Sälja gammal guldklocka / värdera - vart?

Permalänk
Medlem

Sälja gammal guldklocka / värdera - vart?

Hej,

Har en gammal guldklocka som jag tänkt sälja. Vart rekommenderar ni att jag säljer den? Det är ett gammalt arvegods som kanske är värt allt mellan 10k och 20k. Jag vill bara få den värderad av ett seriöst ställe som betalar mig en helt ok summa pengar.

eller?

Hur har ni som sålt sånt här förut gjort? Eller har andra som inte sålt något sånt här några bra tips?

Jag bor i Umeå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Värd 20 lakan som klocka eller som guldskrot?

Alla firmor som köper upp guld betalar bara priset på guldskrot typ vilket troligen är betydligt lägre än om du skulle sälja den som klocka.

Skritpriset på 24k guld verkar legat runt norr om 600:- per gram senaste dagarna.

Det ända är väl om det typ är en rolex eller nått annat mer känt märke de eventuellt köper in den som en klocka och inte skrot då de ev kan få bättre pris för den pga märket eller att den är av annan anledning relativt lättsåld men räkna ändå inte med nått blocket pris direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lägg upp lite bilder vet ja

Permalänk
Medlem

Alltså det är ingen speciellt klocka som så. Det är en Omega Géneve som kanske är 35 år gammal. En sån här som man får när man jobbat 20 år på samma ställe. 18 karat tror jag det är, hittar ingen stämpel på den, sitter nog på insidan. Jag har en lokal klockbutik som enligt ryktet har en egen guldsmed som värderar. Tänkte ta klockan dit i alla fall så får vi se vad han säger.

En pantbank, betalar dom ockerpriser eller kan man gå dit också?

Den ser ut som den här fast den är ingen automatic:
https://www.vintage-portfolio.com/wp-content/uploads/gm690-om...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tvek om den är värd så mycket? Jag har en liknande som min morfar fick efter att ha jobbat på Modo länge, tror den är värderad till en 5000 eller så.

Permalänk
Permalänk

Kan nog ev va äldre än 90tal typ 60-80tal de bilder utan automatic jag hittade var typ 60-70tal men kanske producerades utan automagi efter också.

Ingen gravyr på den? Inte ovanligt att det graverats ett år på dem också. Och den bör ju isf va från ungefär samma år.

Annars är nog ända dateringen på urverket i klockan de brukar vara daterade med tillverkningsår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägg upp den på Tradera, jag upplever att man brukar få ganska bra betalt för klockor och avgiften är förhållandevis låg jämfört med fysiska auktionshus eller pantbanker. Jag fick närmare 4000 kr för en Geneve i stål, solitt guld ger såklart avsevärt mer.

Permalänk

Håller med ovan mer troligt att du får ett skapligt pris för den på blocket eller tradera än random guldsmed för skrotpriset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pantbaken värderar den mig veterligen