Datorskärm till MacBook Pro 14" 2023

Permalänk
Medlem

Datorskärm till MacBook Pro 14" 2023

Hej!

Skulle behöva tips på en bra skärm till min Macbook.
Budget max 4000:-.

Köpte en skärm tidigare, men som inte alls verkade fungera bra med min Macbook.
All text osv blev oerhört blurrig. Läste sedan om att detta var ett vanligt fenomen med extern monitor till Macbook. Därför returnerat skärmen.

Skärmen kommer användas till allt möjligt, både inom jobb och privat.
Excel, Photoshop, Final Cut osv kommer användas.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur stor skärm önskar du? Vet du modellen på skärmen du inte var nöjd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Hur stor skärm önskar du? Vet du modellen på skärmen du inte var nöjd med?

Tänker mig minst 27".
Detta är skärmen som jag inte var nöjd med: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Permalänk
Medlem

Det låter lite konstigt att den skärmen inte gav dig en skarp och vettig bild. Upplösningen 2560x1440 är en bra upplösning för MacOS. Ganska standard för Mac är ofta 5K som de flesta av deras skärmar och iMacs kör. Den upplösningen är exakt fyra gånger 2560x1440. Vilket gör att det skalar kanon. Man får såklart en grövre upplösning men pixeldensiteten på en 27" skärm är fortfarande duglig.

Jag har en Asus Proart 27"(PA278QV) med samma upplösning till min Mac Mini. Jag redigerar mestadels text på den och det ser för mig bra ut.

Jag har även en 4K skärm på jobbet. 4K är den upplösningen folk pratar om mest när det gäller skalproblem i MacOS. Man hamnar lätt i ett jobbigt mellanläge med den upplösningen. Antingen kör du oskalat men då blir saker väldigt smått, för smått för mig. Även på 32". Det bästa läget annars är att låta MacOS köra en jämn skalning, som blir 1080P skalat. Då får man en väldigt detaljrik bild men allt blir istället väldigt stort. Fungerar bra på en mindre skärm, typ 24 eller 20 tum. Men på 27 eller 32 så ser det lite märkligt ut.

Storleksmässigt på användargränsnitten är ett storts mellanting det bästa där, vilket i princip blir att man skalar till 2560x1440. Men då får man lite prestandaproblem pga hur gränssnittets hantering sker i MacOS, det kan nog även ge lite grafikproblem. Hur stort problemet upplevs som är nog olika från person till person men det finns tveklöst där.

Blir lite svårt att rekommendera något till dig om grafikinställningarna var korrekta med din förra skärm. För det mesta i din prisklass blir en 1440P skärm. Annars får du testa med en 4K möjligtvis men du kanske får sträcka budgeten lite till isf. Jag hade nog inte valt en 1080P skärm, det kommer se ganska grovt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karl120:

Tänker mig minst 27".
Detta är skärmen som jag inte var nöjd med: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Det var med all sannolikhet inget som helst problem med skärmen utan dina förväntningar som är helt orealistiska på något som är en bottom of the barrel budgetskärm. Liksom kom igen, du köpte en skärm som jämför med den inbyggda är mycket större men samtidigt har lägre upplösning. Säger ju sig självt att skillnaden i pixeltäthet blir enorm och sannolikt är det även milsvid skillnad på andra attribut såsom färgåtergivning.

För de småpengarna får du antagligen inte något mycket bättre. Har du högre krav, öppna plånboken, köp minst 4K upplösning och helst inte den billigaste skiten du hittar.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Sötast

När jag just gått över till Mac så var jag lite förbannad över exakt hur blurry det var på extern skärm...
Då även med 2560x1440, och sedan med 3440x1440.... det såg bokstavligen ut som total skit. Skärmen hade jag använt som daily driver i flera år så det var inte den...

Fick då tipset här på forumet att installera: Betterdisplay https://github.com/waydabber/BetterDisplay#readme

Med verktyget kan du välja att få den skalningen den underbara Apple ger till icke mac-skärmar. Dvs kattskit. ("lowDPI")
Eller så väljer du HighDPI scaling vilket gör skärmen exakt lika skarp och fin som Linux eller Windows. "Magic" "Simply Works"

En stor adderad bonus är att du kan ändra ljusstyrka, samt byta aktiv port (ex: hdmi1, hdmi2, dp1, dp2) och mycket annat.

Sen får man inte glömma att laptopskärmen är knivskarp. En skärm med lägre DPI kommer såklart se sämre ut än laptopskärmen, men det är fortfarande stor skillnad på skalningsfaktorn!

Apple har ett underbart ekosystem.
*Köp en ultradyr extern skärm för att få rätt skalningsfaktor ??

*Lås upp din Mac med din Apple Watch, för det går såklart inte med din iPhone...??

*Använd din iPad som extern display till din Macbook, men vi disablar såklart touch, för varför ska man kunna använda den iPad, som är en uteslutande touchstyrd skärm redan ??

Anyway, i still love the goddamned laptop so... what can i do?

Edit: Skillnaden är enorm i person, man ser tydlig skillnad i bilderna, men inte riktigt på samma vis som det upplevs i person.
Skillnaden syns ganska bra på rapportera/redigera knapparna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

När jag just gått över till Mac så var jag lite förbannad över exakt hur blurry det var på extern skärm...
Då även med 2560x1440, och sedan med 3440x1440.... det såg bokstavligen ut som total skit. Skärmen hade jag använt som daily driver i flera år så det var inte den...

Fick då tipset här på forumet att installera: Betterdisplay https://github.com/waydabber/BetterDisplay#readme

Med verktyget kan du välja att få den skalningen den underbara Apple ger till icke mac-skärmar. Dvs kattskit. ("lowDPI")
Eller så väljer du HighDPI scaling vilket gör skärmen exakt lika skarp och fin som Linux eller Windows. "Magic" "Simply Works"

Oklart vilken av dina bilder som skall föreställa low respektive high, men jag laddade precis ner och testade BetterDisplay och tycker att HighDPI på en 1440p-skärm ser avskyvärt ut. Kanske att svart text mot vit/ljus bakgrund blev lite nättare. Jag kör dock dark mode i de flesta program/hemsidor, och vit text mot mörk bakgrund blir tvärtom mycket fetare och får liksom en luddig halo runt sig. Usch.

Jag har istället alltid kört med reducerad kantutjämning via den dolda systeminställningen:

defaults -currentHost write -g AppleFontSmoothing -int 0

Visa signatur

Mostly Harmless