Följ Black Week på SweClockers

Plugga till .NET utvecklare eller Java/Javascript utvecklare?

Permalänk
Medlem

Plugga till .NET utvecklare eller Java/Javascript utvecklare?

Hej! Jag ska nu till hösten studera lite programmering är min tanke. Jag har sökt ett gäng olika yrkesutbildningar som är på distans och nu har jag blivit antagen, både som .NET utvecklare men även som Java/Javascript utvecklare. Min fundering nu är om någon inom branschen har någon synpunkt/tips på vilken ni anser vara den mest eftertraktade på arbetsmarknaden efter färdig utbildning?Eller om ni har något annat som ni tycker kan vara värt att veta inför detta, förövrigt är jag väldigt grön på programmering.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med Java/Javascript? Innehåller utbildningen båda? Vad gillar du mest, frontend eller backend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjedern:

Vad menar du med Java/Javascript? Innehåller utbildningen båda? Vad gillar du mest, frontend eller backend?

Ja utbildningen innehåller delar från båda, men mestadels Javascript ser det ut som på kursplanen. Som jag skrev är jag väldigt grön på detta men spontant känns det som backend är det som jag är mest intresserad av.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle nog säga att kör på .Net först, speciellt om du bor i Örebro - mestadels .net i Örebro och runtom. Lite mer java etc mot Stockholms hållet.

Men bara för att du plugga en sak nu behöver inte betyda att du blir bunden till det för alltid. Handlar mer om tänket

ps - Jag föredrar backend jag med -ds

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem

Java eller .NET är nog lite samma, även om Sverige har en lutning åt .NET så spelar det kanske inte så stor roll eftersom tänket är det viktiga. Javascript (frontend (eller ve å fasa node i backend)) däremot skulle jag nog inte ge mej på nu. Ofta "simplare" (sorry) och därmed mer sårbart för AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jedjohan:

Java eller .NET är nog lite samma, även om Sverige har en lutning åt .NET så spelar det kanske inte så stor roll eftersom tänket är det viktiga. Javascript (frontend (eller ve å fasa node i backend)) däremot skulle jag nog inte ge mej på nu. Ofta "simplare" (sorry) och därmed mer sårbart för AI

ja både java och .net (c#) är objekt-orienterat och mycket lika varandra i syntax. - Men har fortfarande väldigt svårt att tro att frontend eller utveckling kommer vara sårbart för "AI".

Tror att det kommer vara ett bra verktyg framöver (och även nu) - men väldigt svårt att se att det kommer bli en ersättare för utvecklare.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Hej! Jag ska nu till hösten studera lite programmering är min tanke. Jag har sökt ett gäng olika yrkesutbildningar som är på distans och nu har jag blivit antagen, både som .NET utvecklare men även som Java/Javascript utvecklare. Min fundering nu är om någon inom branschen har någon synpunkt/tips på vilken ni anser vara den mest eftertraktade på arbetsmarknaden efter färdig utbildning?Eller om ni har något annat som ni tycker kan vara värt att veta inför detta, förövrigt är jag väldigt grön på programmering.

Det är många som läst YH som inte får jobb just nu. Folk som läst ingenjörsutbildning eller datavetenskap på universitetet har det lättare.
- Mitt tips på att få en fördel och stå ut från mängden i CV-högen.

Permalänk

Det ena utesluter inte det andra, men .NET och objektorienterat ger iaf i mitt tycke en bättre grund att stå på. När du har bra koll på .NET borde du rätt snabbt kunna lära dig TypeScript också.

Java skulle jag dock inte satsat på, känns som att det är generellt oattraktivt i branschen och få bolag som väljer numera. Annars är Rust och Go väldigt hett just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Det ena utesluter inte det andra, men .NET och objektorienterat ger iaf i mitt tycke en bättre grund att stå på. När du har bra koll på .NET borde du rätt snabbt kunna lära dig TypeScript också.

Java skulle jag dock inte satsat på, känns som att det är generellt oattraktivt i branschen och få bolag som väljer numera. Annars är Rust och Go väldigt hett just nu.

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=java 612 jobb
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=c%23 459 jobb
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=rust 35 jobb
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?p=4:apaJ_2... 174 jobb varav några false positives antagligen så säg 130 jobb typ.

Permalänk

Att det finns jobb är det väl ingen tvekan om, jag syftade på vart vindarna blåser. Det är inte ofta man hör om nya projekt som byggs i Java. Kanske är biased, men har ändå varit konsult i branschen i många år. Sen så är väl kanske inte arbetsförmedlingen det mest representativa i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jag personligen skulle nog säga att kör på .Net först, speciellt om du bor i Örebro - mestadels .net i Örebro och runtom. Lite mer java etc mot Stockholms hållet.

Ser med spänning fram mot att få källan som bekräftar detta påstående

Permalänk
Medlem

Javascript ca 353 jobb
React 445 jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ser med spänning fram mot att få källan som bekräftar detta påstående

Förstår det!
Skulle kanske lagt till att det är efter mina och ett par kollegors diskussioner.

Det är självklart att det FINNS andra jobb både i Örebro och i Sthlm - Men det är övervägande .Net som finns i Örebro pga av Universitetet och övervägande .Net kurser som finns hos YH-utbildningar. Har jobbat som konsult i x-antal år, + arbetat med rekrytering, både i Örebro och mot Sthlm.

Det är i alla fall utfallet av våra diskussioner. - Hoppas jag förtydligade mitt påstående med mer insikt om hur jag kom fram till det.

Mvh
/Daniel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Förstår det!
Skulle kanske lagt till att det är efter mina och ett par kollegors diskussioner.

Det är självklart att det FINNS andra jobb både i Örebro och i Sthlm - Men det är övervägande .Net som finns i Örebro pga av Universitetet och övervägande .Net kurser som finns hos YH-utbildningar. Har jobbat som konsult i x-antal år, + arbetat med rekrytering, både i Örebro och mot Sthlm.

Det är i alla fall utfallet av våra diskussioner. - Hoppas jag förtydligade mitt påstående med mer insikt om hur jag kom fram till det.

Mvh
/Daniel

Har ingen erfarenhet av Örebro men har lyckats hyfsat väl försörja mig som .NET kille i huvudstaden dock

En snabb sökning på Indeed ger 100+ Java-jobb i Stockholm just nu och 300+ för .NET. Sen är väl det ena ett ramverk och det andra ett språk osv. osv. så man kanske inte ska dra allt för detaljerade slutsatser kring det, bland annat vet jag inte om "java" ger även träffar på Javascript osv. Siffrorna ser rätt lika ut för Örebro för övrigt.