EU röstar igenom ”rätten att reparera”

Permalänk
Medlem

Hoppas rätt till att reparera betyder att man kan använda tredjepartsdelar, som batterier, enstaka komponenter osv utan att de måste vara vitlistade.

Det är nästa spärr som redan finns i det mesta idag.

Sen får man väl själv välja om det är värt risken att stoppa in ett Kina-batteri eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kan du utveckla hur du drar dessa slutsatser?

Absolut, tack för att du fråga,

Punkt 1, resurser är ändliga, dvs vi har inte tillräcklig med personer för att låta tusental arbeta med att reparera saker och samtidigt hänga med och utveckla nya saker, vården går på knäna för att vi inte har tillräcklig med folk, tech industrin lika så. Skapar vi mer jobb kommer vi inte ha folk till annat. Dvs vi måste välja noga vilka jobb vi skapar i framtiden. Och nej dom 8-10% som är arbetslösa kommer inte att gå att anställa för detta, dom är arbetslösa / oanställningsbara oavsett färg på regering.

Punkt 2, denna punkt är rätt själv förklarande, det är svårt att optimera för både funktion och möjlighet till reparation. Vi kommer behöva göra avkall på funktion för att kunna reparera.

Punkt 3, också rätt självförklarande, ju större regelverk desto större tröskel för mindre företag att ta sig över för att komma in med nya produkter. (det blir givetvis också svårare för stora företag men relativ små företag blir den tröskeln inte lika stor).

Mitt mot förslag är att man istället fokusera på att bli bra på att återvinna saker på industriell/maskinell(AI) skala, tex kunna smälta ner / demontera bilar effektivt och ta tillvara på råmaterialen för att bygga nya bilar effektivt. Gör man det på industriell nivå krävs det betydligt mindre folk. Istället för att ha tusentals som sitter och reparera är och där, med resultatet av suboptimal produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Offtopic förlåt, men nyfikenheten kräver att jag frågar vilken modell av SE telefon det var?

Denna https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_W800

Jag misstänker det var joysticken som var boven i dramat. Tror den sista gången den dog var när joysticken började gå sönder för 3:de gången. Har för mig jag den när jag navigerarade den dog/krascha för sista gången.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För de stora tillverkarna som Lenovo, Dell, HP, m.fl. har man ju alltid kunna byta batteri även om det inte är lika enkelt för "svensson" att göra det som det var innan ultratunna blev normen. Och det är självklart jättebra, men visar också att det inte är ett problem.

Med ultratunna mobiler/datorer är det långt svårare att på något vettigt sett ha möjlighet till "batterilucka".

Just kring batterier har man också lärt sig en hel del, som att många enheter idag försöker lära sig när det räcker att ladda till 80 %, något som ökar livslängden en hel del. Min Iphone 12 är 3,5 år och används dagligen, har fortfarande 85 % hälsa med originalbatteri.

Jobbdatorn, 16" M1 Pro, används också dagligen och här ser det ut som Apple nu gör samma sak som EV-tillverkarna: 100 % är inte 100 % utan en del kapacitet "göms" av BMS. Den enheten hävdar fortfarande 100% kapacitet på batteriet.

Just något jag aldrig förstått är varför göra laptopen tunnare.

För par år sen var det ett rätt komiskt exempel mellan två generationer laptops. Där nya generationen av cpuer var 50% energi snålare. Men istället för behålla samma storlek som förra året så krympte laptopen så pass att batteritiden blev oförändrad och troligen sämre prestanda på köpet.

Jag får inte ihop logiken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Byter man batteri på officiellt sätt, dvs reparationer gjorda av auktoriserad verkstad så behåller man IP-klassning då de testar detta efter batteribyte

Hur testar man det, i praktiken?

”Så där ja! Nu limmar vi igen telefonen och lägger den i vattenbad i 30 minuter. Sedan öppnar vi den igen och kollar så att inget vatten läckt in. Sen limmar vi igen den. Lägger den i vattenbad i 30 minuter och kollar att inget vatten läckt in. Sen öppnar vi den igen och kollar så att…”

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Absolut, tack för att du fråga,

Punkt 1, resurser är ändliga, dvs vi har inte tillräcklig med personer för att låta tusental arbeta med att reparera saker och samtidigt hänga med och utveckla nya saker, vården går på knäna för att vi inte har tillräcklig med folk, tech industrin lika så. Skapar vi mer jobb kommer vi inte ha folk till annat. Dvs vi måste välja noga vilka jobb vi skapar i framtiden. Och nej dom 8-10% som är arbetslösa kommer inte att gå att anställa för detta, dom är arbetslösa / oanställningsbara oavsett färg på regering.

