Foton öppnas bara i liten ruta.. | Foto-appen i Windows 11

Permalänk
Medlem

Foton öppnas bara i liten ruta.. | Foto-appen i Windows 11

Hej!

Jag har alltid kunnat öppna foton i maximerat fönster så länge jag använt Windows 11. Men idag eller igår har varje foto jag klickar upp börjat öppna sig i en mindre ruta i mitten av skärmen. Även om jag drar ut kanterna eller försöker maximera så blir det likadant när jag stänger "Windows Foto"-appen. Jag har hållit på jättelänge nu och dra och ha mig i rutan, stängt rutan, etc etc. Men den vill bara öppna i mitten vad jag än försöker Tyckte det var jobbigt nog att öppna ett extra foto tidigare när mitt första redan var öppet då det andra fotot då öppnades i en mindre ruta. Jag vill öppna dom maximerade. Alltid..

Hur fanken åtgärdar jag detta? Googlat massvis men får ingen bra lösning

Eller är det nån ny Windows Update som tvingar appen att bete sig såhär?

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Finns säkert en änklare lösning och jag vet inte häller om detta löser problemet.

Microsoft har ett program som heter Powertoys
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/
Och i det programmet så finns Fansy zone. Med det kan man ändra fönster på ett enklare sett enligt Microsoft.

Tror dock det är mer för om man kör multitasking med många öppna samtidigt, men jag har aldrig anvät det så kan inte svara på det.

Bara hört om programmet och lite vad det kan göra.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Finns säkert en änklare lösning och jag vet inte häller om detta löser problemet.

Microsoft har ett program som heter Powertoys
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/
Och i det programmet så finns Fansy zone. Med det kan man ändra fönster på ett enklare sett enligt Microsoft.

Tror dock det är mer för om man kör multitasking med många öppna samtidigt, men jag har aldrig anvät det så kan inte svara på det.

Bara hört om programmet och lite vad det kan göra.

Tack för svar. Alltid gillat Windows gamla, även i tidigare Windows-versioner men börjar fundera på alternativ nu

Dök upp en tråd på ett annat forum såg jag och efter lite klickande på länkar fann jag detta: https://support.microsoft.com/en-gb/windows/what-is-photos-le...

Det finns alltså en app i Microsoft Store som heter "Microsoft Photos Legacy" eller "Äldre foton" när den installerats. Tänker testa den nu men den verkar lovande! Kan även öppna flera foton och alla blir i fullt läge. Höll på att bli galen i natt..

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Hej!

Jag har alltid kunnat öppna foton i maximerat fönster så länge jag använt Windows 11. Men idag eller igår har varje foto jag klickar upp börjat öppna sig i en mindre ruta i mitten av skärmen. Även om jag drar ut kanterna eller försöker maximera så blir det likadant när jag stänger "Windows Foto"-appen. Jag har hållit på jättelänge nu och dra och ha mig i rutan, stängt rutan, etc etc. Men den vill bara öppna i mitten vad jag än försöker Tyckte det var jobbigt nog att öppna ett extra foto tidigare när mitt första redan var öppet då det andra fotot då öppnades i en mindre ruta. Jag vill öppna dom maximerade. Alltid..

Hur fanken åtgärdar jag detta? Googlat massvis men får ingen bra lösning

Eller är det nån ny Windows Update som tvingar appen att bete sig såhär?

Tack på förhand!

Mvh

Finns en inställning i Photos om du klickar på de tre prickarna längst upp till höger. Där har du Settings och öppnar du där finns en inställning långt ner där du kan välja: Zoom to fit in window / View att actual size.

Samma inställning finns även längst ner i Photos:

Om du vill använda gamla "Windows Photo Viewer" kan du göra så här:

Öppna registereditorn (run -> regedit)
Gå till: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Classes
Öppna undermenyn till "Classes"

Markera mappen för det filformat du vill att Windows Photo Viewer ska kunna öppna.
Dubbelklicka på texten (Default), till höger om det filformatet.
Klistra in nedanstående rad i fältet Value data:

PhotoViewer.FileAssoc.Tiff

Gör så för varje filformat du vill ändra, t.ex:

.bmp
.dib
.gif
.ico
.jfif
.jpe
.jpeg
.jpg
.jxr
.png
.tif
.tiff
.wdp

Nu kan du välja Windows Photo Viewer som default app för dessa filformat.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Det funkar inte att hålla nere "Skift" medans fönstret klickas ner på "X" i fullskärmsläge för att spara position? (Har ej Win11 men kanske går där också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns en inställning i Photos om du klickar på de tre prickarna längst upp till höger. Där har du Settings och öppnar du där finns en inställning långt ner där du kan välja: Zoom to fit in window / View att actual size.

<Uppladdad bildlänk>

Samma inställning finns även längst ner i Photos:

<Uppladdad bildlänk>

Om du vill använda gamla "Windows Photo Viewer" kan du göra så här:

Öppna registereditorn (run -> regedit)
Gå till: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Classes
Öppna undermenyn till "Classes"

Markera mappen för det filformat du vill att Windows Photo Viewer ska kunna öppna.
Dubbelklicka på texten (Default), till höger om det filformatet.
Klistra in nedanstående rad i fältet Value data:

PhotoViewer.FileAssoc.Tiff

Gör så för varje filformat du vill ändra, t.ex:

.bmp
.dib
.gif
.ico
.jfif
.jpe
.jpeg
.jpg
.jxr
.png
.tif
.tiff
.wdp

Nu kan du välja Windows Photo Viewer som default app för dessa filformat.

Hej!

Tack för svar. Jag tog och laddade ner appen "Äldre foton". Då ser det ut som innan. Det enda jag inte gillar är att thumbnailsen blir vita och får ingen ikon som det varit tidigare. Lite störigt men det kan man väl leva med..

Skrivet av Grumpy_SWE:

Det funkar inte att hålla nere "Skift" medans fönstret klickas ner på "X" i fullskärmsläge för att spara position? (Har ej Win11 men kanske går där också)

Dessvärre inte

Visa signatur