personligen har jag mest kört detta för att testa det inför framtiden när avtalet går ut,
min lösning är, Homeassistant som styr sakerna baserat på vad spotpriset är genom nordpool, men även tiden på dygnet, tex så laddar inte bilen när jag pluggar in den, den börjar ladda när solcellerna börjar producera på morgonen.
för värme så stänger ha av tillsatsen i pannan när priset är högt, (kör genom thermia online som styrs av HA)
Homeassistant (Ha) håller koll på timpriset genom nämnda integrationen nordpool.
här kan du naturligtvis ställa om du vill bli notifigerad om du manuelt vill starta saker, personligen kör jag sakerna genom automation,
för att styra större förbrukare som torktumlare-tvättmaskin-diskmaskin osv där kör jag heltunhigload z-wave module som styrs av fibaro hc3 detta styrs sedan av HA. tanken är att om priset högt stängs strömmen av i uttaget, dock inte på disk eller tvätt om dom redan körs, där fungerar det så att när förbrukningen går ner (dom är klara) då stänger uttaget av tills dess att priset är lågt igen. torktumlaren stänger av direkt när priset är högt. samma sak, tv,stereo, uttag till speldatorer osv kommer stänga av när priserna är mycket höga, det gör dock inte jätte mycket på priset då detta inte förbrukar så mycket jämfört med tex torktumlare
det som gjort mest för elförbrukningen (om man inte räknar solceller) har varit att installera en inomhus termostat till bergvärmepannan, detta gjorde drygt 15-20% på den totala förbrukningen utan att vi gjort annan förändring.
vi har satt batteri till solceller som lagrar el på billig tid under vintern, och sedan används under tider med högre priser.
återbetalningstiden lär dock bli lång och är förmodligen rent ekonomiskt svårmotiverat.
med nuvarande batteri
klarar vi oss drygt 1.45H på batteriet vid max belastning, vilket är rätt ok för att täcka dyra tiden på morgonen samt dyra tiden på kvällen om batteriet laddar upp mellan tidpunkterna. funderar dock på att dubbla eller trippla batteriet så man klarar sig längre tider särskilt under dom 3-4 månaderna när solcellerna inte ger energi. (dvs laddar dom på natten via nätet, sedan använder man det på morgonen sedan pausar man användningen till kvällen innan dom går in igen. (så man slipper ladda under dagen) ser väl som sagt inte att detta kommer vara någon ekonomisk vinst, dock gör det mig lite lugnare när jag vet att jag inte kommer få en chock räkning.
idag kör jag plattor på väggarna som visar priserna, men inom en mycket snar framtid ska jag köpa två klockor som visar priserna så frugan direkt ser varför maskinerna inte har ström. dvs en kommer sitta i köket och en i tvättstugan.
klockorna säljs bland annat på m.nu dessa är dock egentligen inte nödvändiga men frugan vill ha något som tydligt visar
vad som går att köra, dvs man ställer dom att lysa grönt,gult,rött beroende på pris.
tanken är att tvätt,disk går at köra i grönt och gult, ej rött, tork kan bara köras i grönt.
mat ska man kunna laga 24/7 då vi använder batteriet när det är dyrt.
under vintern ska bilen laddas under tiden med låga priser, skulle det blir väldigt dyrt får den gå på bensin i stället, (hybrid)
vill du bara övervaka priset, gör en automation i telefonen som plingar när du har dagslägsta eller använd tex appen spotpriset den kan göra detta om du vill sköte sakerna manuellt.