Permalänk
Medlem

Splitscreen från två datorer

Tänkte fråga om någon har koll...
Är ute efter en skärm där två input kan visas samtidigt på höger och vänster skärmhalva. Är det något som ens finns, och vad heter funktionen isf?
Tänkte mig en 27-32" med 1440 typ

Permalänk
Medlem

Finessen du söker kan ha lite olika namn, men testa t.ex "splitscreen".
Kika på exempelvis LG 43un700-b, den kan visa upptill 4 källor samtidigt i lika stora delar, eller dela bilden horisontellt på 2 ingångar, eller dela vertikalt på 2 ingångar, eller visa en mindre bild i valfritt hörn.
Även dell u4323qe ska kunna visa upp till 4 ingångar samtidigt, och det där är bara två exempel, det finns ett antal att välja på, men jag tror alla är 4K (osäker), kan också vara att nån av de bredaste "ultrawide" skärmarna, typ 3440x1440p, går dela upp i två halvor.
Men, det där namngivna är alltså inga 27-32", de är båda 43".

Om du inte vill byta monitor, eller om du inte hittar nån 27-32 med finesserna, kan du även söka efter en "splitmux" eller "splitter multiviewer", en separat dosa som du kan koppla flera signalkällor till och som sedan kopplar till en enda monitor, så behöver du inte nödvändigtvis låsa fast dig vid en specifik monitor, kan använda en vanlig utan särskilda finesser. När du börjat hitta några sökresultat hittar du snart flera via butikernas kategorier.

Permalänk
Medlem

Det du söker är PIP/PBP, Picture in picture/picture by picture

Finns en hel del
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?108505=1949

Och oftast kan man välja mellan olika alternativ på hur man vill dela upp skärmen, har två skärmar med den funktionen hemma, en ultrabred 32:9 skärm där man kan välja antingen en 4:3 skärm och en 21:9 (om jag minns rätt) Eller så kan man få två 16:9 skärmar.

Värt att notera att det kan varriera lite hur uppdelningen av skärmen är, så kan vara värt att kolla upp innan så man får önskat effekt.

Även min andra 4k skärm där man man välja lite olika typ en liten ruta nere i hörnet, två tror det är 21:9 skärmar osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att köra programvaror som t.ex. Teamviewer mot den ena maskinen. Då visas den andra maskinen i ett fönster på den första. Du kan då lätt justera fönsterstorleken beroende på vilket system du vill se mest av och dessutom använda samma mus för båda datorerna. Prestandan kanske inte är den bästa dock, och två möss är ju hanterbart så som du planerar om du inte väljer en KVM-lösning med ett tangentbor/mus mot två datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du funderat på att köra programvaror som t.ex. Teamviewer mot den ena maskinen. Då visas den andra maskinen i ett fönster på den första. Du kan då lätt justera fönsterstorleken beroende på vilket system du vill se mest av och dessutom använda samma mus för båda datorerna. Prestandan kanske inte är den bästa dock, och två möss är ju hanterbart så som du planerar om du inte väljer en KVM-lösning med ett tangentbor/mus mot två datorer.

Finns lösningar på 2 möss-problemet. Mouse without borders till exempel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT