Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.
Självhostad IM-tjänst för att ersätta molntjänster?
Visa signatur
Det lär inte ha undgått någon att Meta jobbar något i motlut just nu ( https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711498-facebook-hacka... ) - med allt vad det innebär - främst för min del är det IM som saknas.
Jag tänkte höra med er vad det finns för bra self-hosted alternativ för IM-tjänster?
För att det ska kunna flyga (läs: Lura min partner till att köra samma grej) bör det finns helt OK appar till iOS och Android, och en schysst webapp.
Federering till andra servrar ser jag också som en självklarhet.
Jag känner till Jabber/XMPP, Mattermost och Matrix/Element - vad kör ni? Hur fungerar det? Hur ser mindre tekniska personer på att använda just den lösningen?
Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.
Det lär inte ha undgått någon att Meta jobbar något i motlut just nu ( https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711498-facebook-hacka... ) - med allt vad det innebär - främst för min del är det IM som saknas.
Jag tänkte höra med er vad det finns för bra self-hosted alternativ för IM-tjänster?
För att det ska kunna flyga (läs: Lura min partner till att köra samma grej) bör det finns helt OK appar till iOS och Android, och en schysst webapp.
Federering till andra servrar ser jag också som en självklarhet.
Jag känner till Jabber/XMPP, Mattermost och Matrix/Element - vad kör ni? Hur fungerar det? Hur ser mindre tekniska personer på att använda just den lösningen?
Ditt största problem är marknadsföring. Varför ska någon som inte bryr sig använda din tjänst istället för att vara där alla deras kompisar och släktingar och influencers är?
Jag körde en stund en Mattermostserver för min familj, men den användes i praktiken så lite så jag gav upp. Vill de skicka mig ett meddelande eller ringa mig vet de var jag finns, och jag har deras mobilnummer.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.