Punkt 2, denna punkt är rätt själv förklarande, det är svårt att optimera för både funktion och möjlighet till reparation. Vi kommer behöva göra avkall på funktion för att kunna reparera.

Punkt 3, också rätt självförklarande, ju större regelverk desto större tröskel för mindre företag att ta sig över för att komma in med nya produkter. (det blir givetvis också svårare för stora företag men relativ små företag blir den tröskeln inte lika stor).

Mitt mot förslag är att man istället fokusera på att bli bra på att återvinna saker på industriell/maskinell(AI) skala, tex kunna smälta ner / demontera bilar effektivt och ta tillvara på råmaterialen för att bygga nya bilar effektivt. Gör man det på industriell nivå krävs det betydligt mindre folk. Istället för att ha tusentals som sitter och reparera är och där, med resultatet av suboptimal produkter.

En enkel fråga: Vad tror du är bäst för planeten? Att plocka isär, smälta ner, separera, till stor del kassera – Därefter: smälta ihop, löda, tillverka, montera, marknadsföra och sälja. ELLER: Skruva isär och byta en komponent?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Absolut, tack för att du fråga,

Punkt 1, resurser är ändliga, dvs vi har inte tillräcklig med personer för att låta tusental arbeta med att reparera saker och samtidigt hänga med och utveckla nya saker, vården går på knäna för att vi inte har tillräcklig med folk, tech industrin lika så. Skapar vi mer jobb kommer vi inte ha folk till annat. Dvs vi måste välja noga vilka jobb vi skapar i framtiden. Och nej dom 8-10% som är arbetslösa kommer inte att gå att anställa för detta, dom är arbetslösa / oanställningsbara oavsett färg på regering.

Punkt 2, denna punkt är rätt själv förklarande, det är svårt att optimera för både funktion och möjlighet till reparation. Vi kommer behöva göra avkall på funktion för att kunna reparera.

Punkt 3, också rätt självförklarande, ju större regelverk desto större tröskel för mindre företag att ta sig över för att komma in med nya produkter. (det blir givetvis också svårare för stora företag men relativ små företag blir den tröskeln inte lika stor).

Mitt mot förslag är att man istället fokusera på att bli bra på att återvinna saker på industriell/maskinell(AI) skala, tex kunna smälta ner / demontera bilar effektivt och ta tillvara på råmaterialen för att bygga nya bilar effektivt. Gör man det på industriell nivå krävs det betydligt mindre folk. Istället för att ha tusentals som sitter och reparera är och där, med resultatet av suboptimal produkter.

Alltså, många resurser är ändliga (inte alla), så långt håller jag med. Därefter tappar du mig totalt.

Punkt 1:
Är du medveten om att det pågår ganska stora och långtgående projekt där man istället reparerar saker som tidigare skulle blivit kasserade? Bl.a har KTH tillsammans Electrolux och några andra parter ett projekt där man reparerar vitvaror istället för att kassera. Jag vet, eftersom jag varit med i det projektet här i Stockholm. Det projektet har varit mycket lyckat. Det har krävts extremt lite extra personal för att realisera stora ekonomiska och ekologiska vinster. Det blir också helt andra affärsmodeller där hårdvaran istället blir en tjänst, på så sätt blir det lönsamt även för leverantören att reparera = alla vinner.

Att koppla en möjlig försämring av vården till rätten att reparera? Say what!?

Punkt 2:
Är du industridesigner eller diplomerad forumgissare? På vilket sätt är detta självförklarande? Tycker detta är ett bra exempel på motsatsen: https://frame.work

Punkt 3:
Igen, självförklarande hur? Vi är redan ganska bra på att återvinna, har du missat det? (AI - eller ML iaf används redan inom modern återvinning och har gjort det i flera år). Det du även verkar ha missat är att återvinna ligger sist i kedjan av: Refuse, Reduce, Reuse, Repurpose, Recycle - Det gör det av en anledning, helt enkelt för att effekten på det som ligger längre upp i kedjan är högre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur testar man det, i praktiken?

”Så där ja! Nu limmar vi igen telefonen och lägger den i vattenbad i 30 minuter. Sedan öppnar vi den igen och kollar så att inget vatten läckt in. Sen limmar vi igen den. Lägger den i vattenbad i 30 minuter och kollar att inget vatten läckt in. Sen öppnar vi den igen och kollar så att…”

På min dykdator (med rating till 60 meters djup) går det iaf till så att dom provtrycker den efter batteribyte. Det gör dom med lufttryck i en liten "trycklåda". Det är såpass enkelt att en vanlig dykshop har den utrustningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Just något jag aldrig förstått är varför göra laptopen tunnare.

För par år sen var det ett rätt komiskt exempel mellan två generationer laptops. Där nya generationen av cpuer var 50% energi snålare. Men istället för behålla samma storlek som förra året så krympte laptopen så pass att batteritiden blev oförändrad och troligen sämre prestanda på köpet.

Jag får inte ihop logiken.

En väldigt stor anledning är att det är uppenbarligen vad "marknaden" vill ha.

Kollar vi historisk och varifrån "Ultrabooks" kommer får man gå tillbaka till ~2010. Fram till dess hade det varit ett väldigt "race to the bottom" när det kom till priser på bärbara, det från alla stora tillverkare. D.v.s. man gjorde precis det "marknaden" sa den ville ha.

Poletten att vad de som är högljudda säger de vill ha och vad marknaden faktiskt vill ha kan potentiellt vara två rätt olika saker.

Trots att Apple då hade mindre än 10 % av marknaden drog de in över 50 % av all vinst från laptop-marknaden, de andra hade höga volymer av "junk" med nära noll marginal medan de som var beredd att betala för att få en vettig datorn fick välja av ett väldigt magert utbud. Många laptop-tillverkare blödde pengar i det läget, så situationen var inte hållbar.

När Ultrabook lanserades blev det omedelbart en försäljningssuccé, visade sig att det fanns väldigt många som föredrog icke-Apple och ändå var beredd att betala för kvalité.

Idag finns ju fortfarande "stridsvagnarna" kvar, de har typiskt väldigt bra CPU/GPU prestanda för priset men de plöjer "vi har byggt allt på billigast tänkbara sätt" fåran (skulle själv vilja ha betalt för att använda en sådan dator), de står för en rätt liten del av totala marknaden. Oavsett vad många säger, visar marknaden att den föredrar dyrare, kompakta enheter med fokus på byggkvalité.

Tycker själv att MBP, som nog ändå får anses hyfsat tunn, är lite "klunsig" (framförallt 16" som jag har). Skulle välja MBA (alt. motsvarande Windows-latop) om primära användningen var "på språng". Nu är det en kompromiss då jag behöver prestandan + huvudanvändning är i dockat läge.

Givet artikeln: är långt bättre att fokusera på att bygga enheter som håller länge, även om de är lite svårare att t.ex. byta batteri i, än bygga billigt skräp som man kommer byta ut inom rätt kort tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bl.a har KTH tillsammans Electrolux och några andra parter ett projekt där man reparerar vitvaror istället för att kassera. Jag vet, eftersom jag varit med i det projektet här i Stockholm. Det projektet har varit mycket lyckat. Det har krävts extremt lite extra personal för att realisera stora ekonomiska och ekologiska vinster. Det blir också helt andra affärsmodeller där hårdvaran istället blir en tjänst, på så sätt blir det lönsamt även för leverantören att reparera = alla vinner.

Apropå Electrolux, så gick vår nästan nya dammsugare sönder, sladdvindan slutade snurra upp sig och som lök på laxen slutade av/på-knappen därefter att fungera. Plockade isär, sladdvindan hade spruckit i godset = egentligen omöjligt att reparera bra. Knappen kanske jag kunde pilla isär och fixa. Men ingen idé att laga knappen om sladdvindan var skrot (vilket den nu typ var).

Sladden kunde jag köpa en som verkade nästan likadan, tyvärr var min dammsugare från kring 2010 aningen för gammal för att ha aktuella resevdelar. Gick att byta sladden, däremot fick jag modda hölje och knapp på själva dammsugaren lite grand för att passa och trycka ner spaken på sladdvindan så den snurrade in sig. Köpte även startknappen som reservel för någon hundring. Kändes lite väl dyr, menmen.

Så, bra betyg till Electrolux att man som privatperson kan köpa reservdelar. Fast ännu bättre om de hade äldre grejor i lager också.

