Permalänk
Medlem

Hjälp med att koppla internet

Hej!
Flyttade in i lägenheten i helgen men behöver hjälp med att koppla det.

För att lättare förstå hur lägenheten ser ut så har jag gjort en snabb skiss i paint här:

Kopplar jag in modemet i 01/02 så funkar det, men då måste jag dra en sladd från modemet till datorn. Som går genom hela lägenheten vilket sambon inte tycker är skit trevligt.
Kopplar jag in den i 05/06 så funkar det inte alls. Men det är det uttaget jag vill använda mig utav.

Någon som vet hur jag löser detta?

MVH
Robin

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett skåp där det sitter en mediaomvandlare och en patchpanel nånstans, flytta kabeln som går till mediaomvandlaren till önskat uttag på patchpanelen.

Permalänk
Medlem

Antar att du har en router med inbyggt wifi och denna bör sitta centralt i huset. Uttag 3/4 är det mest centrala.
Så i skåpet där X är så kopplar du in X till 3 och i uttaget kopplar du 3 till WAN på routern.
4 kopplar du till ett LAN uttag på routern.
I Datarum så sätter du en switch.
Där kopplar du in 1,2,4,5 och 6 till switchen.
Nu har du en centralt placerad router och möjlighet att använda alla uttag i lägenheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Borde finnas ett skåp där det sitter en mediaomvandlare och en patchpanel nånstans, flytta kabeln som går till mediaomvandlaren till önskat uttag på patchpanelen.

Skrivet av Prelatur:

Antar att du har en router med inbyggt wifi och denna bör sitta centralt i huset. Uttag 3/4 är det mest centrala.
Så i skåpet där X är så kopplar du in X till 3 och i uttaget kopplar du 3 till WAN på routern.
4 kopplar du till ett LAN uttag på routern.
I Datarum så sätter du en switch.
Där kopplar du in 1,2,4,5 och 6 till switchen.
Nu har du en centralt placerad router och möjlighet att använda alla uttag i lägenheten.

Hej!
Är det detta ni menar? För det satt i hallen inbyggt vid el-centralen.

https://i.ibb.co/xGG2bMG/unnamed-1.jpg

Jag vill ju ha så jag kan köra modemet från uttag 5/6. Eftersom det är i datarummet. Resten kör jag wifi på

Permalänk
Medlem

Lådan i mediaskåpet är fiberomvandlaren och uttagen med de olika numren är kopplade till respektive uttag i de övriga rummen.

För att få det som du vill ha det så flyttar du först kabeln i skåpet från uttag 1 till 5, sedan kan du koppla in en kabel mellan uttaget 5 i "datarummet" till WAN-uttaget på routern så skall det fungera.

Vill du sedan ha trådat nätverk till de övriga uttagen i lägenheten, så sätter du en kabel från något av de övriga uttagen på routern till uttag 6 i "datarummet" och sedan kopplar in en switch i skåpet med fiberomvandlaren med en kabel till uttag 6 i skåpet och sedan kompletterar med kablar mellan switch och andra numrerade uttag i skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robindmb:

Hej!
Är det detta ni menar? För det satt i hallen inbyggt vid el-centralen.

https://i.ibb.co/7GwfN3b/unnamed.jpg

https://i.ibb.co/xGG2bMG/unnamed-1.jpg

Jag vill ju ha så jag kan köra modemet från uttag 5/6. Eftersom det är i datarummet. Resten kör jag wifi på

Flytta kabeln från uttaget märkt "1" till det som är märkt "5" alternativt "6" på denna bild och prova sedan att koppla in modemet till uttag 5/6 i datarummet.