LG Display börjar tillverka böjbar OLED-panel för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

LG Display börjar tillverka böjbar OLED-panel för bärbara datorer

Bolagets böjbara OLED-paneler landar i storleksklassen 17-tum och erbjuder en upplösning på 2 560 × 1 920 pixlar med bildförhållandet 4:3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enligt bilden saknas ju fysiskt tangentbord hel, dvs detta är en vikbar tablet?

Det enda som skulle locka med en sån här är om man kan koppla in mus och tangentbord och ställa skärmen i landskapsläge för en lite större arbetsyta. Men det blir ju meckigt och kräver ju att man då ska släpa med lösa tillbehör. Och då är väl en 17 tum laptop mer smidigt, det går att ha i knät osv. Alternativt har man tillbehören på platsen man anländer till, men då känn som man också kanske kan ha en skärm stående där.

Det blir ett nja för min del. Men cool teknik helt klart.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av nikwid:

Enligt bilden saknas ju fysiskt tangentbord hel, dvs detta är en vikbar tablet?

Det enda som skulle locka med en sån här är om man kan koppla in mus och tangentbord och ställa skärmen i landskapsläge för en lite större arbetsyta. Men det blir ju meckigt och kräver ju att man då ska släpa med lösa tillbehör. Och då är väl en 17 tum laptop mer smidigt, det går att ha i knät osv. Alternativt har man tillbehören på platsen man anländer till, men då känn som man också kanske kan ha en skärm stående där.

Det blir ett nja för min del. Men cool teknik helt klart.

Generellt sett brukar typen av datorer som använder böjbara OLED-skärmar bundlas med ett löstagbart tangentbord (som bilden ovan). Så kan man välja vad man vill använda den "nedre" till när man använder den i laptop-läge.

Permalänk
Medlem

Känns som Razer Project Valerie hade varit mer rimligt användningsområde
https://www.razer.com/concepts/project-valerie

Att göra en vikbar skärm och sen köra som tablet är nog inte helt rätt, eller touch-tangentbord för den delen

Det kom väl en hel del dual-screen ultrabooks för massor med år sedan, ingen hit alls

Men däremot om det kan användas för mer skärmyta (tänk två sådana brevid varandra) då kanske…

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Enligt bilden saknas ju fysiskt tangentbord hel, dvs detta är en vikbar tablet?

Det enda som skulle locka med en sån här är om man kan koppla in mus och tangentbord och ställa skärmen i landskapsläge för en lite större arbetsyta. Men det blir ju meckigt och kräver ju att man då ska släpa med lösa tillbehör. Och då är väl en 17 tum laptop mer smidigt, det går att ha i knät osv. Alternativt har man tillbehören på platsen man anländer till, men då känn som man också kanske kan ha en skärm stående där.

Det blir ett nja för min del. Men cool teknik helt klart.

Hade inte tackat nej, nedre halvan är oftast slöseri av plats för mig. Jobbar så här när jag är på språng.

Bära runt på 17" laptops är fan jobbigt och hade inte valt en så stor för jobbet iaf

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min laptop är en Yoga Slim med OLED skärm. Den är riktigt trevlig och inga problem hittils även fast jag sitter mycket i Excel och liknande. Hoppas OLED till stationär blir lite billigare snart så att man kan uppgradera även där.

Permalänk
Medlem

Om jag hade köpt bärbart idag skulle jag lätt valt en vikbar OLED-panel. Prestandan är skitsamma, bara HDR är tillräckligt bra.

Mobiler må vara kraftfulla, men inte ens de största foldarna har en suck när jag viker upp en hel TV på bussen!

Ingen fotbollslicens i favvobaren?
Nu blir du kungen i båset!

När de här kostar samma som Mobil 15 Plus PRO runt arton lök så lägger jag ner premiumnallar för gott.
Släpar hellre på en TV att lira heartstone på, roligare för mig och alla som tjuvkollar över axeln.