Att däremot lämna iväg det här hade nog inte lönat sig, håller lagningen mindre än 5 år känns den också lite oekonomisk. Däremot var det ju roligt att fixa själv.

Angående datorer så är vår nyaste laptop en 2015 års Macbook Pro, med 16GB RAM som standard och 512GB SSD, och något dedikerat grafikkort. Tror den är tillverkad 2017. Hur som helst, den fick nytt batteri för något år sedan, och livslängden har därmed förlängts med flera år. Ännu äldre Macbookar har vi bytt batteri i 1-2 gånger, satt i SSD, maxat RAM, de tuffar vidare. Utan batteribyte och uppgraderingar av hårdvara hade det varit skroten. Har fått trixa in Windows 10 och nyare MacOS än de egentligen (enligt Apple) klarar.

Med 1 batteribyte är det snarare Apple som sätter gränsen, då de inte längre släpper nya eller uppdaterade OS till datorn. Tror detta är sista året den får uppdateringar. Inte så illa egentligen, men inte jättebra heller. Hösten 2024 är äldsta Macbooken med säkerhetsuppdateringar från modellår 2017, äldre Macar bör köra Windows, Linux, eller Opencore för att joxa in nyare MacOS. Och då är hårdvaran tveklöst tillräckligt bra för det gemene man använder datorn till, har man specifika krav i yrket eller är prosumer har man nog redan skickat vidare eller kasserat datorn.

Jag förstår inte heller riktigt hur EU tänkt sig, men jag är nog inte insatt. Spontant känns det som att företag får mer press på sig att reparera saken snarare än att byta ut den eller lösa in den (mot kundens vilja). Eget exempel : 3D-Blurayspelare slutade inom garantitiden spela DVD-skivor, men reparera den ville inte Netonnet göra, så de löste in min reaköpta blurayspelare mot pengarna tillbaks. Inte en lösning jag var helt nöjd med, nya blurayspelare var dyrare och sämre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, många resurser är ändliga (inte alla), så långt håller jag med. Därefter tappar du mig totalt.

Punkt 1:
Är du medveten om att det pågår ganska stora och långtgående projekt där man istället reparerar saker som tidigare skulle blivit kasserade? Bl.a har KTH tillsammans Electrolux och några andra parter ett projekt där man reparerar vitvaror istället för att kassera. Jag vet, eftersom jag varit med i det projektet här i Stockholm. Det projektet har varit mycket lyckat. Det har krävts extremt lite extra personal för att realisera stora ekonomiska och ekologiska vinster. Det blir också helt andra affärsmodeller där hårdvaran istället blir en tjänst, på så sätt blir det lönsamt även för leverantören att reparera = alla vinner.

Att koppla en möjlig försämring av vården till rätten att reparera? Say what!?

Punkt 2:
Är du industridesigner eller diplomerad forumgissare? På vilket sätt är detta självförklarande? Tycker detta är ett bra exempel på motsatsen: https://frame.work

Punkt 3:
Igen, självförklarande hur? Vi är redan ganska bra på att återvinna, har du missat det? (AI - eller ML iaf används redan inom modern återvinning och har gjort det i flera år). Det du även verkar ha missat är att återvinna ligger sist i kedjan av: Refuse, Reduce, Reuse, Repurpose, Recycle - Det gör det av en anledning, helt enkelt för att effekten på det som ligger längre upp i kedjan är högre.

Först tycker jag det är tråkigt att bli bemötte med, diplomerad forumgissare, Say what!?, har du missat det? etc, tycker vi kan hålla bättre ton än så. Den här typen av forum "debatter" är också väldig svår och tidskrävande, hade varit betydlig enklare, trevligare och mer givande att ha denna IRL eller i online möte.

Punkt 1: Med det du säger, enkelt att realisera stora ekonomiska och ekologiska vinster, så är jag rätt säker på att vi sätt dessa lösningar i bruk redan idag om dom varit just enkla och ekonomiska. Anledningen till att vi inte ser dessa är för att dom inte är enkla eller ekonomiska.

Min koppling till vården var specifikt inte till vården utan en resonemang kring att vi ibland skapar yrken som konkurrerar ut viktigare yrken. Skapar vi attraktiva nya arbeten kommer en del av arbetskraften i mindre attraktiva arbeten gå till dessa nya yrken, och folk är en ändlig resurs.

Punkt 2: Hade det varit lätt att optimera för både funktion och lätthet att reparera skulle fler tillverkar ha gjort det redan idag. frame.work tycker jag inte motbevisar det.

Punkt 3: Handlar om att mer regelverk gör det svårare (mer byråkratisk/administrativt) för mindre tillverkar och vi kommer får en marknader med några få stora aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

En enkel fråga: Vad tror du är bäst för planeten? Att plocka isär, smälta ner, separera, till stor del kassera – Därefter: smälta ihop, löda, tillverka, montera, marknadsföra och sälja. ELLER: Skruva isär och byta en komponent?

Det som är bäst för planeten är inte alltid bäst för oss. För att bedöma om något är värt att laga eller helt enkelt bara återvinna materialen ifrån, måste göras ifrån fall till fall, och också på samhällsnivå.

Som exempel på fall till fall, om byta en komponent tar 20h medans att slänga hela apparaten och köpa ny går på 1 min, är det då värt att spendera 20h? För mig personligen, ja kanske, på samhällsnivå, dvs att vi anställer folk att byta delen, folk som istället skulle kunna arbetat i brist yrken, tror då det inte är lika uppenbart att det är det bästa resurs utnyttjandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Först tycker jag det är tråkigt att bli bemötte med, diplomerad forumgissare, Say what!?, har du missat det? etc, tycker vi kan hålla bättre ton än så. Den här typen av forum "debatter" är också väldig svår och tidskrävande, hade varit betydlig enklare, trevligare och mer givande att ha denna IRL eller i online möte.

Ja, du har såklart rätt, jag hade kunnat vara trevligare. Men nu är jag snart 50 år och har med tiden tröttnat på folk som bara drar till med lite argument som dom "är rätt säker på" när det är helt uppenbart att dom inte har koll på läget. Så ja, jag har taskig ton medans du sitter och hittar på argument med svag koppling till verkligheten. Så känns rimligt att vi avslutar här istället för att fortsätta tala förbi varandra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En väldigt stor anledning är att det är uppenbarligen vad "marknaden" vill ha.

Kollar vi historisk och varifrån "Ultrabooks" kommer får man gå tillbaka till ~2010. Fram till dess hade det varit ett väldigt "race to the bottom" när det kom till priser på bärbara, det från alla stora tillverkare. D.v.s. man gjorde precis det "marknaden" sa den ville ha.

Poletten att vad de som är högljudda säger de vill ha och vad marknaden faktiskt vill ha kan potentiellt vara två rätt olika saker.

Trots att Apple då hade mindre än 10 % av marknaden drog de in över 50 % av all vinst från laptop-marknaden, de andra hade höga volymer av "junk" med nära noll marginal medan de som var beredd att betala för att få en vettig datorn fick välja av ett väldigt magert utbud. Många laptop-tillverkare blödde pengar i det läget, så situationen var inte hållbar.

När Ultrabook lanserades blev det omedelbart en försäljningssuccé, visade sig att det fanns väldigt många som föredrog icke-Apple och ändå var beredd att betala för kvalité.

Idag finns ju fortfarande "stridsvagnarna" kvar, de har typiskt väldigt bra CPU/GPU prestanda för priset men de plöjer "vi har byggt allt på billigast tänkbara sätt" fåran (skulle själv vilja ha betalt för att använda en sådan dator), de står för en rätt liten del av totala marknaden. Oavsett vad många säger, visar marknaden att den föredrar dyrare, kompakta enheter med fokus på byggkvalité.

Tycker själv att MBP, som nog ändå får anses hyfsat tunn, är lite "klunsig" (framförallt 16" som jag har). Skulle välja MBA (alt. motsvarande Windows-latop) om primära användningen var "på språng". Nu är det en kompromiss då jag behöver prestandan + huvudanvändning är i dockat läge.

Givet artikeln: är långt bättre att fokusera på att bygga enheter som håller länge, även om de är lite svårare att t.ex. byta batteri i, än bygga billigt skräp som man kommer byta ut inom rätt kort tid.

Det jag menar var det att den var redan var en ganska tunn (var inte så den gick från tjock stridsvagn till Ultrabook). Så varför halvera batteritiden och försämra kylning ytterligare?

Innan dessa laptops som jagar millimetrar så gick det enkelt byta batteri. Känns ju som dåligt miljö tänk med fastlimmade batterier som man vet blir sämre med tiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar