Microsoft återstartar Windows 10-betatester

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Alltså, om jag ska vara ärlig kan jag inte komma på en enda uppdatering med ny funktionalitet till win 10 som jag dragit nån nytta av över huvud taget.

Saker som tillkommit:
* Nightlight
* Darkmode
* HDR
* Bing i Notepad
* Paint 3D
* Paint 3D-länk i Paint
* "Steglös" ljusinställning för skärmen
* OnScreenKeyboard (OSK) från Lumia
* Edge (Chromium)
* Webbkomponenter i File Explorer
* CoPilot
* New Snipping Tool

Saker som tagits bort:
* OSK från Windows 8.1
* Internet Explorer
* File Explorer utan webbkomponenter
* Cortana
* Stöd för PowerVR

Tycker bäst om Windows 10 Version 1703. Allt senare är bara förvirring och bloat

Många av "finesserna" som tillkommit under åren har tredjepartsprogram ofta löst bättre. Tyvärr är det väldigt vanligt att nästkommande "feature release" trasar sönder allt.

Ska Microsoft in och pilla ännu en gång, så finns risken att inte ens 22H2 går säker längre. Känns ganska sannolikt att Microsoft försöker tvinga alla hemanvändare till Microsoft-konton inför ESU-programmet.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket "omstart" det är av Windows 10, de har ju fortsatt att släppa Insider-builds hela tiden och aldrig pausat med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Saker som tillkommit:
* Nightlight
* Darkmode
* HDR
* Bing i Notepad
* Paint 3D
* Paint 3D-länk i Paint
* "Steglös" ljusinställning för skärmen
* OnScreenKeyboard (OSK) från Lumia
* Edge (Chromium)
* Webbkomponenter i File Explorer
* CoPilot
* New Snipping Tool

Saker som tagits bort:
* OSK från Windows 8.1
* Internet Explorer
* File Explorer utan webbkomponenter
* Cortana
* Stöd för PowerVR

Tycker bäst om Windows 10 Version 1703. Allt senare är bara förvirring och bloat

Många av "finesserna" som tillkommit under åren har tredjepartsprogram ofta löst bättre. Tyvärr är det väldigt vanligt att nästkommande "feature release" trasar sönder allt.

Ska Microsoft in och pilla ännu en gång, så finns risken att inte ens 22H2 går säker längre. Känns ganska sannolikt att Microsoft försöker tvinga alla hemanvändare till Microsoft-konton inför ESU-programmet.

Alla kommer ju tycka olika saker är viktiga, det jag kommer på direkt att jag skulle tycka var oacceptabelt att inte ha om jag tvingades köra någon tidig version är:

Dark mode
WSL, WSL2
Möjlighet att sätta Windows Terminal som default
Winget
DirectX12-uppdateringar (som "DX12 Ultimate")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Saker som tillkommit:
* Nightlight
* Darkmode
* HDR
* Bing i Notepad
* Paint 3D
* Paint 3D-länk i Paint
* "Steglös" ljusinställning för skärmen
* OnScreenKeyboard (OSK) från Lumia
* Edge (Chromium)
* Webbkomponenter i File Explorer
* CoPilot
* New Snipping Tool

Saker som tagits bort:
* OSK från Windows 8.1
* Internet Explorer
* File Explorer utan webbkomponenter
* Cortana
* Stöd för PowerVR

Tycker bäst om Windows 10 Version 1703. Allt senare är bara förvirring och bloat

Många av "finesserna" som tillkommit under åren har tredjepartsprogram ofta löst bättre. Tyvärr är det väldigt vanligt att nästkommande "feature release" trasar sönder allt.

Ska Microsoft in och pilla ännu en gång, så finns risken att inte ens 22H2 går säker längre. Känns ganska sannolikt att Microsoft försöker tvinga alla hemanvändare till Microsoft-konton inför ESU-programmet.

Du glömde DNS over HTTPS i listan över nya funktioner i Windows 11

https://en.wikipedia.org/wiki/DNS_over_HTTPS#Windows

Permalänk
Medlem

Win 10 har blivit en labbråtta för framtida op-system Bara att hålla i hatten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Du glömde DNS over HTTPS i listan över nya funktioner i Windows 11

https://en.wikipedia.org/wiki/DNS_over_HTTPS#Windows

Fast det är ju just i 11, inte något som lades till i 10 under årens gång

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

8:e generationen kom väl först sent 2018? Generationerna har speglat lanseringsår sedan 2010. Min Dell XPS 13 från 2019 har en i7-8565U.

Brukar vara så. Trodde också det, men sökte och hittade denna.
Ibland brukar det vara strax före årsskiftet som de lanseras.
Är väl lite som med fordon el spel också, där nästa års modell lanseras i slutet av året innan.

Permalänk
Medlem

Windows 10 tycker jag kan uppdateras till 2030. Det är ett enormt resursslöseri att skrota operativsystemet. Tänk alla äldre datorer med snabba Intel i7 och i5 CPU men som måste slängas. Jag har en hyfsat snabb datorsticka och som fungerar bra med Win 10. Inget miljötänk av Microsoft.
Alternativet är att köpa en ny dator eller installera Linux på nuvarande. Att förlita sig till hackers och sina utgåvor av Windows 10 är inget bra alternativ. Hackers vill givetvis få något tillbaks och sällan är det till någon fördel för användaren.
Alla datortillverkare måste vara överlyckliga och de kommer att tälja guld de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Ja. Är man en stor aktör som tillverkar operativsystem som kopplas upp till Internet har man ett visst ansvar. Alternativet är att låta främmande makt och kriminella utnyttja säkerhetshål hos enheter som finns hos privatpersoner, företag, myndigheter och andra organisationer.

Microsoft, Apple och Google marknadsför sina produkter som säkra. Då borde de rimligtvis stå för det uttalandet tycker jag.

Det är just därför man släppte Windows 11, som fokuserade på säkerhetsaspekter som man inte hade en aning om 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Saker som tillkommit:
* Nightlight
* Darkmode
* HDR
* Bing i Notepad
* Paint 3D
* Paint 3D-länk i Paint
* "Steglös" ljusinställning för skärmen
* OnScreenKeyboard (OSK) från Lumia
* Edge (Chromium)
* Webbkomponenter i File Explorer
* CoPilot
* New Snipping Tool

Saker som tagits bort:
* OSK från Windows 8.1
* Internet Explorer
* File Explorer utan webbkomponenter
* Cortana
* Stöd för PowerVR

Tycker bäst om Windows 10 Version 1703. Allt senare är bara förvirring och bloat

Många av "finesserna" som tillkommit under åren har tredjepartsprogram ofta löst bättre. Tyvärr är det väldigt vanligt att nästkommande "feature release" trasar sönder allt.

Ska Microsoft in och pilla ännu en gång, så finns risken att inte ens 22H2 går säker längre. Känns ganska sannolikt att Microsoft försöker tvinga alla hemanvändare till Microsoft-konton inför ESU-programmet.

Hmm, jag kör Edge...men den hade jag kunnat ladda ner separat, annars: nej, inget i din lista för övrigt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kraven för W11 är ju ett tydligt steg upp, som långt ifrån alla datorer klarar att nå upp till.
Vore väl rimligare att det för nya är W11 som gäller, men W10 fortfarande ska stödjas för äldre.
Nya funktioner ska vara något som lockar snarare än något folk vill undvika.

Det är inte alls ovanligt att datorer som har rätt många år på nacken fortfarande fungerar bra, att sluta stödja W10 redan 2025 är lite för tidigt.
W11 kräver en dator från sent 2017, t ex 8:e gen Intel och även TPM2.0 som inte heller var så vanligt då.
Samtidigt som datorer från så långt bak som runt 2010-2011 fortfarande lever. Det betyder att det finns väldigt många datorer som fortfarande fungerar och stöds av W10, men inte W11.

Lösningen skulle vara att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till W10 längre, men inte nya funktioner. Då bibehålls säkerheten, samtidigt som de med ny hårdvara och som vill ha nya funktioner måste köra W11.

Du fick en tumme upp av mig!
Kraven för W11 är riktigt löjliga.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Någon i början av tråden undrade vad Microsoft sysslade med. Jag tycker det verkar som om de inte vet det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Någon i början av tråden undrade vad Microsoft sysslade med. Jag tycker det verkar som om de inte vet det själva.

Orden uppifrån är "Mer pengar, Mer kontroll, Mer övervakning"

Permalänk

Vild, vågad och milt berusad tanke;
De kommer återuppliva Windows 10 mobile!
Så måste det ju vara! Prisa Microsoft!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Passar rätt bra att jag idag lyfte ur 10ans M2 sticka och satte i en ny där jag tryckte in Mint Cinnamon (W11 anser M$ att den inte orkar med),

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIMAG-B650M-Mortar-LinuxMint22
WD-BlackSN850Ryzen7™7700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
LianLiPC-V2130"denÄldre"Windows10(vid-behov)Ryzen7™2700-OI-nätet

Permalänk
Skrivet av Jarl:

Passar rätt bra att jag idag lyfte ur 10ans M2 sticka och satte i en ny där jag tryckte in Mint Cinnamon (W11 anser M$ att den inte orkar med),

Anledningen är väl att din dator är för enkel att hacka? Det är väl därför säkerhetskravet finns, precis som Apple har en stor säkerhetsrisk där man får fram krypteringsnycklar från cpun på ca 2min som inte går att patcha bort.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25