access utifrån.
Vill gärna ha nätverket så enkelt som möjligt, är inte direkt min starka sida, och känns tungt att behöva krångla med subnät, brandväggar, port-forwarding m.m
skapa en lokal domän som te.x .home för att komma åt saker på nätverket. (Jag tror att det är möjligt att använda Pi-Hole om jag förstår det rätt, så till exempel att gå till "movies.home" från vår TV skulle ansluta till Jellyfin instansen som körs på servern).
Blockering av oönskad trafik med Pi-Hole.
inom en snar framtid skulle det vara trevligt att bygga en dedikerad maskin för opnsense, lägga till en Pi eller två för saker som PiKVM, kanske flytta Pi-Hole till sin egen dedikerade Pi? Men det är framtida projekt.
Multimedia-server:
Sonarr
Radarr
Bazarr
Jackett
Jellyfin
Just nu är fokus bara att lagra media och strömma lokalt, och kanske i framtiden titta på streaming från servern till mobila klienter utanför det lokala nätverket.
Spelserver:
Möjlighet att sätta upp en spelserver, just nu tittar jag på en privat server för spelet "Project Zomboid".
Inget ofantligt avancerat, men mer än bara en mediedator.
Privat Moln:
Infrastruktur för att hantera hemautomation via Home Assistant och liknande programvara. just nu vill jag bara sätta upp en grundläggande instans som kan ansluta till mina redan installerade lampor och strömbrytare, och prata med en befintlig Phillips Hue bridge.
Planen är att börja smått, eftersom jag vet att HA träsket är enormt stort, så jag vill åtminstone ha en fungerande installation innan jag börjar gräva där på allvar.
Liknande situation med NextCloud, bara en enkel instans just nu, och längre fram börja gräva i vad jag vill göra med det.
-----------------------------------------
Att göra:
Jag lutar åt att använda Proxmox som server OS, köra antingen en "Monolith" eller "distributed" approach, använda NixOS som VM host, och inuti varje VM köra docker containers.
Min tanke är att servern kommer att vara mer än bara en NAS, och Proxmox erbjuder mer flexibilitet för att ändra konfigurationen i framtiden.
Om jag sedan lägger till maskiner i framtiden så kan jag förhoppningsvis bara kopiera över config för VM x till nya maskinen och vara uppe o snurra på några minuter.
Proxmox: resurssnålt, flexibilitet med LXC / KVM virtualisering, stöd för ZFS m.m, webUIt verkar trevligt.
NixOS: konfigurationen är deklarativ, lätt att kopiera och snurra upp nya virtuella maskiner, och underhålls- / uppgraderingsvägen känns enklare när jag kan göra en snabb "nixos-rebuild switch" -> dubbelkolla så allt fungerar, och om något går fel är det bara att starta om maskinen till förra konfigurationen.
Docker: tror nästan allt jag tittat på hitills har stöd för docker, så känns ganska naturligt att köra de mesta via containers, och lägger man te.x på Portainer eller liknade får man en bra överblick över det som snurrar.
------------------------------------------
------------------------------------------
Funderingar:
Ska jag använda NixOS som ett mellanlager, eller köra LXC-containrar direkt på Proxmox?
Ska jag köra Tailscale / PieHole direkt på servern? eller skulle det vara bättre att ha en dedikerad nätverksmaskin "närmare" nätverkest kontakt med omvärlden?
är det "fel" att ha nätverkstrafiken gå så här:
GamingPC -> Lyra mesh -> Server -> Lyra mesh -> Internet
eller är det bättre att gå:
GamingPC -> Lyra mesh -> Server -> Internet
Kommer jag stöta på problem om jag kör Tailscale eller Pi-Hole i en docker container? är det för "djup" inbakat om det körs:
Proxmox->NixOS->Docker->Tailscale
Är det overkill att köra alternativ 2 "distributed" ? tanken va isolerade områden, så behöver jag uppdatera te.x homeassistant VMen så kan sambon fortfarande kolla på serier på media VMen. men kanske krånglar till det i onödan.
-------------------------------------
Lite spontana funderingar jag har just nu, säkert saker jag inte tänkt på eller missupfattat kring hur man borde sätta upp det.
All feedback uppskattas
There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.