Permalänk
Medlem

WAN eller LAN?

Hej!

Försökt Googla mig fram till ett svar, men hittar inget direkt bra svar.

Jag bor i en lägenhet med fiber, i "fiberskåpet" så sitter det ett tillhörande modem skulle jag vilja kalla det.
Jag har en nätverkskabel i ingång 1 som går in i detta modem, och min fråga är, ska denna nätverkskabel sitta i WAN, eller i LAN?
I LAN satte jag rountern för WIFI och en nätverkskabel till en stationär dator.

Har det någon betydelse om fibern går in i WAN eller LAN? Båda tycks ju fungera, men är som sagt nyfiken på om det har någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrp:

Hej!

Försökt Googla mig fram till ett svar, men hittar inget direkt bra svar.

Jag bor i en lägenhet med fiber, i "fiberskåpet" så sitter det ett tillhörande modem skulle jag vilja kalla det.
Jag har en nätverkskabel i ingång 1 som går in i detta modem, och min fråga är, ska denna nätverkskabel sitta i WAN, eller i LAN?
I LAN satte jag rountern för WIFI och en nätverkskabel till en stationär dator.

Har det någon betydelse om fibern går in i WAN eller LAN? Båda tycks ju fungera, men är som sagt nyfiken på om det har någon betydelse?

Sätt från fiber till WAN på routern och sedan allt från routern blir från Lan

Går du inte via WAN så är din router som en switch och du kommer inte ha samma skydd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om det är en tjänstefördelare du har så ska den anslutas till WAN, annars kommer du få adresskonflikter, enheter kommer inte få internet m.m.

Om det är en router från en operatör så ska den anslutas till LAN, men egentligen behövs den kanske inte alls.

Vad är det för något som sitter i skåpet egentligen? Ta en bild om du är osäker.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sätt från fiber till WAN på routern och sedan allt från routern blir från Lan

Går du inte via WAN så är din router som en switch och du kommer inte ha samma skydd

Tack för svaret!

Så här ser det ut.

https://imgur.io/3VDyaFm?r

Sladd 1 går in i WAN.

https://imgur.io/qPm7M67?r

Sladd 2 går in i LAN

Som går in i Google nesten på kommande bild.

https://imgur.io/zd5jk7I?r

Permalänk
Medlem

Utan att kunna se ordentligt på bilderna...

Du får antagligen internet från fiberpatchkabeln med de blå kontakterna, från uttaget märkt TX.

Sladden märkt 1 går antagligen in i det alternativa uttaget på tjänstefördelaren, där man kan få internet genom kopparkabel (vanlig ethernetkabel, med RJ45-kontakt). Den andra 1:an sitter i patchpanelen, som i sin tur leder ut i lägenheten till ett uttag förhoppningsvis uppmärkt med 1. Den leder alltså troligen ingenstans och sitter hur som helst antagligen i fel uttag i tjänstefördelaren. Plocka bort den kabeln och sätt inte tillbaka den om allt fungerar utan.

När du sett att allt fungerar utan kabeln kan du om du vill flytta ut din Nest i ett rum genom att koppla LAN-sidan av tjänstefördelaren (dvs kabel 2) till patchpanelen - notera märkningen på uttaget på patchpanelen. Den borttagna sladden kopplar du mellan motsvarande märkt uttag ute i rummet och Nesten.

Om du vill dubbelkolla innan du gör något, läs manualen för tjänstefördelaren. Den finns nästan garanterat på nätet om du surfar på modellnumret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Utan att kunna se ordentligt på bilderna...

Du får antagligen internet från fiberpatchkabeln med de blå kontakterna, från uttaget märkt TX.

Sladden märkt 1 går antagligen in i det alternativa uttaget på tjänstefördelaren, där man kan få internet genom kopparkabel (vanlig ethernetkabel, med RJ45-kontakt). Den andra 1:an sitter i patchpanelen, som i sin tur leder ut i lägenheten till ett uttag förhoppningsvis uppmärkt med 1. Den leder alltså troligen ingenstans och sitter hur som helst antagligen i fel uttag i tjänstefördelaren. Plocka bort den kabeln och sätt inte tillbaka den om allt fungerar utan.

När du sett att allt fungerar utan kabeln kan du om du vill flytta ut din Nest i ett rum genom att koppla LAN-sidan av tjänstefördelaren (dvs kabel 2) till patchpanelen - notera märkningen på uttaget på patchpanelen. Den borttagna sladden kopplar du mellan motsvarande märkt uttag ute i rummet och Nesten.

Om du vill dubbelkolla innan du gör något, läs manualen för tjänstefördelaren. Den finns nästan garanterat på nätet om du surfar på modellnumret.

Hehe, det hade du rätt i. Vilken mupp man är när det kommer till sånt här, och mycket annat gällande datorer och nätverk.

Så då kan man skrota WAN-porten helt och hållet?