Permalänk
Medlem

Köpt bil med skulder?

Hej,

Mod får gärna ändra om jag lagt tråden i fel del av forumet.

Sitter här på kvällen med en klump i magen. Köpte idag en billigare bil, runt 20k. Kollade upp bilen på biluppgifter.se för att se så inga obetalda skulder osv finns på bilen, fick då svar via sms att inga obetalda skulder finns, perfekt, åkte och köpte bilen.

När jag kom hem så kom jag på att man även kan ringa transportstyrelsen via deras självbetjäning för att få reda på skulder. Gjorde detta och då säger robotrösten att bilen har 5500kr i skulder, varav typ 1600kr gått till Kronofogden.

Tidigare ägare visste "såklart" inget om detta. Har förstått att Kronofogden har rätt att ta bilen i beslag oavsett vem som äger den, eller så betalar jag skulderna och går vidare.

Min fråga är, har jag någon rätt till skadestånd från biluppgifter? Jag har betalat 50kr för att få rapport om skulder, har dom då gett mig felaktiga uppgifter som lett till att jag köpt en bil med skulder så bör jag kunna kräva skadestånd eller ersättning?

Sen är jag även osäker på vem jag ska lita på, transportstyrelsens självbetjäning eller biluppgifter.se tjänst för skuldkoll. Biluppgifter.se skriver att dom uppdaterar uppgifterna 1 gång i veckan eller mer, och 5500kr får man inte på en vecka. Samtidigt känns det konstigt om Transportstyrelsens uppgifter inte stämmer?

Vad bör jag göra? Har en klump i magen...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Du har väl egentligen två vägar att gå rättsligt förutom att bara höra med den du köpte den av och se om du kan få tillbaka pengar för att täcka skulderna, där skulle jag väl börja men inser att det kanske blir svårt.

Om det inte fungerar kan det enklaste var att kontakta biluppgifter.se. Det beror dock lite på hur deras tjänst ser ut. Om hela deras tjänst är att de ger korrekta uppgifter på sådant som skulder så kan du ha rätt till skadestånd enligt konsumentköplagen då det är ett uppenbart fel som orsakat dig skada. Dock så kanske de har förbehåll att de inte har uppgifter från kronofogden etc och har information om att man ska kontakta transportstyrelsen. Då blir det svårt att hävda att de gjort fel.

Det andra du kan göra men som är svårare är gå på säljaren enligt köplagen. Problemet här är väl om du genomfört din undersökningsplikt tillräckligt? Jag har ingen koll på bilköp men om standard är att man kollar transportstyrelsen innan man köper en bil så kan det bli svårt för dig. Dock så kan man säga att det finns skulder hos kronofogden är ett sådant "fel" som är uppenbart och då ska han informera om det. Vilket inte känns helt orimligt då man inte hamnar hos kronofogden utan att få information om det. Om så är fallet har han en skyldighet att informera dig om det innan köpet och om han inte gjort det räknas det som ett undanhållande. Problemet blir väl om hen vägrar acceptera detta så måste du dra honom inför domstol

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit kontakt med biluppgifter. Det är verkligen ingen vidare reklam för deras tjänst att den är missvisande och i detta fall lämnat felaktiga uppgifter.
Att säljaren skulle ge med sig finner jag högst osannolikt så du får nog i värsta fall se detta som läropengar och vara glad att det inte var 55 000 i skuld istället för 5 500.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ställ inte av bilen, och kolla med transportstyrelsen på måndag,
Delar av skulden kan mycket väl vara skatteskuld som ska betalas vid månadsskiftet, ställer du av, så försvinner även betalningskravet mot tidigare ägare, och DÅ blir det definitivt på dig att betala om du ska köra med den senare.
(blir ganska lätt drygt 3000:- för en halvgammal diesel bara där)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Den registrerade ägaren kan logga in här, bara som allmänt tips:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och...

(Mitt fordon i skärmdumpen. Två ej förfallna trängselskattefakturor, går att fälla ut och se OCR etc.)

Mer info, notera även ytterligare avsnitt i vänsterspalten (ovan länk finns på sidan för den som vill se att den är på rätt ställe):
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Att ta fordonet är inte förstahandsalternativet, men kan alltså förekomma om det inte går på annat sätt. Det kan också få användningsförbud om skulden är stor nog, vilket kanske också är mindre underhållande.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Mod får gärna ändra om jag lagt tråden i fel del av forumet.

Sitter här på kvällen med en klump i magen. Köpte idag en billigare bil, runt 20k. Kollade upp bilen på biluppgifter.se för att se så inga obetalda skulder osv finns på bilen, fick då svar via sms att inga obetalda skulder finns, perfekt, åkte och köpte bilen.

När jag kom hem så kom jag på att man även kan ringa transportstyrelsen via deras självbetjäning för att få reda på skulder. Gjorde detta och då säger robotrösten att bilen har 5500kr i skulder, varav typ 1600kr gått till Kronofogden.

Tidigare ägare visste "såklart" inget om detta. Har förstått att Kronofogden har rätt att ta bilen i beslag oavsett vem som äger den, eller så betalar jag skulderna och går vidare.

Min fråga är, har jag någon rätt till skadestånd från biluppgifter? Jag har betalat 50kr för att få rapport om skulder, har dom då gett mig felaktiga uppgifter som lett till att jag köpt en bil med skulder så bör jag kunna kräva skadestånd eller ersättning?