Om jag hade tillverkat en sån här skärm hade jag slängt in en simkortläsare, GPS och kamera, så kan man skippa mobilen helt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Bra det behöver mer konkurrens.
Som det är idag funderar vissa som mig när hade en sådan laptop varit bra? Hur ofta skulle jag använde denna? Sedan ser man ofta en prislapp på runt 70 000kr och man springer inte precis till affären för att köpa en innan de är slutsålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bära runt på 17" laptops är fan jobbigt och hade inte valt en så stor för jobbet iaf

Håller med, det hade inte varit mitt val heller. Kör ultrabook för de gånger jag behöver datorn på språng, annars är det stationärt. Min poäng var att om man nu behöver stor skärm på språng, så är det ju kanske inte på platser man också släpar med sig löst tangentbord och mus. Jag menar, ska man maila eller skriva något dokument på tex tåget så lär inte din setup vara så smidig. Medan väl framme i stugan så fungerar det fint, och man kan då till och med ha en dedikerad skärm stående.

Det där extra tangentbordet Jonas länkade känns mer som en påklistrad lösning på ett problem som inte borde finnas på en laptop till att börja med.

Det jag kan se denna fungera bra för är grafiska designers som kanske jobbar mycket med stylus, om den ny har stöd för detta. Men jag skulle då mer klassa den som en padda.

Gillar annars tanken att köra den som telefon, större är ju helt klart bättre 😂

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Min poäng var att om man nu behöver stor skärm på språng, så är det ju kanske inte på platser man också släpar med sig löst tangentbord och mus. Jag menar, ska man maila eller skriva något dokument på tex tåget så lär inte din setup vara så smidig. Medan väl framme i stugan så fungerar det fint, och man kan då till och med ha en dedikerad skärm stående.

Det där extra tangentbordet Jonas länkade känns mer som en påklistrad lösning på ett problem som inte borde finnas på en laptop till att börja med.

Det jag kan se denna fungera bra för är grafiska designers som kanske jobbar mycket med stylus, om den ny har stöd för detta. Men jag skulle då mer klassa den som en padda.

Gillar annars tanken att köra den som telefon, större är ju helt klart bättre 😂

Jo sant, är dock van att flesta jobb har sån sekretess att man inte i god tro kan öppna jobbdator på tåg/flyg osv. Så tänker inte att folk gör sånt

Även om man klistrar på en sån där film som gör att man måste sitta rakt framför skärmen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har en gammal ASUS VivoBook med en 15" OLED. Sen jag köpte min första plasma för över 10 år sedan har det varit omöjligt att gå tillbaka till all form av LCD. Skönt att det äntligen börjar bli standard med bra skärmar igen, sen CRT för 20 år sedan har det verkligen kännts som the dark ages på skärmfronten, fram tills nyligen.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra det behöver mer konkurrens.
Som det är idag funderar vissa som mig när hade en sådan laptop varit bra? Hur ofta skulle jag använde denna? Sedan ser man ofta en prislapp på runt 70 000kr och man springer inte precis till affären för att köpa en innan de är slutsålda.

ASUS Zenbook 17 Fold OLED - i7 | 16GB | 1TB kostar "bara" 35k, problemet är att jag vill ha 16:9 för serier, film och spel, gärna så den är 30+ tum utvikt!

Ultimata blir när man kan vika den två gånger och få med sig en 55" TV i 4K.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Nu när vi har "retina"-upplösning i alla telefoner, kan vi inte göra samma sak för datorskärmar också? 2560x1920 är ju på tok för lågupplöst på en 17"are.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som Razer Project Valerie hade varit mer rimligt användningsområde.

En sådan fast med en hel skärm i mitten och två halva på sidorna. Startar man med en 14" 4:3-modell skulle den utvikt bli 8:3, dvs 24:9. Bredare än "ultrawide" men inte extremt mycket så.

Skrivet av Gurrrra:

Nu när vi har "retina"-upplösning i alla telefoner, kan vi inte göra samma sak för datorskärmar också? 2560x1920 är ju på tok för lågupplöst på en 17"are.

17-tummare har ju relegerats till en ganska styvmoderlig roll sista 10 åren. Lågupplösta, långsamma och med blygsam prestanda. Det är idag lättare att hitta 13-tummare med 4K-skärm än 17-tummare med detsamma. Trots att 17-tummaren skulle ha mycket mer nytta av den högre upplösningen.