Extra speloptimeringar uteblir för Intel Core 13000-familjen

Permalänk
Melding Plague

Extra speloptimeringar uteblir för Intel Core 13000-familjen

Till Hardware Unboxed bekräftar Intel att mjukvarufunktionen Application Performance Optimization inte blir tillgänglig till föregående generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns rätt dödfött. Hand-optimerat för varje cpu modell och spel? Lär ju i bästa fall bli en handfull, high profile spel per generation. Kommer något företag ens anamma tekniken?

Om de inte ens bryr sig om att fixa det till 12000-13000 serien så kan man ju undra hur seriöst det här är.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Känns rätt dödfött. Hand-optimerat för varje cpu modell och spel? Lär ju i bästa fall bli en handfull, high profile spel per generation. Kommer något företag ens anamma tekniken?

Om de inte ens bryr sig om att fixa det till 12000-13000 serien så kan man ju undra hur seriöst det här är.

Gissningsvis för att detta är "open beta" basicly. Alla som kör detta är beta-testare och kommande generation lär ha nån automatik för det där. Får vi hoppas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gissningsvis för att detta är "open beta" basicly. Alla som kör detta är beta-testare och kommande generation lär ha nån automatik för det där. Får vi hoppas.

Ja, hoppas att det är så, men jag tycker Intel borde kommunicerat det i så fall. Om det inte blir lätt att implementera på bredare front blir det tämligen värdelöst.

Permalänk
Medlem

Hmm ska det bli som med game-ready drivers för cpuer nu också där varje spel kommer få en optimal cpu-tråd schemaläggningsprofil som sedan kan omkullkastas vid eventuell speluppdatering.

Permalänk
Medlem

Kul att de dödar saker som knappt är ett år gamla, låter verkligen som ett bra steg för att få nöjda kunder

Permalänk
Medlem

Schemläggare i både OS och CPU? Vad kan gå fel?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Dom kan säkert implamentera det på 12-13 generationerna med då 14an är en tämligen trist lansering använder man detta som dragplåster kanske?

Permalänk
Avstängd

Man kan ju hoppas att de jobbar vidare med detta och utvecklar det så att det blir enklare att implementera för fler spel. Det är ju ändå en ganska ok boost i prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna nog gissa att det blir en del människor som kommer att välja AMD CPU framför Intels på grund av detta beteende...

Permalänk
Medlem

Blir ju bara glad nu att jag inte uppgraderade under 13-serien. Kanske 15 då?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag skulle kunna nog gissa att det blir en del människor som kommer att välja AMD CPU framför Intels på grund av detta beteende...

Många t.ex. jag som köper Intel gör det just för att det är en stabil platform som inte håller på och förändrar sig hela tiden. Stabilitet går före allt, även om man får köpa nytt system lite oftare. Och det vore väl trevligt om detta fungerade på 12-13 serien, men det är inget som påverkar mitt köpbeslut. Jag får nöja mig med 500fps i Siege.

Och till den som kommer och säger att AMD är minst lika stabilt som Intel. Ja, det kan det vara och jag respekterar den åsikten.

Permalänk
Medlem

Om jag gått för Intel hade jag nog köpt 13k serien ändå före 14k. Denna featuren lär väl inte ge alltför mycket boost i fps?

Jag tror heller inte att folk kommer köpa Intel i mindre utsträckning pga detta. Är det ens någon som bryr sig om eller känner till denna feature utanför sweclockers?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort man behöver för att detta ska fungera? Nämns i artikeln att det krävs rätt moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Dom kan säkert implamentera det på 12-13 generationerna med då 14an är en tämligen trist lansering använder man detta som dragplåster kanske?

Så ligger det nog till. Det enda som skiljer mellan 13900k och 14900k är ju för bövelen frekvens.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, tog en 14700K när Non hade för 4790kr
Uppgraderade från 13700K hade öppet köp kvar på den.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Vad är det för moderkort man behöver för att detta ska fungera? Nämns i artikeln att det krävs rätt moderkort också.

Lär nog fungera på alla dom populär Z790 moderkorten. Finns på mitt ASUS ROG STRIX Z790-E till exempel. Funktionen var påslagen som standrard. Dock har Asus inte lyckats med drivrutinerna, de har ett fel i batfilen, men jag kopierade över DLL filerna manuelt så funkade det. Jag gissar att det är en standard del i Z790 som enbart behöver ges stöd i BIOS, och de använder väl BIOS från AMI hela bunten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Den här bilden från intels sida ger hopp om att det kommer till en massa spel snart.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Dom kan säkert implamentera det på 12-13 generationerna med då 14an är en tämligen trist lansering använder man detta som dragplåster kanske?

Eftersom de redan fått pengar från de kunderna kan de strunta i det. Tyvärr en vanlig mentalitet idag. Titta bara på Nvidia. De kommer undan med det så varför skulle inte Intel göra det. Kunderna blir bara dummare och dummare som accepterar sådan skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gissningsvis för att detta är "open beta" basicly. Alla som kör detta är beta-testare och kommande generation lär ha nån automatik för det där. Får vi hoppas.

Känns mest som något "bait" där Intel är redo att droppa allt om det inte slår väl ut tills nästa gen eller två.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Många t.ex. jag som köper Intel gör det just för att det är en stabil platform som inte håller på och förändrar sig hela tiden. Stabilitet går före allt, även om man får köpa nytt system lite oftare. Och det vore väl trevligt om detta fungerade på 12-13 serien, men det är inget som påverkar mitt köpbeslut. Jag får nöja mig med 500fps i Siege.

Och till den som kommer och säger att AMD är minst lika stabilt som Intel. Ja, det kan det vara och jag respekterar den åsikten.

Förändras hela tiden? AM4 har ju funnits sedan 2017 och alla AM4-processorer är bakåtkompatibla med de flesta moderkort via en BIOS-uppdatering. Jag kan stoppa in en 5800X3D på mitt nästan 7 år gamla moderkort om jag skulle vilja. Det enda som skulle saknas är PCI-E v4. Hur nya Intel-processorer kan man använda i ett Z270-moderkort från 2017?
Sen är det klart att DDR5 kräver en helt ny plattform, precis som för Intel. Man kan liksom inte trycka ner DDR5-stickor i en DDR4-slot...

Sen har ju Intel också haft problem med stabiliteten. E-cores skapade länge stora problem vid bland annat musikproduktion, och de hade även bl.a. problem med kopieringsskyddade spel för att inte tala om Downfall

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förändras hela tiden? AM4 har ju funnits sedan 2017 och alla AM4-processorer är bakåtkompatibla med de flesta moderkort via en BIOS-uppdatering. Jag kan stoppa in en 5800X3D på mitt nästan 7 år gamla moderkort om jag skulle vilja. Det enda som skulle saknas är PCI-E v4. Hur nya Intel-processorer kan man använda i ett Z270-moderkort från 2017?
Sen är det klart att DDR5 kräver en helt ny plattform, precis som för Intel. Man kan liksom inte trycka ner DDR5-stickor i en DDR4-slot...

Det jag menar är att AM4 vid det här laget har en enorm test-matris med chipsets, biosversioner, processorer, minneskonfigurationer osv, och man kan nog räkna med att inte allt testas varje gång det uppdateras någonting vilket i teorin gör det enklare att buggar smyger sig in.

Med Intel köper jag bräda och processor. Jag vet att just dom grejerna jag köper är riktigt, riktigt testade för det finns inte så många kombinationer. Jag ser en fördel i det. Men jag vill vara väldigt öppen med att det är för och nackdelar. Självklart är det inte fördel att behöva köpa nytt moderkort oftare. Men jag vet att jag bara stoppar i gejerna och kör när jag gör det, jag gillar det. Strulfaktorn har iallfall för mig varit väldigt låg.

Med det sagt. Alla har sina egna usecases. Det måste respekteras, och jag förstår att AM4 har varit en kanonupplevelse för många och förhoppningsvis fortsätter AM5 den traditionen.

Permalänk
Medlem

Någon här som har en 14 serie CPU + en bra GPU och även Metro Exodus Enhanced? Det är riktigt CPU krävande på Volga mission. Skulle vara kul att veta om/hur det fungerar. Vet inte ens om det fungerar på Enhanced.

Dom tester jag sett så testar man aldrig specifikt den banan. Mitt 4090 tror jag ligger runt 50-60% med en 13700k 5120x1440 DLSS Quality. Ca 80 fps som lägst.

Hade varit jätteintressant om någon kunde testa. Det räcker mer eller mindre att starta banan. När man står på tåget i början är det CPU krävande.

Permalänk
Medlem

Fick denna uppdatering på bios för några dagar sedan till mitt MSI z790 moderkort och det vart en rejäl prestanda ökning med min 14700K samt mycket svalare går den.

Nu är det nog samma prestanda som 7800x3d eller om inte mer.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz