Min karriär startade faktiskt med photoshop och webutveckling så kommer också delvis från programmering som sakta gled över till 3D på fulltid. Till vardags så använder jag 3dsmax, tyflow, blender, zbrush, substance painter / designer, photoshop, rizom, vray, unity.
Det verkar som du har en del erfarenhet plus att du är teknisk orienterad baserat på din bakgrund inom programmering så jag ser det inte som en omöjlighet men det gäller att lägga sina 10 000 timmar.
3D rätt brett yrke, är som att säga att man jobbar på sjukhuset :). För att du snabbt ska komma in i branschen så behöver du definiera vad du vill jobba med och sätta en plan utifrån det.
Game Development
Character Design
Environmental Design
Product Design
Architectural Visualization
Visual Effects (VFX)
Motion Graphics
Look Development
Modeling,Sculpting,UV Mapping
Texturing, Shading, Procedural Generation
Concept, Lighting, Cameras / Composition
Animation,Rigging,Particle Systems
Rendering, Programming, Pipelines
Det enda jag inte har jobbat med är faktiskt anatomisk modellering så kan inte hjälpa till så mycket på den fronten men skulle föreslå att gå kurser anatomi med lera och lär dig Zbrush. Characters and Creatures är nog det svåraste att få jobb som om du inte har erfarenhet av just anatomi och organisk modellering. Satsa på hard-surface modellering eller annan typ av organisk modellering, är lättare att lära sig och få jobb.
Jobbar man med att enbart skapa props så är Blender ett bra program då man inte är så beroende av pipelines.
Även fast det har varit mycket kring blender de senaste åren så tror jag att det ska mycket till för att konvertera större studios till blender, har man lagt 10-20 år på att bygga upp pipelines med plugin och script så är det inget man byter i första hand :).
Många indiestudios och concept artists kör blender.