Skrivet av Smed-Pelle:
Tack alla för svar.
Jag börjar luta åt att det är för lite ram som tidigare postare skrev. Efter att ha läst runt lite om äldre maskiner och win10.
Är ett skifte till typ ubuntu ett alternativ? Jag kan nämligen ingenting om sådana operativsyste. Kommer frugan kunna sköta kontorsgöra på en sådan plattform med?
Det går att använda 4GB ram om man bara håller på med små program.
Men en sak 4GB innebär är att uppdateringar av Windows blir jättesegt så man får ha som rutin att stänga av uppdateringsfunktionen och köras uppdate precis just när man har som minst att göra.
Att slimma systemet. GOOGLA på det och kör nån guide, Windows är ju full med Bloat så man måste avinstallera allt man kan.
kan ge ett exempel, i inställningarna klicka på OM. längst till Till höger Ser du Avancerade systeminställningar. på fliken avancerat, prestanda, fliken visuella effekter:
Bocka i bäst prestanda, då får du bort allt i hela listan. Bocka sen i egna inställningar, Bocka i utjämna kanterna på teckensnitt. Annars så blir allt text lite kantig och lite svåra att läsa.
En sak till. Alla program man måste ha som man inte använder jämt kör ofta processer i bakgrunden. man ska starta programmet och leta sig fram till nån liten ruta att bocka av , Nånting med start on boot eller något sånt.
Sen har du din bästa vän Ctrl/Alt/Delete där kan du stänga av en del onödiga program, kolla vad som drar mycket. Du kan göra så att vissa program inte startar vid omstart av systemet.
Du kan se lista på program där och googla på alla program om du undrar vad det är och fundera på hmm var är det är nått, den behöver jag inte men då avinstallerar jag.
men allt kan inte avinstalleras, det är nödvändigt för systemet.
Några få tvingar Microsoft på oss, som deras webbläsare, Xbox game bar, tja om man inte kör pro kanske.
Man kan dyka in i det och få Windows 10 att rulla på 1.8 GB någonstans men du kan se att en webbläsare i sig käkar ram. Så få fönster i taget.
Ja 8Gb ram kommer göra underverk. Samma med en rensning av fläkten
kanske en sväng chippsettdrivutnen med