AMD avtäcker Ryzen 9000 för stationära datorer – släpps i juli

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Ryzen 9000 för stationära datorer – släpps i juli

Företaget rivstartar Computex genom att lyfta på locket på sina nya processorer, vilka ska erbjuda 16 procent högre IPC än föregångarna i Ryzen 7000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Höll på att skriva en taskig kommentar gällande prestandaökningen på 2 år men såg sedan att att de samtidigt sänkt TDP:n. Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Höll på att skriva en taskig kommentar gällande prestandaökningen på 2 år men såg sedan att att de samtidigt sänkt TDP:n. Imponerande!

Ja och glöm inte att detta är ren ipc också då iallafall 9900x och 99950x kör exakt samma frekvenser enligt pappret =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lutar starkt åt att uppgradera min trötta Intel 7700k till en Ryzen 9 9900X.

Med AM5 så blir det enkelt att bara byta CPU igen om 4-5 år utan att behöva nytt moderkort.

Dock vill jag gärna se hur den presterar jämfört mot 7800X3D innan jag slår till. Det ryktas ju att det inte kommer någon 3D-variant denna gång.

Permalänk
Medlem

Om de lyckats sänka TDP och därmed antagligen tempsen på dem är detta guld värt för oss som vill köra tysta datorer!
Rätt trött på intels värmelement som i princip aldrig går svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Lutar starkt åt att uppgradera min trötta Intel 7700k till en Ryzen 9 9900X.

Med AM5 så blir det enkelt att bara byta CPU igen om 4-5 år utan att behöva nytt moderkort.

Dock vill jag gärna se hur den presterar jämfört mot 7800X3D innan jag slår till. Det ryktas ju att det inte kommer någon 3D-variant denna gång.

Var inte detta den sista AM5 modellen?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Zajoxx:

Var inte detta den sista AM5 modellen?

AMD kommer köra AM5 till och med år 2027.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AMD kommer köra AM5 till och med år 2027.

Wow, ty!

Permalänk
Medlem

Vet ni om x870 mobos kommer släpa eller släppas i samband med de nya processorerna?

Permalänk
Medlem

Tycker de borde öka antalet kärnor på de enklare modellerna med två så ryzen 3 blir 6c ryzen 5 blir 8c och ryzen 7 blir 10c.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finns det något sagt om någon slags 9x00X3D i framtiden?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Vet ni om x870 mobos kommer släpa eller släppas i samband med de nya processorerna?

Läser du inte artikeln du kommenterar på? Det står där att de kommer samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AMD kommer köra AM5 till och med år 2027.

2027+ t.o.m. så chansen finns ju att det blir ännu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Finns det något sagt om någon slags 9x00X3D i framtiden?

Finns nog ingen officiell information men har läst att det ryktas att det inte ska göra det. Så ingen vet nog med säkerhet hur det blir.

Önskar man kunde få en bekräftelse från AMD på det så man vet om man bör vänta eller inte...

Permalänk
Medlem

Kom ihåg, all nuvarande information är i princip reklam från AMD, själv väntar jag på 3e parts tester (mer än en dessutom) för verifiering innan jag börjar hypa upp en lansering.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Största nyheten är för mej att AM5 stödet har ökat från 2025 till 2027 och längre. Väldigt trevligt för alla som köpt de dyrare X670E brädorna.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta och recensioner, mer än kanske Swec redaktionen med procesorsläpp under semestern 😉

Permalänk

På något sätt förväntade jag mig lite högre spelprestanda än så från 9950x, men när det är så hög prestanda ändå så kanske det kvittar.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 5.0Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Största nyheten är för mej att AM5 stödet har ökat från 2025 till 2027 och längre. Väldigt trevligt för alla som köpt de dyrare X670E brädorna.

Specen på 7700X 105W till 9700X 65W indikerar en trevlig riktning också.
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/700...

Permalänk

Sitter och håller tummarna för att det kommer X3D trots rykten som pekar på annat. Annars får nog min 5800X3D kämpa på några år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eugomphodus:

Sitter och håller tummarna för att det kommer X3D trots rykten som pekar på annat. Annars får nog min 5800X3D kämpa på några år till

AMD har inte sagt något än om Zen 5 med X3D. Men de lär nog komma som ett brev på posten efter Intel släppt sina nya. Rykten talade om en senare lansering från Intel. Eftersom AMD släpper sina i juli är det inte helt omöjligt att X3D versionerna kan släppas i dec eller början på nästa år.

Permalänk

Sommardator 2024?

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning , känns verkligen att man gick över till röda teamet i rätt tid, precis innan problemen med i9 och olika baselines kom till ytan och nu att man potentiellt kommer kunna köra med nuvarande övrigt system till 2027 låter strålande , 2025 var en selller redan där för mig men nu låter de ju som två kommande gens och inte bara en kommer vara en möjlig uppgradering

Permalänk
Datavetare

Lyssnar på varje ord som sägs i presentation hör man bl.a. "double the AI performance with full AVX-512 throughput". D.v.s. den stora nyheten är att AVX-512 nu fått 512-bitars intern data-path, mot tidigare 256.

Det förklarar rätt mycket varför vissa fall står ut så pass mycket mer än andra, de som använder AVX-512 kan i teorin se upp till x2 prestandavinst och i praktiken verkar det bli upp till 35 % (AES testet i GB5 är i praktiken en ren SIMD benchmark).

Förklarar också varför man specifikt valt ut ett test som text-processing i GB6, det testar

Klicka för mer information

Text Processing

The Text Processing workload loads numerous files, parses the contents using regular
expressions, stores metadata in a SQLite database, and finally exports the content to a different
format. It models typical text processing tasks that manipulate, analyze, and transform data to
reformat it for publication and to gain insights.

The input and output files are stored using an in-memory encrypted file system.
The workload is implemented using a mix of Python and C++. The workload uses the Python
3.9.0 interpreter and processes 190 Markdown files as its input.

Text Processing uses instructions that accelerate AES encryption and decryption (AES-NI and
VAES on x86 processors, ARMv8 AES on ARM processors).

Visa mer

Hade varit hundra gånger mer intressant om de bara skrivit GB6 ST prestanda, för väljer man ett test kan Apple med fog hävda att "IPC" ökade nära 100 % i M4 då prestanda i "Object detection" ökade >100 % (en del kommer från högre frekvens) p.g.a. att M4 fick SME som påminner väldigt mycket om Intels AMX (finns bara i Xeon), men finns även liknande acceleration i AVX-512 (Zen4 är långt snabbare än Zen3 i just detta test).

AMD sade specifikt att Zen 5 kommer vara världens snabbaste "consumer CPU". Antar att man inte räknar Ipad då, för väldigt svårt att se hur man kan slå M4 (och man kom ihåg att ta med M4 när man pratade TOPS...).

En intressant sak man inte nämnde, och det brukar alltid komma upp, var bättre perf/W. Undrar om det har att göra med detta

notera basfrekvensen. Den är 200 MHz lägre hos 9950X, 300 MHz lägre hos 9900X, 700 MHz lägre hos 9700X och 800 MHz lägre hos 9600X jämfört med motsvarande 7000-serie modell.

Så bara goda nyheter! Givet att man här fått upp prestanda 16 % på två år (det förutsätter att lägre basfrekvens inte betyder lägre faktiskt frekvens, vilket jag inte tror) medan Arm ökade ST-prestanda 36 % på ett år (enligt GB6) så känns framtiden för att ARM64 ska lyckas på Windows allt sannolikare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Största nyheten är för mej att AM5 stödet har ökat från 2025 till 2027 och längre. Väldigt trevligt för alla som köpt de dyrare X670E brädorna.

Jag köpte inte en av de dyrare men alla var dyra när AM5 var nytt så väldigt glad över att få långt stöd.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Dock vill jag gärna se hur den presterar jämfört mot 7800X3D innan jag slår till. Det ryktas ju att det inte kommer någon 3D-variant denna gång.

Ryzen 9000X3D presentation kommer troligtvis på CES 2025, dock kanske de kan tipsa nåt mer efter Intel Arrow Lake-S lanseringen (Q3 2024)

Visa signatur

| 7800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Har en 7900X i hemmalabbet, det är ju inte så att detta skriker spring och köp precis. Men ändå en hygglig generationsökning. Bra om man ändå skall köpa nytt, Intel lär ju inte ha något på ett halvår.

För gamers är ju troligen 7800X3D fortfarande bättre.

Permalänk
Avstängd

9700X får det bli.

Jag är impad av den låga TDP.

Intel behöver en ''Ryzen'' idé för att komma ner på samma låga watt

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Tyckte förlängningen av plattformen var en av de roligare detaljerna i presentationen. Var inte med på det!

Sen hoppas vi förstås på någon typ av X3D-CPU sen. Alltid kul att se alla tester.

Dock blir det att vänta X antal generationer innan man byter ut CPUn.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker de borde öka antalet kärnor på de enklare modellerna med två så ryzen 3 blir 6c ryzen 5 blir 8c och ryzen 7 blir 10c.

Det är väldigt mycket dyrare att göra 10-kärniga processorer med den design AMD har valt. De har 8 kärnor i varje komplex, och numer ett komplex per die. AMDs design gör att de behöver ha 2, 4 eller 8 kärnor per komplex, och de olika komplexen behöver vara lika stora (Intels gamla lösning med en ring var mer flexibel på det sättet, men de hade också prestanda-problem när de kom till 10 kärnor. De hade behövt Xeon-designen med en dubblering, men det var väl för dyrt). Om AMD väljer att gå tillbaka till komplex med 4 kärnor, går det således inte alls att lösa 10 kärnor totalt. Med 8 kärnor per komplex, som idag, är den enda möjligheten att göra två komplex med 8 kärnor i varje och sedan stänga av 3 kärnor i varje komplex. Detta är MYCKET kisel som inte kan användas, och väldigt dyrt för AMD.

Således: 10 kärnor lär inte hända överhuvudtaget, och om AMD skall öka mängden kärnor i mellanklassen (över 8) bygger det på att de bygger om sin design rätt kraftigt. Eftersom det knappast finns ett behov av mer än 8 kärnor där, så är det inte speciellt troligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT