Hjjälp med trögt win10

Permalänk

Hjjälp med trögt win10

Hej.

Behöver lite hjälp och råd med win 10 på frugans kontors laptop.

Det är en acer aspire one 11.6"
Nån amd prolle
4 gb ram
Lite hottare amd grafik
Hdisk bytt till 2,5 ssd

Denna laptop e från -15/-16 om jag inte har fel och har fungerat ypperliggt till kontorsjobb. Bytte disk till ssd vilket var ett lyft men nu är det tungt för den efter senaste årets uppdateringar från win update och den släpar efter en del när man skriver och byter flickar, fönster mm.

Finns det nåt att göra? Skala ner win 10 på nå vis?

Eller återstår ny laptop eller os byte ?

Tack på förhand

Mvh
Pelle

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem

@Smed-Pelle

ny kylpasta och att blåsa rent fläktar från damm kan göra en hel del.

Permalänk
Medlem

4GB minne är i minsta laget, går det att uppgradera?

Annars stäng av så många program som möjligt som är satta till autostart.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

tror för lite ram helt enkelt är problemet

Permalänk

Tack alla för svar.

Jag börjar luta åt att det är för lite ram som tidigare postare skrev. Efter att ha läst runt lite om äldre maskiner och win10.

Är ett skifte till typ ubuntu ett alternativ? Jag kan nämligen ingenting om sådana operativsyste. Kommer frugan kunna sköta kontorsgöra på en sådan plattform med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tack alla för svar.

Jag börjar luta åt att det är för lite ram som tidigare postare skrev. Efter att ha läst runt lite om äldre maskiner och win10.

Är ett skifte till typ ubuntu ett alternativ? Jag kan nämligen ingenting om sådana operativsyste. Kommer frugan kunna sköta kontorsgöra på en sådan plattform med?

Visst är det lite annorlunda, men vad är det hon behöver använda? Om det mest är webbläsare och LibreOffice (motsvarande MS Office) så bör det vara lugnt. 4 GB bör räcka, se systemkrav här.

Här kan du se lite olika Ubuntuversioner som liknar Windows utseendemässigt.

Du kan även köra Ubuntu från ett USB-minne utan att installera något om du bara vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tack alla för svar.

Ubuntu i sig är lite/mycket svårlärt av en van Windows-användare. Jag skulle säga Linux Mint Cinnamon, som baseras på Ubuntu (och som varmt rekommenderas av många för de som är Windows-vana). Samma tangentbordsgenvägar som Windows och samma utseende som Windows. Kommer med Firefox, LibreOffice och annat gott-gott, som lätt kan ersätta bland annat Edge och Office 365.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Ubuntu i sig är lite/mycket svårlärt av en van Windows-användare. Jag skulle säga Linux Mint Cinnamon, som baseras på Ubuntu (och som varmt rekommenderas av många för de som är Windows-vana). Samma tangentbordsgenvägar som Windows och samma utseende som Windows. Kommer med Firefox, LibreOffice och annat gott-gott, som lätt kan ersätta bland annat Edge och Office 365.

Tusen tack för inlägg.

Blev så djupt försjunken i att läsa på allt att jag glömde säga tack.

Onekligen har en helt ny värld operativ mässigt öppnat sig iallafall för mig. Frugan fick linux mint och fan ta mig men jag tror hon gillade det, hennes dator också. Och själv fick min kontorsdator jag nyss dragit på mig kubuntu tror jag versionen hette. Trodde aldrig man kunde bli äventyrligt nyfiken på ett operativsystem igen, men ack så fel jag hade.

Igen tusen tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tusen tack för inlägg.

Blev så djupt försjunken i att läsa på allt att jag glömde säga tack.

Onekligen har en helt ny värld operativ mässigt öppnat sig iallafall för mig. Frugan fick linux mint och fan ta mig men jag tror hon gillade det, hennes dator också. Och själv fick min kontorsdator jag nyss dragit på mig kubuntu tror jag versionen hette. Trodde aldrig man kunde bli äventyrligt nyfiken på ett operativsystem igen, men ack så fel jag hade.

Igen tusen tack för hjälpen.

Hehe, vad roligt. Ja, nu har du/hon/ni mycket att utforska

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Hehe, vad roligt. Ja, nu har du/hon/ni mycket att utforska

helt klart!

Å jävla roligt vart det också. Kommer nog uppstå tusen frågor framöver som man kommer skriva inlägg om 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

helt klart!

Å jävla roligt vart det också. Kommer nog uppstå tusen frågor framöver som man kommer skriva inlägg om 🙂

Japp! Det är mycket roligare att hålla på med Linux än med Windows Man har bland annat betydligt mycket mer frihet i det förstnämnda systemet.

Bara att fråga på i forumsdelen för bland annat Linux

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tack alla för svar.

Det går att använda 4GB ram om man bara håller på med små program.

Men en sak 4GB innebär är att uppdateringar av Windows blir jättesegt så man får ha som rutin att stänga av uppdateringsfunktionen och köras uppdate precis just när man har som minst att göra.

Att slimma systemet. GOOGLA på det och kör nån guide, Windows är ju full med Bloat så man måste avinstallera allt man kan.

kan ge ett exempel, i inställningarna klicka på OM. längst till Till höger Ser du Avancerade systeminställningar. på fliken avancerat, prestanda, fliken visuella effekter:

Bocka i bäst prestanda, då får du bort allt i hela listan. Bocka sen i egna inställningar, Bocka i utjämna kanterna på teckensnitt. Annars så blir allt text lite kantig och lite svåra att läsa.

En sak till. Alla program man måste ha som man inte använder jämt kör ofta processer i bakgrunden. man ska starta programmet och leta sig fram till nån liten ruta att bocka av , Nånting med start on boot eller något sånt.

Sen har du din bästa vän Ctrl/Alt/Delete där kan du stänga av en del onödiga program, kolla vad som drar mycket. Du kan göra så att vissa program inte startar vid omstart av systemet.

Du kan se lista på program där och googla på alla program om du undrar vad det är och fundera på hmm var är det är nått, den behöver jag inte men då avinstallerar jag.

men allt kan inte avinstalleras, det är nödvändigt för systemet.

Några få tvingar Microsoft på oss, som deras webbläsare, Xbox game bar, tja om man inte kör pro kanske.

Man kan dyka in i det och få Windows 10 att rulla på 1.8 GB någonstans men du kan se att en webbläsare i sig käkar ram. Så få fönster i taget.

Ja 8Gb ram kommer göra underverk. Samma med en rensning av fläkten
kanske en sväng chippsettdrivutnen med

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k