X börjar visa omärkt reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Inte jag som skrev det förra inlägget xD

Ville bara ge en bättre förklaring av Musks bakgrund till namnet X och varför han envisas med idén till att ha en betalplattform.

Dags för mig att vakna alltså

Permalänk
Medlem

The blue bird is no more
This is an X-platform

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Efter en kvart på X har uBlock Origin sett till att jag inte sett ett skit av reklam.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Enda som är bra med x är adressen x.com

Därför att det ger folk nostalgi, då det påminner dem om det gamla datorspelet ?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Därför att det ger folk nostalgi, då det påminner dem om det gamla datorspelet ?

Det enda spelet där 95% är 50% och 99% är 10%…

Permalänk
Medlem

Luktar det inte lite dubbelmoral här?

Avståndet mellan att inte visa att det är reklam alls och att knappt visa det är hårfin.
Ni, SweClockers, är inte direkt på konsumentens sida med er egen tydlighet kring sånt här ...

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Därför att det ger folk nostalgi, då det påminner dem om det gamla datorspelet ?

Bla, finns ju också betydligt nyare xcom spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Som redan sagt så undrar även jag om det verkligen är tillåtet. Det är definitivt INTE ok i EU, så det kommer med all rätt bli livat, men vet ej hur det ser ut i USA. Givetvis skiter Muskenfusken i det och gör det ändå, men jag hoppas innerligt att han åker på en rejäl näsbränna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av mar3ld:

Luktar det inte lite dubbelmoral här?

Avståndet mellan att inte visa att det är reklam alls och att knappt visa det är hårfin.
Ni, SweClockers, är inte direkt på konsumentens sida med er egen tydlighet kring sånt här ...

Vad pratar du om?

Det är väldigt tydligt vad som är reklam och inte på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vad pratar du om?

Det är väldigt tydligt vad som är reklam och inte på Sweclockers.

Hej knasbollar (Whitepilledoomer och ni som tummat upp).

Skillnad mellan tydligt och otydligt:

  • Svenska vägskyltar t ex placeras och utformas så att de ska synas tydligt för bilförare. Meningen är att man ska se dem, inte lätt kunna missa dem.

  • SweClockers utformar bakgrundsbild, storlek på text (om att det är fråga om reklam) och placering av denna text på ett sätt som gör att en betydande del av läsarna missar det. Detta sker ju inte av en slump gång på gång, utan det finns naturligtvis en tanke och förhoppning bakom detta. Kan det vara att Geeks AB och de som betalar för reklamspoten hoppas att så många som möjligt ska missa att det är fråga om reklam och klicka in sig på sidan, kanske t o m ta till sig artikeln som om den vore redaktionell?

Vad vet jag ..!
Men jag undrar nu, ångrar du ditt uttalande?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Varför var han tvungen att byta bort Twitter som va ett så välingjutet namn......

Vad jag har förstått så har Elon Musk en fixering vid bokstaven X som övergår vad som är hälsosamt.. dessutom verkar han inte direkt vara den smartaste personen när det kommer till varumärken.. vilket är ganska underligt med tanke på hur framgångsrik han varit genom åren.

Skrivet av Baxtex:

Trodde knappt man fick göra så?

Det är tveksamt om det ens är lagligt i USA. Tänker ju t.ex. på Youtube och Twitch (båda Amerikanska företag) som blivit påtvingade att kräva att folk på deras plattformar är klara med att de är betalda för attmarknadsföra produkter.

Skrivet av ojz0r:

Det är nog det smartaste han har gjort (i denna soppa).
De flesta "huvudlösa" ändringarna är gjorda när platformen heter X vilket på sätt och vis besparar värdet på namnet "Twitter" som inte dras lika djupt ned i avgrunden som "X" gör.

Nej det är det inte. Den enda orsaken varför han köpte Twitter till att börja med istället för att starta sitt egen version av social-media och pumpa in pengar i den är själva varumärket. Det är ekonomi 101 att det starkaste man kan ha är ett starkt varumärke. Finns ju företag som säljer produkter enbart för att folk känner igen deras varumärke.

Skrivet av Dumbullen:

Du menar när svensk media skriver en artikel på svenska och använder svenska ord?

OT så är väl detta olagligt deluxe? Både i EU och USA?

Nu är inte "klickbete" direkt ett svensk ord utan är en så kallad Anglicism.

Skrivet av Mammabrada:

Musk gillar X, därför att när han startade företaget som sedan blev Paypal, så ville Elon starta en global betalplattform. Och X, illustrerar en betalplattform mycket bra. I ändarna flödar pengar in till mitten av krysset, som sedan flödar vidare till de andra ändarna. Så X illustrera ett pengaflöde från ände till ände, genom mitten. Smart illustration, om du frågar mig. Elon gillar även X eftersom det är så lätt att komma ihåg. Du slipper skriva in långa namn som du inte alltid kommer ihåg. X är enkelt, illustrativt och klatschigt. Elon hade tänkt länge på detta. Nu försöker Elon förvandla Twitter till denna betalplattform som han aldrig fick göra. Paypal såldes ju till Ebay för $1.5 miljarder. Idag är Paypal värt runt $300 miljarder. Så om du får till en riktigt stor betalplattform, så kan du tjäna jättemycket pengar. Se bara på Visa och Mastercard.

Rekommenderar att du läser de intervjuer som Elon Musk gjorde där han framhäver att han byter namnet enbart för att han gillar bokstaven X. Att X på något sätt skulle locka till sig mer pengar än twitter bara för att namnet är kortare är ju rent struntprat. Twitter är ett enormt varumärke medan "X" mer eller mindre låter som en edgy tonåring som tycker att ju fler X han har i namnet ju "coolare" är han. Sedan skall vi vara medveten om att Elon Musk blev utkickad från "Paypal" innan de blev stora och att han höll på dra företaget i KK.

Att du sedan jämför Visa och Mastercard som har en fast bas inom banksystemet med X är ju ju lite roligt ändå.

Skrivet av mar3ld:

Luktar det inte lite dubbelmoral här?

Avståndet mellan att inte visa att det är reklam alls och att knappt visa det är hårfin.
Ni, SweClockers, är inte direkt på konsumentens sida med er egen tydlighet kring sånt här ...

Vad jag vet så är Sweclockers relativt tydliga när det kommer till sponsrade artiklar. Vilket de måste enligt lag. Så hur det är dubbelmoral förstår jag inte riktigt. Sedan behöver man inte vara felfri för att skriva om hur Twitter försöker smussla med reklam heller.

Skrivet av mar3ld:

Hej knasbollar (Whitepilledoomer och ni som tummat upp).

Skillnad mellan tydligt och otydligt:

  • Svenska vägskyltar t ex placeras och utformas så att de ska synas tydligt för bilförare. Meningen är att man ska se dem, inte lätt kunna missa dem.

  • SweClockers utformar bakgrundsbild, storlek på text (om att det är fråga om reklam) och placering av denna text på ett sätt som gör att en betydande del av läsarna missar det. Detta sker ju inte av en slump gång på gång, utan det finns naturligtvis en tanke och förhoppning bakom detta. Kan det vara att Geeks AB och de som betalar för reklamspoten hoppas att så många som möjligt ska missa att det är fråga om reklam och klicka in sig på sidan, kanske t o m ta till sig artikeln som om den vore redaktionell?

Vad vet jag ..!
Men jag undrar nu, ångrar du ditt uttalande?

Ehh va? De brukar ha en flik vid rubriken där det står "annons" och de brukar även vara tydliga i själva artikeln om det är ett sponsrat inslag i artikeln.

Att jämföra detta med vägskyltar är bara underligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är detta hans respons på alla "E Musks nya plattform för.." reklam på andra kanaler han inte får provision på? ;D

Men, allt som sänker priset på Tesla är såklart bra, oavsett konsekvenser på annat håll.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Osäker om du menar allvar eller är sarkastisk här.

Men mja, Musk var ju också på god väg att förstöra PayPal. Han gjorde väldigt lite för företaget och blev fort sparkad innan han drog ner dem helt i backen. Det är hans efterträdare Peter Thiel som drog upp företaget igen och som fick PayPal till vart det är idag. Hade Elon Musk varit kvar hade företaget sannolikt konkat.

Allvar. Elon gjorde mycket för Paypal. Utan honom, inget Paypal. Elon har alltid drivit på de företag han är inblandade i, jättemycket. Jag har läst 3 av hans biografier. Har du?

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att Tw... X är Xtra ointressant.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Allvar. Elon gjorde mycket för Paypal. Utan honom, inget Paypal. Elon har alltid drivit på de företag han är inblandade i, jättemycket. Jag har läst 3 av hans biografier. Har du?

Har du läst något om vad de andra tyckte om att jobba med honom? Just paypal blev han ju utköpt från och de har klarat sig extremt bra utan honom

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har du läst något om vad de andra tyckte om att jobba med honom? Just paypal blev han ju utköpt från och de har klarat sig extremt bra utan honom

Ja, Elon är ett a**hole. Han har ju Aspberger och Autism, och skiter i folk. Det är väl därför han kör så hårt med folk. Förväntar sig att de jobbar dygnet runt (precis som han själv), annars får folk sparken. Han skiter i om folk fyller år, eller gifter sig, eller vad som helst. De ska ställa upp för honom, annars får de sparken.

Kanske därför Elon får så mycket uträttat. Folk med Aspberger kan vara matematiska logiska genier. Elon verkar vara en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad jag vet så är Sweclockers relativt tydliga när det kommer till sponsrade artiklar. Vilket de måste enligt lag. Så hur det är dubbelmoral förstår jag inte riktigt. Sedan behöver man inte vara felfri för att skriva om hur Twitter försöker smussla med reklam heller.

Ehh va? De brukar ha en flik vid rubriken där det står "annons" och de brukar även vara tydliga i själva artikeln om det är ett sponsrat inslag i artikeln.

Att jämföra detta med vägskyltar är bara underligt.

Hej Xinpei.

SweClockers är inte så tydliga att jag ALLTID ser det. Jag missade att en artikel jag läste tidigare idag var sponsrad — igen. Det är så otydliga de är. Och de är så otydliga med flit. Det är ett marknadsföringsknep, tillika ett kryphål genom lagtexten. Var inte så naiv, var istället glad att du är så uppmärksam som du är men samtidigt respektfull mot andra som inte är det istf att klandra de som missar informationen.

Varför är jämförelsen med vägskyltar "underlig" tycker du?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570