Permalänk

Svart skärm ?

Hej,

Min stationära dator har stått ett par veckor där jag inte använt den, innan detta fungera den alltid klockrent och den är ny.
Nu sist när jag skulle starta upp den så är skärmen bara helt svart ingen post inget händer, prova och starta om den, inget efter ett par försök så postar den upp och säger att den är i felsäkert läge. Man kommer då in i bios och jag väljer att spara och avsluta. Då startar datorn upp, men nästa gång man stänger av den äär det samma procedur igen. När man gått igenom allt detta är datorn som vanligt !?

Var börjar jag felsöka detta ? Vad är de vanligaste felen ?

All hjälp tas emot tacksamt

Permalänk

Skulle sätta mina slantar på dåligt cmosbatteri.

Kostar 20:- på biltema.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle sätta mina slantar på dåligt cmosbatteri.

Kostar 20:- på biltema.

Ok testar att köpa ett cmos batteri, är det "normalt" att de är slut efter ett år ?

Permalänk
Hedersmedlem

Står det något innan BIOS-skärmen varför den gör så?
Det kan vara att batteriet på moderkortet är dött, speciellt om den stått utan ström under den tiden. Om klockan går fel i BIOS direkt när detta händer så är det i princip garanterat därför.
Isåfall brukar det vara CR2032-batterier som gäller (som finns i vanliga matbutiker), men kolla förstås upp det innan du köper.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av skanerost:

Ok testar att köpa ett cmos batteri, är det "normalt" att de är slut efter ett år ?

Normalt sett inte om man inte har datorn urkopplad och strömlös långa perioder eller väldigt ofta.

Har dock märkt att det känns som att cmos drar betydligt mer idag än det gjorde förr.

Haft modermodem som gått 20år på samma batteri medan nyare känns som att de sugs ur på ett par år på sin höjd.

antingen drar nya modermodem mer från dem eller betydligt sämre kvalite på batteriet från fabrik eller någon kombo.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Står det något innan BIOS-skärmen varför den gör så?
Det kan vara att batteriet på moderkortet är dött, speciellt om den stått utan ström under den tiden. Om klockan går fel i BIOS direkt när detta händer så är det i princip garanterat därför.
Isåfall brukar det vara CR2032-batterier som gäller (som finns i vanliga matbutiker), men kolla förstås upp det innan du köper.

Minns inte ordagrant, men den går in i felsäkert och säger att det den startat i felsäkert på grund av "plötslig omstart av användare"

Testade precis att stänga av datorn och starta den igen, gör man det så är den som vanligt så det är säkert som alla är inne på cmos batteriet iom att den får stå ett längre tag kanske ?

Jag köper ett och återkommer hur det verkar