När jag just gått över till Mac så var jag lite förbannad över exakt hur blurry det var på extern skärm...
Då även med 2560x1440, och sedan med 3440x1440.... det såg bokstavligen ut som total skit. Skärmen hade jag använt som daily driver i flera år så det var inte den...
Fick då tipset här på forumet att installera: Betterdisplay https://github.com/waydabber/BetterDisplay#readme
Med verktyget kan du välja att få den skalningen den underbara Apple ger till icke mac-skärmar. Dvs kattskit. ("lowDPI")
Eller så väljer du HighDPI scaling vilket gör skärmen exakt lika skarp och fin som Linux eller Windows. "Magic" "Simply Works"
En stor adderad bonus är att du kan ändra ljusstyrka, samt byta aktiv port (ex: hdmi1, hdmi2, dp1, dp2) och mycket annat.
Sen får man inte glömma att laptopskärmen är knivskarp. En skärm med lägre DPI kommer såklart se sämre ut än laptopskärmen, men det är fortfarande stor skillnad på skalningsfaktorn!
Apple har ett underbart ekosystem.
*Köp en ultradyr extern skärm för att få rätt skalningsfaktor ??
*Lås upp din Mac med din Apple Watch, för det går såklart inte med din iPhone...??
*Använd din iPad som extern display till din Macbook, men vi disablar såklart touch, för varför ska man kunna använda den iPad, som är en uteslutande touchstyrd skärm redan ??
Anyway, i still love the goddamned laptop so... what can i do?
Edit: Skillnaden är enorm i person, man ser tydlig skillnad i bilderna, men inte riktigt på samma vis som det upplevs i person.
Skillnaden syns ganska bra på rapportera/redigera knapparna...