Sen är jag även osäker på vem jag ska lita på, transportstyrelsens självbetjäning eller biluppgifter.se tjänst för skuldkoll. Biluppgifter.se skriver att dom uppdaterar uppgifterna 1 gång i veckan eller mer, och 5500kr får man inte på en vecka. Samtidigt känns det konstigt om Transportstyrelsens uppgifter inte stämmer?

Vad bör jag göra? Har en klump i magen...

Trist läge. Bra påminnelse att inte betala tjänster för att få andrahandsinformation om det nu redan finns en gratis tjänst.

Jag köpte i September en bil med skulder men var medveten om det vid köpet, var bra krut vid förhandling av priset även om jag borde tryckt på mycket hårdare.

Att skulderna har förfallit betyder att det gått flera månader med obetalda skulder. Jag hade lyssnat @Bellerefon som jag vet har massor med bilar och säkert varit med om massa första- eller andrahandsupplevelser kopplat till bilköp.

Gällande min bil så slog jag en pling till Transportstyrelsen som gav tydlig information men det tillkommer även kostnader vid förfallet lån till kronofogden á 600 kr per skuld som handläggs. Detta syns inte hos Transportstyrelsen. Att ringa kronofogden är alltså sunt också.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kan ge dig på biluppgifter.se här då de säkert har en friskrivnings-klausul som är svår att komma runt rent rättsligt. De tar helt enkelt inget ansvar för om uppgifterna skulle vara felaktiga och om du använder deras tjänst är det på eget ansvar blablabla.Det kan också vara så att deras uppgift var korrekt, kolla infon om skatten nedan. Du kan däremot gå på ägaren då denne är ansvarig för att ge dig information om detta. Inte helt okomplicerat givetvis då du antingen får stämma denne eller kräva pengarna via fogden. Och kan den inte betala skulden på bilen sen tidigare så kan den nog inte betala något annat heller.

Men som Bellerefon säger så kan det mycket väl bara vara skatt som förfallit. Många glömmer att diskutera detta när de köper bil men det kan ganska lätt vara en rätt stor del av bilens kostnad beroende på vad det är för bil och var i skatteåret man befinner sig så man bör vara noga med detta. Min mosters förra v50 diesel hade typ 6500 i skatt exempelvis. Många ägare luras även med detta och ställer av bilen precis innan eller efter köpet så att de ska få behålla skattepengarna. Så det är viktigt att man använder appen för bytet och kontrollerar att bilen är påställd sen tidigare och inte ställs på vid ägarbytet, annars åker man på den kostnaden. Detta brukar dock promptas när man gör bytet i appen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag tror inte du kan ge dig på biluppgifter.se här då de säkert har en friskrivnings-klausul som är svår att komma runt rent rättsligt. [...]

Biluppgifter verkar inte ha någon egentlig eller tydlig friskrivning: https://biluppgifter.se/skuldkontroll/villkor. Verkar också ganska motsägelsefullt att friskriva sig från den tjänst man erbjuder (läs bedrägeri).

@SwedZi, skriv en recension på Trustpilot, det kanske ger lite förhandlingsläge om inte annat.
Utan tydlig friskrivning kan man nog hävda avvikelse från avtalad tjänst: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@SwedZi: Hur gick det? Fick du något svar från tjänstetillhandahållaren eller säljaren eller sitter du med svartepetter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@SwedZi: Hur gick det? Fick du något svar från tjänstetillhandahållaren eller säljaren eller sitter du med svartepetter?

Hej,

Tack för att du frågar.

Biluppgifter.se lyser med sin frånvaro, har skickat två mail, så dom kommer jag hålla mig borta från i framtiden. Säljaren gick med på att ge tillbaka 2500kr, vilket ändå var schysst. Slutade med att jag betalade skulderna som låg hos transportstyrelsen på ca 3900kr, alltså behövde jag betala 1400kr extra vilket ändå kändes ok då jag fick en bra affär på bilen. Ligger kvar 2800kr hos kronofogden men dom betalar jag inte, dom ligger även utan ränta. Enligt dom så beslagtar dom heller inte bilar om skulden förknippat med bilen är under 5000kr, så inget som skall påverka mig eller nästa ägare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Tack för att du frågar.

Biluppgifter.se lyser med sin frånvaro, har skickat två mail, så dom kommer jag hålla mig borta från i framtiden. Säljaren gick med på att ge tillbaka 2500kr, vilket ändå var schysst. Slutade med att jag betalade skulderna som låg hos transportstyrelsen på ca 3900kr, alltså behövde jag betala 1400kr extra vilket ändå kändes ok då jag fick en bra affär på bilen. Ligger kvar 2800kr hos kronofogden men dom betalar jag inte, dom ligger även utan ränta. Enligt dom så beslagtar dom heller inte bilar om skulden förknippat med bilen är under 5000kr, så inget som skall påverka mig eller nästa ägare.

Skönt att det blev en bra lösning, om möjligt hade jag dragit en chargeback för betalningen till Biluppgifter, är ju ingen större summa men då kanske de kommer reagera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Skönt att det blev en bra lösning, om möjligt hade jag dragit en chargeback för betalningen till Biluppgifter, är ju ingen större summa men då kanske de kommer reagera...

Japp, ska göra det samt skriva om dom på diverse forum. Har förståelse för att saker kan bli fel med teknik osv, men då tar man ansvar för det och ger någon kompensation, här ignorerar man och hoppas på det bästa, inte ok.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Tack för att du frågar.

Jaha, okej.
Skulderna som dök upp när jag sökte på min bil så hade allt för fallit till kronofogden men bara en delsumma syntes när man sökte på bilen hos transportstyrelsen. Denna summa som gick att se gick inte att betala separat.

Visa signatur