Alla fyndtips från mellandagsrean

Test: Intel Core i9-14900K och Core i5-14600K "Raptor Lake Refresh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

- En ny produkt som presterar som sin ersättare är inte en bra presterande produkt.

Är produkten bra för att Intel i ett väldigt tafatt försök gör något som konkurrenten sysslat med sedan 2002? (Med fler än tre generationer varje gång, dessutom.

...en bra produkt hade löst det problemet. Att man inte löst det tyder ju på en mindre bra produkt.

Det är en ny generation om jag inte minns fel - Sedan att man levererar mer eller mindre samma prestanda till samma pris är väl helt ett väldigt tydligt fall av en inte särskilt bra produkt?

Jag vill inte låta negativ men jag ställer mig likt övriga något tveksam till utmärkelsen - I min värld är en utmärkelse något som utmärker den från övriga. Detta släppet kan väl knappast sägas vara något som är utmärkande, annat än att man släppt en tredje processor till sin generation som om detta skulle vara speciellt

Edit*

Till ni som testat - Jag köper absolut argumenten, det är bara att jag "direkt när man läser det" så kändes det lite off bara. Motiveringen är stabil och jag förstår den, detta är väl mer för att agera djävulens advokat.

Du kan ju vrida och vända på det hur mycket som helst. Men att påstå att den just nu snabbaste processorn för 4k gaming inte skulle vara bra är bara konstigt.
Släppet är mycket tråkigt i sigsjälv, men produkten är fortfarande en högt presterande processor i toppsegmentet.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

- En ny produkt som presterar som sin ersättare är inte en bra presterande produkt.

Är produkten bra för att Intel i ett väldigt tafatt försök gör något som konkurrenten sysslat med sedan 2002? (Med fler än tre generationer varje gång, dessutom.

...en bra produkt hade löst det problemet. Att man inte löst det tyder ju på en mindre bra produkt.

Det är en ny generation om jag inte minns fel - Sedan att man levererar mer eller mindre samma prestanda till samma pris är väl helt ett väldigt tydligt fall av en inte särskilt bra produkt?

Jag vill inte låta negativ men jag ställer mig likt övriga något tveksam till utmärkelsen - I min värld är en utmärkelse något som utmärker den från övriga. Detta släppet kan väl knappast sägas vara något som är utmärkande, annat än att man släppt en tredje processor till sin generation som om detta skulle vara speciellt

Edit*

Till ni som testat - Jag köper absolut argumenten, det är bara att jag "direkt när man läser det" så kändes det lite off bara. Motiveringen är stabil och jag förstår den, detta är väl mer för att agera djävulens advokat.

Min största motivering till att jag också tycker det är en Bra produkt är för att den har bra prestanda. Väldigt bra prestanda faktiskt. Jag tror prestandan är det viktigaste för många när man köper en ny processor.
Prestanda är väl ändå huvudsyftet men en processor i denna klass/kategori.
Hade den presterat dåligt.. ja då hade det varit en dålig produkt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Seriöst, vad fan är detta för skit?

Permalänk
Medlem

ppl1 och 2 på 4096w offset på voöten med minus 0.025 på msi z790 Carbon med 360 ekwb AIO 94 grader 6 grader varmare än min 13900k vid samma setup

se film gratis online

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Man kan ju enkelt säga att detta är en 13900ks fast 1400kr billigare så förstår inte vad folk gnäller om ,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min största motivering till att jag också tycker det är en Bra produkt är för att den har bra prestanda. Väldigt bra prestanda faktiskt. Jag tror prestandan är det viktigaste för många när man köper en ny processor.
Prestanda är väl ändå huvudsyftet men en processor i denna klass/kategori.
Hade den presterat dåligt.. ja då hade det varit en dålig produkt.

Jag förstår, och jag håller med till del jag anser väl bara att utmärkelsen för en bra produkt bör ha högre vikt än att bara prestera lika bra som den gamla, även om den presterar bra.

Utna kontext är det en bra produkt, men i kontexten av att den presterar nästan identiskt med produkten den ersätter så är det ju en rätt kass produkt. Det har ju tidigare använts som argument till varför man inte gett utmärkelser.

Diskussionen verkar ju centrera mest kring att flera (inkl mig själv) anser att utmärkelser, oavsett valör, skall ha en vikt. I detta fallet känns det lite som att det eroderas bort om det kastas ut hur som helst bara för att föregångaren fick en

Edit*
Men ja, det är en bra processor och jag är nog bara gubbgnällig och det vill jag be ödmjukast om ursäkt till redaktionen för jag uppskattar verkligen testet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Eller så visar det potensiell livslängd på cpun, om en CPU för 8000kr och en för 3000kr ger exakt samma fps med ett 4090 i ett spel som körs i 4k så kommer man i 720p testet se vad som händer om 2-4 år när man kanske vill peta i ett 5090 eller 6090 i burken.

Om du inte märker skillnad i det du faktiskt gör mellan en processor för 3000 och en för 8000 skall du alltid välja den för 3000. Du har ju då kvar 5000 att uppgradera för när omständigheterna blir såna att du faktiskt märker skillnad. Jämför prestandan på dagens processorer för 3000 med tre år gamla för 8000.

Om man tänker lite vidare på det så är det ju också så att valet av 4090 i testet är avgörande för att få fram de skillnaderna som visas. Hur hade skillnaderna sett ut med medelsvensson-korten 2060, 3060?

Skilladerna i realistiska scenarion för den övervägande majoriteten av användarna är helt obefintlig flera CPU-generationer bakåt, men i sammanfattningen anger man spelprestanda som en fördel för produkten.

För att få grafer som stödjer det påståendet använder man alltså grafikkort som ingen har råd med och kör spelen i upplösningar som ingen kör ens med billiga grafikkort.

Känns inte det lite konstigt även om man fattar varför man gör så rent tekniskt?

Även om vissa kanske ifrågasätter testerna på grund av teknisk okunskap så är det ändå helt rätt att ifrågasätta. Nu är inte sweclockers ensamma om det föralldel, det är ett generellt problem tyvärr. Man vill visa stora skillnader och skapa hype trots att det inte finns skäl för någon hype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om du inte märker skillnad i det du faktiskt gör mellan en processor för 3000 och en för 8000 skall du alltid välja den för 3000. Du har ju då kvar 5000 att uppgradera för när omständigheterna blir såna att du faktiskt märker skillnad. Jämför prestandan på dagens processorer för 3000 med tre år gamla för 8000.

Om man tänker lite vidare på det så är det ju också så att valet av 4090 i testet är avgörande för att få fram de skillnaderna som visas. Hur hade skillnaderna sett ut med medelsvensson-korten 2060, 3060?

Skilladerna i realistiska scenarion för den övervägande majoriteten av användarna är helt obefintlig flera CPU-generationer bakåt, men i sammanfattningen anger man spelprestanda som en fördel för produkten.

För att få grafer som stödjer det påståendet använder man alltså grafikkort som ingen har råd med och kör spelen i upplösningar som ingen kör ens med billiga grafikkort.

Känns inte det lite konstigt även om man fattar varför man gör så rent tekniskt?

Även om vissa kanske ifrågasätter testerna på grund av teknisk okunskap så är det ändå helt rätt att ifrågasätta. Nu är inte sweclockers ensamma om det föralldel, det är ett generellt problem tyvärr. Man vill visa stora skillnader och skapa hype trots att det inte finns skäl för någon hype.

Det kommer ju alltid bli något tillfälle då processorn blir en flaskhals. Kan vara allt från att den är äldre och inte hänger med längre till dåligt optimerade spel.
När det väl händer så kommer ju den processor som presterar bäst i 720p testet att vara bäst jämfört med de andra processorerna.

Detta är ett test av en processor. Man måste få fram scenarion där prestandan kan visas. Annars är det helt onödigt med tester.

Sen är det upp till köparen att bestämma själv. Är du nöjd med en processor för 2000kr nu idag så varför inte. Kör på det.
Vill någon köpa något bättre så finns det möjligheter till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det jag menar är att tester i 4k, 1440p och med en sämre GPU som referens även 1080p blir totalt ointressant då alla cpuer kommer kommer prestera likvärdigt då GPU'n är flaskhallsen, för att faktiskt få se skillnad mellan cpuerna så MÅSTE man testa i lägre upplösning så som 720p i många spel.

Sen om spel ska vara intressant eller inte vid val av cpu är en helt annan femma, som för min del cinnebench eller Geekbench är totalt ointressant för min del då resultaten där inte är densamma i spel som är det ända jag använder datorn till. Och i mitt fall så köper jag ett moderkort och CPU så vill jag att dom delarna är dom som lever längst och att jag i framtiden ska kunna uppgradera grafikkortet utan att CPUn blir en flaskhals.

Så att då välja cpun för 3000kr istället för den för 8000kr kommer bara göra att jag riskerar att inte kunna uppgradera GPU'n i framtiden utan riskerar även att behöva byta CPU i samma veva.

Som min nuvarande dator, 5800x3d och ett 7900xt, vill jag i framtiden köpa säg ett rtx 6080 eller 9900xt så är chansen stor att det bara är att tuta och köra och jag kan utnytja gpun till 90-100%, medans hade jag köpt en 5600x istället så hade jag bara fått ut kanske 50% av min nya gpu's potential.

Med din retorik så borde alla rena speldatorer bara sitta med 7600x eller 12400F/13400F cpuer oavsätt om dom köper ett 4090 eller har kvar sitt gamla 2060.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att stämpeln "Bra Produkt" rimmar dåligt med resultaten.
Men det är ej heller en produkt som förtjänar den emotionella stämpeln "Dålig Produkt".

Jag förkunnar härmed att Sweclockers bör byta till stämpeln "En Produkt" istället.

Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan Intel's nuvarande ledning och den bespottade föregående och om det blivit en förbättring eller en försämring?.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hej på er och välkommna till den inte jätteupphetsande recensionen av Intel ”Raptor Lake Refresh”!

En del har kanske märkt att det har varit lite tyst från testlabbet i oktober och det är för att jag och Calle blev tvungna att starta om CPU-sviten inför den här lanseringen – något som är ganska tidsödande.

Nu är i alla fall den nya sviten på plats, men alla äldre referenser är ännu inte färdigtestade, då vi prioriterade de modeller som behövdes för att kunna bedöma de nya processorerna rättvist. Vi fortsätter dock att lägga till fler modeller framöver så det finns en mer komplett bild över exempelvis äldre Ryzen-generationer.

Tyvärr var inte den mest intressanta modellen, Core i7-14700K, med i Intels recensionspaket och därför finns den inte med i denna artikel. Vi lovar dock att följa upp med den inom den närmaste framtiden!

Om ni har några frågor är det bara att skjuta ut dem här i tråden så ska vi svara så gott vi kan.

Hej

HUR MAN TESTAR EN CPU

Ännu ett bra test av CPUer och ännu en tråd där många inte förstår hur man testar en CPU. Skulle vara bra om ni kunde dyka ner i frågan om 720P upplösning där ni förklara och visar så en 15 åring förstår. För att sedan alltid vid CPU test ha med en länk som kopplar till det testet HUR MAN TESTAR EN CPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det jag menar är att tester i 4k, 1440p och med en sämre GPU som referens även 1080p blir totalt ointressant då alla cpuer kommer kommer prestera likvärdigt då GPU'n är flaskhallsen

Det är exakt min poäng också. Vilket alltså innebär att CPU-uppgradering är helt ointressant för de allra flesta som bara spelar spel, de borde uppgradera GPU istället.

Skrivet av norrby89:

Med din retorik så borde alla rena speldatorer bara sitta med 7600x eller 12400F/13400F cpuer oavsätt om dom köper ett 4090 eller har kvar sitt gamla 2060

Inte alls, det jag säger är att om någon har ett 2060 och en 12400F och vill ha bättre spelprestanda så skall de uppgradera GPU och inte ens fundera på CPU. Många på detta forumet har den kunskapen i blodådrorna men det kommer ju andra hit för att bli informerade också.

Man borde åtminstone ha med tester i 1440 och/eller 4k även om de visar att skillnaden är obefintlig. Obefintlig skillnad är nyttig info för en nybörjare som vill spara pengar, även om det är tråkigt för en processortillverkare som vill sälja processorer.

Permalänk
Medlem
  • Besegras av AMD gällandes spelprestanda

• Knappt snabbare än sin föregångare

• Skyhögt effektuttag

• Svår att hålla kyld

• Död plattform utan uppgraderingsväg framåt

Hur kan detta vara en bra produkt?

Permalänk
Medlem

Varenda gång intel eller Nvidia recenseras blir det tjafs om badgen. Jag tror vi som köper Intel och Nv produkter kan räkna ut själva om det är en bra produkt.

Solution:
Gör badges AMD exklusiva så slipper vi tjafset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varenda gång intel eller Nvidia recenseras blir det tjafs om badgen. Jag tror vi som köper Intel och Nv produkter kan räkna ut själva om det är en bra produkt.

Solution:
Gör badges AMD exklusiva så slipper vi tjafset.

Och det kommer från dig, en av forumets största fanboys. Första kommentaren i AMDs 6750 släpp kom från dig med en referens om Nvidia hatet efter 4080 korten, du är helt besatt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Och det kommer från dig, en av forumets största fanboys. Första kommentaren i AMDs 6750 släpp kom från dig med en referens om Nvidia hatet efter 4080 korten, du är helt besatt.

Jag har ju iallafall inte dubbelmoral. AMD, Intel och Nvidia är ungefär lika stora kålsupare. Har väldigt liknande marknadsföring, lite vilseledande, men ofta förstålig om man är lite insatt. Nvidia och Intel får all skiten och AMD av någon anledning slipper nästan alltid undan.

Personligen tycker jag företagen kan kalla sina grejer vad dom vill. I slutändan vet alla som är insatta vad det handlar om medan dom som inte vet något om detta skulle tro att ett 4060 är snabbare än en 3090 iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har ju iallafall inte dubbelmoral. AMD, Intel och Nvidia är ungefär lika stora kålsupare. Har väldigt liknande marknadsföring, lite vilseledande, men ofta förstålig om man är lite insatt. Nvidia och Intel får all skiten och AMD av någon anledning slipper nästan alltid undan.

Personligen tycker jag företagen kan kalla sina grejer vad dom vill. I slutändan vet alla som är insatta vad det handlar om medan dom som inte vet något om detta skulle tro att ett 4060 är snabbare än en 3090 iallafall.

Visst är det så, alla dessa tre fifflar rätt hårt när de får chansen. Av det jag läser i forumet får alla tre en släng av Swec hat då och då, med all rätt. Att AMD skulle vara skyddade från hat håller jag inte alls med om, bara att läsa senaste tråden om 6750. Många påpekar att kortet är missvisande och rätt värdelösa överlag då dessa redan existerar i form av 6700 och 6700 XT. Nåja, man ser väl det man vill antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta exemplet 4060ti ett skitkort till det priset ja. Men det fick än mer skit för att det i vissa lägen var slöare än 3060ti.

Sen kommer AMD med 7800XT, också detta i vissa lägen slöare än 6800XT.

Och jag personligen skiter i sånt här. Jag kan räkna ut själv om jag vill köpa grejerna. Men Nvidia får skit för sånt här, AMD får det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ta exemplet 4060ti ett skitkort till det priset ja. Men det fick än mer skit för att det i vissa lägen var slöare än 3060ti.

Sen kommer AMD med 7800XT, också detta i vissa lägen slöare än 6800XT.

Och jag personligen skiter i sånt här. Jag kan räkna ut själv om jag vill köpa grejerna. Men Nvidia får skit för sånt här, AMD får det inte.

En viktig skillnad: priset. 7800XT har ett namn som automatiskt gör att man jämför den mot 6800XT och där vinner den inte alltid, som du säger. Ett misstag av AMD som som enkelt hade kunnat undvikas om de bara strök XT ändelsen. Det som gör att hatet inte är lika befogat är att priset var betydligt lägre. Så var inte fallet för 4060Ti vs 3060Ti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi tar just denna produkten, 14900k. Jag är övertygad att den för mig hade varit den absolut bästa processorn. Har familj, barn, ganska många datorer i familjen. Två jobb. Vad jag inte vill lägga tid på är att felsöka datorer. Jag har inte den tiden.

Dom gånger jag valt AMD har det blivit mer av felsökandet. Med det sagt så är det uppenbart att AMD produkter är jäkligt bra för andra, men dom passar inte mitt liv för tillfället iallafall. Kan inte hjälpa det, om det nu gör mig till en Intel, NV fanboy. Vilket jag iofs inte tycker att det gör, då jag inte rekommenderar andra att köpa saker utefter mina preferenser och krav.

Man skall absolut köpa AMD om det fungerar bra för det usecase, situation man har. Och det är inte alls säkert att det är ostabilare eller kräver mer felsökning, men för mitt usecase har det varit så.

Därav tycker jag att denna produkt är värt en "Bra" badge, men om det "triggar" så kan man lika gärna ta bort den. Jag förstår att 14900k passar mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om vi tar just denna produkten, 14900k. Jag är övertygad att den för mig hade varit den absolut bästa processorn. Har familj, barn, ganska många datorer i familjen. Två jobb. Vad jag inte vill lägga tid på är att felsöka datorer. Jag har inte den tiden.

Dom gånger jag valt AMD har det blivit mer av felsökandet. Med det sagt så är det uppenbart att AMD produkter är jäkligt bra för andra, men dom passar inte mitt liv för tillfället iallafall. Kan inte hjälpa det, om det nu gör mig till en Intel, NV fanboy. Vilket jag iofs inte tycker att det gör, då jag inte rekommenderar andra att köpa saker utefter mina preferenser och krav.

Man skall absolut köpa AMD om det fungerar bra för det usecase, situation man har. Och det är inte alls säkert att det är ostabilare eller kräver mer felsökning, men för mitt usecase har det varit så.

Därav tycker jag att denna produkt är värt en "Bra" badge, men om det "triggar" så kan man lika gärna ta bort den. Jag förstår att 14900k passar mig iallafall.

Vi kanske ska införa den nya stämpeln: Samma Produkt. För om en 14900k passar dig bra gör även en 13900k det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Vi kanske ska införa den nya stämpeln: Samma Produkt. För om en 14900k passar dig bra gör även en 13900k det.

Så är det ju. Tänk om Cyrix hade kommit tillbaka och släppt exakt denna processorn istället för Intel. Lite snabbare än 13900K, samma pris. En ganska bra produkt alltså.

Permalänk
Viking
Skrivet av Lussarn:

Låter som att du aldrig ägt en Ryzen (bortsett från första generationen kanske.)

Att du har två jobb och familj är helt irrelevant i valet av AMD eller Intel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Lussarn:

Så är det ju. Tänk om Cyrix hade kommit tillbaka och släppt exakt denna processorn istället för Intel. Lite snabbare än 13900K, samma pris. En ganska bra produkt alltså.

Men nu är det Intel som har lanserat den.

Hade du tyckt att 15900k, 16900k och 17900k också varit bra om de fortsätter öka med 1% i prestanda? Så att 17900k presterar runt 5% bättre än en 4 år äldre 13900k.

Antagligen inte. Så varför är 14900k då en bra produkt?

I alla fall jag förväntar mig förbättringar vid varje lansering. Om inte är det inte en bra produkt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Låter som att du aldrig ägt en Ryzen (bortsett från första generationen kanske.)

Att du har två jobb och familj är helt irrelevant i valet av AMD eller Intel.

Jag bytte nyss från 7700X till 13700K på grund av tjaffs. Orkade inte hålla på mer

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

Jag bytte nyss från 7700X till 13700K på grund av tjaffs. Orkade inte hålla på mer

Låter som mycket problem om man ska orka byta plattform. Ser aldrig trådar om problem med Ryzens. Så vad var det som krånglade för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Låter som mycket problem om man ska orka byta plattform. Ser aldrig trådar om problem med Ryzens. Så vad var det som krånglade för dig?

Jag tror du gör misstaget att använda dina erfarenheter och krav och applicera dom på andra. Skall ta ett exempel.

Dom flesta skulle säga att Macar är superstabila, och det är dom. Jag körde Mac under några år på jobbet och vi kör rätt stressiga miljöer med mycket servrar igång, dockermiljöer, massa diskaccess, tunga IDE, mycket Java osv. Jag hade en kernel-krasch ungefär var tredje månad skulle jag säga. För mig är det väldigt ostabilt.

Men dom flesta som kör Mac har troligtvis aldrig haft en kernel-krasch och skulle säga att dom är superstabila, och det är det för dom. Men mina erfarenheter är annorlunda, och Mac passar inte mig.

Ett annat exempel är ju att alla tyckte Windows Me var ostabilt. Dom hade referensen att Windows 98 var ett stabilt operativsystem

Permalänk
Viking
Skrivet av Lussarn:

Jag tror du gör misstaget att använda dina erfarenheter och krav och applicera dom på andra. Skall ta ett exempel.

Nej, jag baserar det på vad jag läser här på forumet. Om en plattform för med sig mer problem bör det rimligtvis också leda till att fler skapar trådar om det här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Då måste du inte vara inne så ofta 😊

Så jämför vi med Intel...

Notera amd är enbart AM5...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack SweC för att ni testade.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi