Modem och router till flerbostadshus

Permalänk
Medlem

Modem och router till flerbostadshus

Hej,

Hoppas allt är bra med er där ute.

Jag har en villa som är omgjord till 2 st lgh.
Tyvärr drar fiberanslutningen ut på tiden och jag behöver nu ordna ett alternativ tills fiberanslutningen kan ske.
Hyresgästen på nedervåningen är en gamer som ser mycket på live fotbollsmatcher och paret på övervåningen är 2 gamers, har dålig koll på deras tv vanor men gissar mer på "vanlig" streaming än live när det gäller dom.
I vår verkstad har jag ett modem med inbyggd router som jag kopplat 2 st utomhus takantenner till (pga att verkstaden är en plåthall), tanken är att göra samma på villan för säkerhetsskull.
Kommer beställa ett obegränsat mobilt bredbandsabonnemang till huset.
Det vet jag fungerar där då det förut bodde 2 st gamers på nedervåningen och de hade detta.
Min fråga till er är, Vilket modem och eller router rekommenderar ni för detta hus?
Behöver ju en enhet som jag kan koppla utomhusantenner till och sätta i ett SIM kort i.

Tack för er tid och ha det gött.

Mvh Mican

Permalänk
Medlem

Jag har under många år installerat MikroTik produkter lite då och då. (Beroende på vilken kundtyp det är.) Mycket enkla att hantera installationsmässigt och väldigt bra funktion. Att de är bra prismässigt gör ju inte saken sämre. En produkt jag har fastnat för är deras 4G/5G enheter för utomhusmontage. De löser många problem med installation och förlängning av antennkablar med påföljande förluster. Nyligen kom den senaste enheten på marknaden och jag kan starkt rekommendera den. Se HÄR. Du sätter POE enheten inne och hakar på en router så att du kan dela nätet i två grupper för att separera de två lägenheterna från varandra.

Felstavning
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

@Mmg har du ingen möjlighet att köra trafiken via en fiber som finns i närheten ?

Det är enkelt sätta upp t.ex. två Ubiquiti enheter, trådlös WiFi länk. Jag har en äldre version av airMAX PowerBeam 5AC (PBE-5AC-Gen2) och på 800 meter ligger den stabilt mellan 300-450Mbit och funkar mycket bra. Men det är klart om du inte har någon fiber i närheten där du kan plocka Internet ifrån så blir det svårt att välja den lösningen. Men eftersom du pratar om fiber så antar jag det redan finns i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Jag har under många år installerat MikroTik produkter lite då och då. (Beroende på vilken kundtyp det är.) Mycket enkla att hantera installationsmässigt och väldigt bra funktion. Att de är bra prismässigt gör ju inte saken sämre. En produkt jag har fastnat för är deras 4G/5G enheter för utomhusmontage. De löser många problem med installation och förlängning av antennkablar med påföljande förluster. Nyligen kom den senaste enheten på marknaden och jag kan starkt rekommendera den. Se HÄR. Du sätter POE enheten inne och hakar på en router så att du kan dela nätet i två grupper för att separera de två lägenheterna från varandra.

Hej,
Tack för all info. Ska kolla vidare på detta.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Mmg har du ingen möjlighet att köra trafiken via en fiber som finns i närheten ?

Det är enkelt sätta upp t.ex. två Ubiquiti enheter, trådlös WiFi länk. Jag har en äldre version av airMAX PowerBeam 5AC (PBE-5AC-Gen2) och på 800 meter ligger den stabilt mellan 300-450Mbit och funkar mycket bra. Men det är klart om du inte har någon fiber i närheten där du kan plocka Internet ifrån så blir det svårt att välja den lösningen. Men eftersom du pratar om fiber så antar jag det redan finns i området.

Hej,
Tack för ditt svar.
Tyvärr ingen fiber i närheten ännu.
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KjellO:

Den du länkar stödjer kategori 6 men vet du om det är nån signifikant fördel att välja den med stöd för kategori 18 för den är ju inte så blodigt mycket dyrare ?
Eller finns det möjligen nått motsvarande för 5g som inte kostar skjortan utan är i liknade pris ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Hej igen,

Först vill jag be om ursäkt för min okunskap.
Jag har några frågor;
1.
Vad behöver jag för att denna enhet ska få ström?
En PoE switch på insidan som delar ut ström?
2.
Jag antar att uttaget PoE out är det uttag som man ska koppla till de enheter man har på insidan, är det speciella enheter som kan ta emot PoE?
Kanske är helt ute och cyklar men enda erfarenheten jag har av PoE är switchar jag har till mina 2 lokaler med unifi cam och accesspunkter.
3.
Är det pga att det är 2 olika lgh som du skriver att jag behöver en router på insidan?
Jag tänker att den enhet du rekommenderar har väl router inbyggd annars?

Tack på förhand och för din tid.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du nu inte har fiber framdragen och tänker köra en lösning med mobilt bredband så tror jag det blir en bättre lösning att låta hyresgästerna lösa bredbandet själva.
Jag menar om du ska stå för hyresgästernas Internetuppkoppling så är det du som är deras ISP (Internet Service Provider), och därmed är det dig dom kommer vända sig till när något krånglar, dessutom ingen kontroll över sin uppkoppling och utrustning tex. om kunden vill ha någon speciell router mm.

Och om du har avtalat att Internetuppkopplingen ska ingå i hyran så tycker jag istället att du sänker hyran några hundralappar så får dom lösa det själva, så får du garanterat mindre huvudbry.

Och när det är dags för fiber, se då till att det dras fram en egen anslutning för respektive lägenhet, så att hyresgästerna har kontroll över sin egen utrustning, och kan välja Internetleverantör själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Om du nu inte har fiber framdragen och tänker köra en lösning med mobilt bredband så tror jag det blir en bättre lösning att låta hyresgästerna lösa bredbandet själva.
Jag menar om du ska stå för hyresgästernas Internetuppkoppling så är det du som är deras ISP (Internet Service Provider), och därmed är det dig dom kommer vända sig till när något krånglar, dessutom ingen kontroll över sin uppkoppling och utrustning tex. om kunden vill ha någon speciell router mm.

Och om du har avtalat att Internetuppkopplingen ska ingå i hyran så tycker jag istället att du sänker hyran några hundralappar så får dom lösa det själva, så får du garanterat mindre huvudbry.

Och när det är dags för fiber, se då till att det dras fram en egen anslutning för respektive lägenhet, så att hyresgästerna har kontroll över sin egen utrustning, och kan välja Internetleverantör själva.

Hej,
Tack för ditt svar och dina synpunkter.
Mvh

Permalänk
Medlem

Du bör ju också tänka på att om hyresgästerna sysslar med fildelning så är det du som står ansvarig för uppkopplingen.
Kolla också vad det står i avtalen hos Internetleverantörerna ang. att dela på och hyra ut deras anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmg:

Hej igen,

Först vill jag be om ursäkt för min okunskap.
Jag har några frågor;
1.
Vad behöver jag för att denna enhet ska få ström?
En PoE switch på insidan som delar ut ström?
2.
Jag antar att uttaget PoE out är det uttag som man ska koppla till de enheter man har på insidan, är det speciella enheter som kan ta emot PoE?
Kanske är helt ute och cyklar men enda erfarenheten jag har av PoE är switchar jag har till mina 2 lokaler med unifi cam och accesspunkter.
3.
Är det pga att det är 2 olika lgh som du skriver att jag behöver en router på insidan?
Jag tänker att den enhet du rekommenderar har väl router inbyggd annars?

Tack på förhand och för din tid.

Mvh

POE injektor medföljer. Router för att separera lägenheterna så att de inte syns för varandra. F.ö ger du resp lägenhet endast en trådad anslutningspunkt. Övrig utrustning (Switch och AP får de hålla med själva.) Det finns en vassare produkt som heter ATL LTE18. Jag valde bort den då du kanske inte behöver köra via mobilnätet så väldigt länge. Ser fiberanslutningen ut att vara långt bort i tiden så bör du välja denna kraftfullare modellen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.